Antyk grecko-rzymski omówiony. Trzeba powtórzyć, usystematyzować wiadomości, dokonać syntezy i przygotować się do sprawdzianu. Nie musi to jednak być trudna i nudna lekcja. Można wykorzystać to, co powstało w trakcie omawiania i dobrze się bawić.
Nie będę publikowała sprawdzianu (z wiadomych względów :)) Proponuję wykorzystać zamieszczony w materiałach Stentora.
Temat: Powtórzenie wiadomości o antyku grecko-rzymskim
Nie będę publikowała sprawdzianu (z wiadomych względów :)) Proponuję wykorzystać zamieszczony w materiałach Stentora.
Temat: Powtórzenie wiadomości o antyku grecko-rzymskim
Motto:
Błąd jest przywilejem filozofów, tylko głupcy nie mylą się nigdy. Sokrates
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest powtórzeniu i utrwaleniu wiadomości o antyku grecko-rzymskim. Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Zadania zgrupowane są wokół: eposów Homera, dramatu Sofoklesa i pieśni Horacego; postaci mitologicznych; interpretacji sensów głębokich mitów; pojęć teoretyczno-literackich związanych z epoką; związków frazeologicznych wywodzących się z mitologii oraz nawiązań do mitów w malarstwie późniejszych epok.
Cele lekcji:
Uczeń:
· gromadzi i przetwarza wprowadzany na poprzednich lekcjach materiał;
· korzysta z różnych źródeł informacji
· wdraża się do systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania oraz syntezy poznanego materiału
· rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w starożytności
· rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne: epos, odę, tragedię antyczną
· rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu,
· rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów antycznych
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. Warto zadbać o odpowiednia aranżacje przestrzeni w klasie i odpowiednią dekorację. W trakcie rozwiązywania zadań uczniom przydadzą się przygotowane wcześniej notatki wizualne. Mapy myśli: Starożytność, Iliada, Mityczne motywywędrowne, Bohaterowie „Antygony” (i tu), Wzór na szczęście według starożytnychfilozofów. Karty lektur: Odyseja, Grecki mit o początku, Do Leukonoe, Do Deliusza, Wybudowałem pomnik. Chmury wyrazów: Odyseja, Ideał starożytnego herosa, Mityczne motywy wędrowne. Pojawią się również inne opracowane przez uczniów materiały wykonane w ramach projektu W greckim teatrze…, pudełko z lekturą i gra planszowa. Warto je wyeksponować przy stacjach zadaniowych i pozwolić uczniom z nich korzystać. Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Za ukończenie zadań w danej stacji grupa otrzymuje nagrodę oznaczoną numerem stacji (nagrody przyznaje nauczyciel po obejrzeniu efektów pracy, różnicuje je i na koniec lekcji może na tej podstawie ocenić pracę uczniów). Kolejność wykonywania zadań jest dowolna. Czas ograniczony do 6 minut na stację.
Na lekcji wykorzystywane są gry dydaktyczne przygotowane w sieci. W związku z tym nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie tabletów lub smatrfonów albo zapewnia odpowiednią ilość komputerów.
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 10 - 86
Mapy myśli, karty lektur, chmury wyrazowe, gra planszowa, pudełko z lekturą, czyli materiały przygotowywane podczas lekcji działu
Gry dydaktyczne: trimino – Interpretacje mitów, Zgadnij, kto to – postacie mitologiczne, krzyżówka – dzieła starożytnych, Memory – mitologizmy, puzle – Nawiązania do starożytnych motywów,
Fiszki – pojęcia teoretyczno-literackie
Przebieg lekcji:
1. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, dbając o to, by uczniowie słabsi mieli wsparcie w lepiej sobie radzących. Lekcję zaczyna rozmowa na temat motta i prośba nauczyciela, aby liczyła się współpraca, wzajemna pomoc, a nie rywalizacja. Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy.
2. Przy pomocy mapy myśli Starożytność uczniowie przypominają najważniejsze informacje o epoce.
3. Stacje zadaniowe:
A. Gra:Zgadnij, kto to – postacie mitologiczne. Tym razem można wykorzystać łatwiejszą wersję gry: informacje wydrukować na karteczkach i pozwolić uczniom losować postacie do odgadnięcia. Uczniowie odkrywają karteczki z charakterystykami postaci i podają ich imię. Odgadnięte karty się odkłada, a o nierozpoznanych postaciach wyszukuje się informacji w różnych źródłach.
