Karty pracy
Horacjańska refleksja nad życiem
Do Leukonoe
1.
Uważnie przeczytajcie wiersz Do Leukonoe.
2.
Wyjaśnijcie niezrozumiałe określenia,
korzystając z przypisów lub poproście o pomoc nauczyciela.
3.
Ustalcie, kto jest adresatem wiersza. Sprawdźcie
we Wskazówkach do lektury, co znaczy
imię Leukonoe. Nazwijcie środek literacki, jaki wykorzystuje poeta, zwracając się do Leukonoe.
4.
Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Krótko go
scharakteryzujcie.
5.
Wypiszcie z wiersza kilka rad, jakie daje
podmiot liryczny Leukonoe. Każdą z nich skomentujcie swoimi słowami. Na
podstawie ostatniego wersu wyjaśnijcie zasadę złotego środka.
6.
Spośród podanych wybierzcie 3 ważne motywy
pojawiające się w utworze: Arkadia, duma z osiągnięć, nieuchronność śmierci,
nieśmiertelność poety, przemijanie, przeznaczenie, radość życia, sława, złoty
środek, życie zgodne z naturą.
7.
Wskażcie w wierszu nawiązania do filozofii
epikurejskiej i stoickiej. Przypomnijcie główne zalecania tych kierunków. W ten
sposób omówicie kontekst filozoficzny wiersza.
8.
Zaklasyfikujcie wiersz Do Leukonoe do rodzaju literackiego (liryka, epika, dramat) i
określcie gatunek literacki.
9.
Wypełnijcie schemat notatki graficznej
dotyczącej utworu. Piszcie starannie. Możecie użyć kolorowych pisaków lub
zakreślaczy.
10.
Przygotujcie piękne czytanie utworu.
11.
Przygotujcie w programie Word Art chmurę
wyrazów, jakie będziecie kojarzyć z wierszem. Postarajcie się nadać chmurze
symboliczny kształt. (Zadanie dla chętnych do wykonania w domu)
Do
Deliusza
1.
Uważnie przeczytajcie wiersz Do Deliusza.
2.
Wyjaśnijcie niezrozumiałe określenia,
korzystając z przypisów lub poproście o pomoc nauczyciela.
3.
Ustalcie, kto jest adresatem wiersza. Sprawdźcie
we Wskazówkach do lektury, kim był
Deliusz. Nazwijcie środek literacki, jaki wykorzystuje poeta zwracając się do Deliusza.
4.
Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Krótko go
scharakteryzujcie.
5.
Wypiszcie z wiersza kilka rad, jakie daje
podmiot liryczny Deliuszowi. Każdą z nich skomentujcie swoimi słowami.
6.
Spośród podanych wybierzcie 3 ważne motywy
pojawiające się w utworze: Arkadia, duma z osiągnięć, nieuchronność śmierci,
nieśmiertelność poety, przemijanie, przeznaczenie, radość życia, sława, złoty
środek, życie zgodne z naturą. Wynotujcie z wiersza wszystkie motywy składające
się na obraz przemijania.
7.
Wyjaśnijcie, jaką rolę odgrywają w wierszu opisy
przyrody.
8.
Wskażcie w wierszu nawiązania do filozofii
epikurejskiej i stoickiej. Przypomnijcie główne zalecania tych kierunków. W ten
sposób omówicie kontekst filozoficzny wiersza.
9.
Zaklasyfikujcie wiersz Do Deliusza do rodzaju literackiego (liryka, epika, dramat) i
określcie gatunek literacki.
10.
Wypełnijcie schemat notatki graficznej
dotyczącej utworu. Piszcie starannie. Możecie użyć kolorowych pisaków lub
zakreślaczy.
11.
Przygotujcie piękne czytanie utworu.
12.
Przygotujcie w programie Word Art. chmurę
wyrazów, jakie będziecie kojarzyć z wierszem. Postarajcie się nadać chmurze
symboliczny kształt. (Zadanie dla chętnych do wykonania w domu)
Wybudowałem pomnik
1.
Uważnie przeczytajcie wiersz Wybudowałem pomnik.
2.
Wyjaśnijcie niezrozumiałe określenia,
korzystając z przypisów lub poproście o pomoc nauczyciela.
3.
Ustalcie, kim jest osoba mówiąca w wierszu.
Zbierzcie informacje na jej temat. Czemu służy przywołanie kontekstu
autobiograficznego?
4.
O jaki pomnik chodzi? Wypiszcie z wiersza
wszystkie określenia pomnika.
5.
Jaką funkcję pełni w wierszu motyw non omnis moriar? (Znaczenie tych słów
znajdziecie w podręczniku na s. 77)
6.
Odszukajcie w wierszu zwrot do muzy. O co ją
prosi poeta? Jaki symboliczny wymiar mają te słowa? W odpowiedzi wykorzystajcie
kontekst obrazu N. Poussina Natchnienie poety. Przypomnijcie, kim
był Apollo, jaką sferą życia się opiekował.
7.
Spośród podanych wybierzcie 3 ważne motywy
pojawiające się w utworze: Arkadia, duma z osiągnięć, nieuchronność śmierci,
nieśmiertelność poety, przemijanie, przeznaczenie, radość życia, sława, złoty
środek, życie zgodne z naturą.
8.
Zaklasyfikujcie wiersz Wybudowałem pomnik do rodzaju literackiego (liryka, epika, dramat)
i określcie gatunek literacki.
9.
Wypełnijcie schemat notatki graficznej
dotyczącej utworu. Piszcie starannie. Możecie użyć kolorowych pisaków lub
zakreślaczy.
10.
Przygotujcie piękne czytanie utworu.
11.
Przygotujcie w programie Word Art chmurę
wyrazów, jakie będziecie kojarzyć z wierszem. Postarajcie się nadać chmurze symboliczny
kształt. (Zadanie dla chętnych do wykonania w domu)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz