niedziela, 29 września 2019

031 Scenariusz lekcji Powtórzenie wiadomości o antyku grecko-rzymskim

Antyk grecko-rzymski omówiony. Trzeba powtórzyć, usystematyzować wiadomości, dokonać syntezy i przygotować się do sprawdzianu. Nie musi to jednak być trudna i nudna lekcja. Można wykorzystać to, co powstało w trakcie omawiania i dobrze się bawić. 
Nie będę publikowała sprawdzianu (z wiadomych względów :)) Proponuję wykorzystać zamieszczony w materiałach Stentora.    

Temat: Powtórzenie wiadomości o antyku grecko-rzymskim

Motto:
Błąd jest przywilejem filozofów, tylko głupcy nie mylą się nigdy. Sokrates

czwartek, 26 września 2019

030 Scenariusz lekcji: Dialogi z tradycją - Zbigniew Herbert "Historia Minotaura"





Twórczość Zbigniewa Herbarta jest dialogiem z kulturą europejską. Mistrz często odwołuje się do antyku, chętnie sięga po mity, by mówić o współczesnych problemach. Zabierzmy młodzież w podróż do świata myśli Herbertowskich. 



Temat: Dialogi z tradycją – Zbigniew Herbert Historia Minotaura

Motto:
 Krajobraz grecki przemówił do mnie patetycznym głosem mitu i tragedii”  / Zbigniew Herbert

środa, 25 września 2019

028 029 Scenariusz lekcji: Horacjańska refleksja nad życiem



Zapraszam na spotkanie z odami Horacego. Na lekcjach uczniowie wykonają notatki graficzne podsumowujące analizę pieśni, podyskutują na temat aktualności horacjańskiej refleksji i przekonają się, że potrafią być mądrzy. Trzeba się tylko odważyć. 
Sapere aude!





Temat: Horacjańska refleksja nad życiem

Motto:
 Sapere aude – Odważ się być mądrym”  / Horacy

poniedziałek, 23 września 2019

027 Scenariusz lekcji: Między słowami.

Dzisiaj publikuję scenariusz opracowany na potrzeby portalu Scholaris.pl

Scenariusz zajęć


IV etap edukacyjny, język polski (zakres podstawowy)
Temat: Między słowami

sobota, 21 września 2019

025 026 Scenariusz lekcji: Miłośnicy mądrości


Lekcja trwa 90 minut. Na pierwszej lekcji uczniowie poznają założenia antycznych szkół filozoficznych i szukają ich śladów we współczesnej muzyce, na drugiej wykorzystują zdobyte wiadomości do analizy i interpretacji dzieł malarskich.



Temat: Miłośnicy mądrości

Motto:
 U początku filozofii stoi – zdziwienie. / Arystoteles

środa, 18 września 2019

024 Scenariusz lekcji: Podsumowanie projektu edukacyjnego: W greckim teatrze...

Minęło 5 tygodni, odbyły sie przewidziane planem konsultacje. Pora pokazać efekty pracy.

Temat: Podsumowanie projektu: W greckim teatrze…
Motto:
Plecy prosto, głowa do góry, pewny krok – tak wygląda wiara we własne możliwości.

wtorek, 17 września 2019

023 Scenariusz lekcji Jak zbudowany jest język?

Nowa podstawa programowa z 2018 roku wprowadza znaczne zmiany w podejściu do nauki o języku w szkole średniej. W celach nauczania pojawia się zapis:
 Pogłębianie funkcjonalnej wiedzy z zakresu nauki o języku
W treściach nauczania: 
Gramatyka języka polskiego
a w tym uczeń: 
II. 1. 1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi; II. 1. 2) rozumie zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych, rozpoznaje ich funkcje w tekście i wykorzystuje je w budowie wypowiedzi o różnym charakterze. 
Przed polonistą więc nie lada wyzwanie. Trzeba na i tak przeładowanych treściami lekcjach znaleźć czas na utrwalenie i pogłębienie wiedzy językoznawczej. Stąd pomysł, aby na lekcji wprowadzającej te zagadnienia zorientować się w możliwościach i umiejętnościach uczniów. 

TematJak zbudowany jest język?
Motto:
“Gra­nice mo­jego języ­ka są gra­nica­mi mo­jego świata.” / Ludwig Wittgenstein

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.