poniedziałek, 9 września 2019

012 Scenariusz lekcji Narodziny świata - grecki mit o początku


Druga lekcja z cyklu o Mitologii Jana Parandowskiego.
Tym razem uczniowie wejdą w rolę pierwszych bogów i bohaterów, dokonają analizy stylistycznej fragmentu mitu, podyskutują o ponadczasowości archetypów i stworzą notatkę graficzną.



Temat: Narodziny świata – grecki mit o początku 

Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest analizie greckiego mitu o początku. Uczniowie mają odkryć i zinterpretować symboliczne znaczenie motywów i archetypów w micie. 

Cele lekcji
Uczeń: 
  • zna i rozumie treść mitów kosmogonicznych; 
  • przedstawia propozycje interpretacji motywów pojawiających się w micie i formułuje argumenty na poparcie swych sądów; 
  • rozpoznaje w mitach uniwersalne problemy i wypowiada się w tym kontekście na temat wartości; 
  • porządkuje informacje w problemowe całości; 
  • dba o poprawność gramatyczną i ortograficzną zapisu;
  • analizuje ukształtowanie stylistyczne fragmentu mitu i określa jego funkcję.

Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. Uczniowie pracują samodzielnie i w grupach eksperckich. Lekcję rozpoczyna ćwiczenie dramowe, po którym uczniowie prezentują przygotowane w domu komiksy, drzewo genealogiczne i układanki. Samodzielnie dokonują analizy stylistycznego ukształtowania fragmentu mitu. W grupach określają archetyp matki i ojca, ustalają, jakie były relacje między dziećmi i rodzicami, wskazują źródła konfliktów, zastanawiają się nad aktualnością tych problemów. 
Środki dydaktyczne:
  • Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś , cz. I, s 31-32
  • Jan Parandowski, Mitologia
  • Karty do losowania roli
  • Schemat notatki graficznej
  • Kartka z zeszytu

Pojęcia i terminy:


Mit, mitologia, archetyp, 

Przebieg lekcji:
  1. Uczniowie losują karteczki z rolą, w którą się wcielą. Ich zadanie polega na napisaniu kilkuzdaniowego wspomnienie o swoim udziale w dziele stworzenia świata. Uczniowie pracują w parach, wyszukując w micie Narodziny świata odpowiednich informacji. Następnie układają pierwszoosobową narrację. Po około 10 minutach wszyscy zasiadają w kręgu, jakby przy ognisku i poszczególne postaci dzielą się swoimi wspomnieniami. 
Uranos
Kronos
Zeus
Posejdon
Hestia
Alkioneus
Gaja
Erynie
Hades
Hera
Herakles
Tyfon
Okeanos
Reja
Amaltea
Demeter
Dionizos
Chaos

  1. Uczniowie prezentują efekty pracy domowej: komiksy, drzewa genealogiczne I układanki, które służą do zrekapitulowania przebiegu zdarzeń (wykorzystają to w notatce graficznej)
1. Powstanie Chaosu.
2. Dwa potężna bóstwa - Uranos - Niebo i Gaja - Ziemia.
3. Strącanie swych dzieci przez Uranosa do Tartaru.
4. Pokonanie Uranosa przez jego syna Kronosa.
5. Kolejna para królewska - Kronos i Reja.
6. Połykanie swych dzieci przez Kronosa.
7. Dzeus nowym władcą.
8. Walka bogów z rodem gigantów.
  1. Analiza stylistycznego ukształtowania fragmentu mitu (akapit Razem z bogami…) W jaki sposób Jan Parandowski przedstawił rodzący się świat?
  1. Jakich zdań jest najwięcej: pojedynczych nierozwiniętych, pojedynczych rozwiniętych, złożonych współrzędnie, złożonych podrzędnie? Z czego to wynika?
  2. Jakie zdania przeważają: oznajmujące, pytające, rozkazujące? Dlaczego?
  3. Wypisz przymiotniki, określ ich znaczenie. Dlaczego pojawia się tak duża liczba przymiotników? Jakie właściwości tej części mowy wykorzystał autor?
  4. Podsumuj: jakie cechy rodzącego się świata wydobywa opis? Nazwij trzy cechy tego świata. 
  1. Przyjrzyj się odmianie i pisowni rzeczowników zakończonych w mianowniku na –ja, -a
M. Reja, Gaja, Amaltea
D. Rei, ______________, ______________
C. Rei, _______________, ________________
B. Reję, ______________, Amalteę
N. Reją, ______________, ________________
Msc. Rei, _____________, ________________
W. Rejo, _____________, ________________ 



Komentarz: 
Zakończenie -eja występuje zarówno w rzeczownikach rodzimych, jak i zapożyczonych, np.
alejabrejaepopejaflejafokrejakniejamierzejaonomatopejaPompejarejaszwejatranszejatulejaukleja.
W dopełniaczu i miejscowniku liczby pojedynczej piszemy -ei, np.
aleibreiepopeifleifokreiknieimierzeionomatopeiPompeireiszweitranszeituleiuklei.
Podobnie w dopełniaczu liczby mnogiej, np.
epopeimierzeitranszeituleizawiei.

Zakończenie -ea mają tylko rzeczowniki pochodzenia obcego, np.

CheroneagwineaideakameaKoreaorchideateodycea.
Odmieniają się one według następującego wzoru:
liczba pojedyncza liczba mnoga
M. ideakamea ideekamee
D. ideikamei ideikamei
C. ideikamei ideomkameom
B. ideękameę ideekamee
N. ideąkameą ideamikameami
Ms. ideikamei ideachkameach
W. ideo! kameo! idee! kamee!


  1. W grupach uczniowie zastanawiają się nad obrazem matki i ojca wyłaniającym się z mitu. Zapoznają się z pojęciem archetypu.
  2. Ustalają, jakie relacje panowały między rodzicami a dziećmi. Analizują źródła konfliktu. Zastanawiają się, czy konflikt pokoleń jest nadal aktualny. 
  3. Uczniowie podsumowują wiadomości z lekcji i tworzą notatkę graficzną Grecki mit o początku
  4. Zadanie domowe: W postaci notatki graficznej przedstaw mit o czterech wiekach ludzkości.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.