Zapraszam na spotkanie z odami Horacego. Na lekcjach uczniowie wykonają notatki graficzne podsumowujące analizę pieśni, podyskutują na temat aktualności horacjańskiej refleksji i przekonają się, że potrafią być mądrzy. Trzeba się tylko odważyć.
Sapere aude!
Temat: Horacjańska refleksja nad życiem
Motto:
“ Sapere aude – Odważ się być mądrym” / Horacy
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest analizie i interpretacji pieśni refleksyjnych Horacego: Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem pomnik. Wnioski z własnych analiz porównają uczniowie z tekstem Jerzego Krókowskiego: Horacjańska refleksja nad życiem.
Cele lekcji:
Uczeń:
· czyta ze zrozumieniem wiersze Horacego; określa ich tematykę i problematykę
· czyta pieśni Horacego głośno, wyraziście, z właściwą intonacją
· swoimi słowami przedstawia filozoficzną problematykę czytanych wierszy; wskazuje elementy stoicyzmu i epikureizmu
· wskazuje toposy ważne dla twórczości Horacego (arkadia, śmierć, przemijanie)
i określa ich funkcje
i określa ich funkcje
· wyjaśnia, co jest powodem dumy artysty
· wyjaśnia, o jakim pomniku pisze Horacy w swej pieśni
· dostrzega autobiograficzny charakter utworu
· dostrzega i komentuje toposy exegi monumentum i non omnis moriar; określa ich funkcję w wierszu
· rozważa, na czym polegają uniwersalne wartości utworów Horacego
· czyta ze zrozumieniem teksty naukowe na temat poezji Horacego
· wyjaśnia znaczenie i źródło pojęć: mecenas, mecenat
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 90 minut. Na pierwszej lekcji uczniowie analizują i interpretują pieśni Horacego posługując się kartami pracy i opracowując notatki graficzne dotyczące utworów, słuchają muzycznej interpretacji ody Do Leukonoe w wykonaniu Grzegorza Turnaua, na drugiej dyskutują na temat uniwersalnych wartości utworów Horacego oraz porównują swoje wnioski z tekstem naukowym, ćwicząc jednocześnie czytanie ze zrozumieniem.
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 77 – 82
Słownik języka polskiego
Kartka z zeszytu
Karty pracy, schematy notatek graficznych
Rzutnik lub tablica multimedialna
Przebieg lekcji:
1. Lekcję rozpoczyna krótka rozmowa na temat motta. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją sentencję Horacego. Sprawdzają w podręczniku inne złote myśli poety. Każdy wybiera jedną i ją komentuje.
2. Nauczyciel wprowadza informacje biograficzne i Horacym, uczniowie wyjaśniają znaczenie słów mecenas, mecenat, odwołują się do Słownika języka polskiego.
3. Wybrani uczniowie głośno czytają pieśni Horacego Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem pomnik. Uczniowie wyjaśniają niezrozumiałe wyrazy, korzystając z przypisów i ewentualnej pomocy nauczyciela.
4. Młodzież w grupach analizuje ody, pracując z kartą pracy i przygotowując notatkę graficzną według schematu.
5. Grupy prezentują efekty swojej pracy. Przed omówieniem utworu czytają go głośno i wyraziście. Notatki graficzne przyczepiają do tablicy, aby inni mogli je sfotografować. Przykładowe notatki graficzne:
6. Nauczyciel prezentuje współczesną interpretację muzyczną pieśni Do Leukonoe w wykonaniu Grzegorza Turnaua. Młodzież dzieli się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami. Młodzież zastanawia się, czy poezja Horacego jest jeszcze aktualna, czy mówi o wartościach dziś ważnych. Każdy uczeń pisemnie przedstawia swój stosunek do filozofii życiowej przedstawionej w twórczości Horacego. Uzasadnia swoje stanowisko.
7. Krótka dyskusja: Poezja Horacego – relikt przeszłości czy wciąż aktualna refleksja o świecie?
8. Młodzież konfrontuje swoje wnioski z tekstem naukowym. Czyta artykuł Jerzego Krókowskiego Horacjańska refleksja nad życiem i wykonuje zadania spod tekstu.
😍😍😍
OdpowiedzUsuń