B. Trimino:Mity – interpretacje. Trimino to wariacja na temat układanki domino. Gra polegająca na układaniu trójkątów - każdy z boków musi pasować do boku innego trójkąta. W efekcie powstaje sześciokąt.
C. Krzyżówka – utwory Homera, Horacego i Sofoklesa.
D. Mitologizmy – gra memory. https://www.educaplay.com/learning-resources/4760768-mitologizmy_memory.html Gra opracowana do realizacji w sieci, ale można również przygotować ją na kartonikach. Uczniowie mają nie tylko odkryć związki frazeologiczne, ale również wyjaśnić ich znaczenie.
E. Fiszki – pojęcia teoretycznoliterackie.
Heros
|
epos
|
cechy eposu
|
inwokacja
|
heros (półbóg) - w mitologii greckiej osoba zrodzona ze związku boga i śmiertelniczki lub bogini i śmiertelnika
heros (bohater) - osoba, która wsławiła się bohaterskimi czynami
| |
Jeden z głównych i najstarszych gatunków epiki, np. „Iliada”, „Odyseja” ukazujące dzieje życia bohatera na tle wydarzeń przełomowych dla zainteresowanych narodu. Często opowiadają nie tylko o postaciach ludzkich, ale też boskich.
| |
patos, podniosłość stylu, dwupłaszczyznowość świata przedstawionego - świat ludzi i bogów
| |
rozszerzona apostrofa otwierająca utwór literacki (używane eposy)
| |
porównanie homeryckie
| |
epitet stały
| |
wina tragiczna
| |
konflikt tragiczny
|
porównanie poetyckie, które jest bardzo rozbudowane i stanowi pewną samodzielną całość względem reszty utworu
| |
powtarzające się określenie, które uwypukla główną cechę bohatera lub zjawiska. Często ma postać epitetu złożonego np. „boski Achilles”, „boski Hektor” i „szybkonogi Achilles”.
| |
w tragedii starożytnej błędne rozpoznanie sytuacji przez bohatera. Bohater, nieświadomy rzeczywistego znaczenia okoliczności, w jakich się znalazł, podejmuje czyny prowadzące do przypieczętowania jego losu i ostatecznie do katastrofy
| |
polega na zderzeniu dwóch racji, które zawsze są równoważne. Kończy się obustronną porażką oraz walką z losem człowieka skazanego na porażkę.
| |
ironia tragiczna
| |
fatum
| |
budowa tragedii
| |
cechy tragedii antycznej
|
nieprzezwyciężona sprzeczność naznaczająca losy bohatera, polega na tym, że wbrew jego woli i wiedzy podejmowane czyny nie dążą do oczekiwanego skutku, a prowadzą do wypełnienia się fatum
|
w mitologii greckiej do personifikacja nieuchronnego, nieodwracalnego losu; nieodwołalna wola bogów, na którą nikt nie ma wpływu .
|
Prolog - scena wstępna, wprowadzająca w problematykę utworu.
Parodos - pieśń chóru wchodzącego na scenę.
Epejsodion - w dzisiejszej terminologii akt lub scena.
Stasimon - pieśń chóru rozdzielająca epejsodia.
Eksodos - pieśń chóru schodzącego ze sceny.
|
Wywodzi się z mitów.
Przedstawia konflikt wybitnej jednostki z siłami wyższymi, który kończy się nieuchronną klęską - katastrofą bohatera.
Uwzględnia bohatera - który wbrew swojej woli - ściąga na siebie winę tragiczną wynikającą ze złej oceny sytuacji.
Wywołuje u widzów litość i trwogę, co oczyszcza z tych uczuć (katharsis)
Przedstawia często splot wydarzeń, które - z pozoru dobre dla bohatera - doprowadzają go do klęski (ironia tragiczna).
|
cechy mitu
| |
topos
| |
patos
| |
mimesis
|
Opowiada historię świętą.
Odkrywa sakralny wymiar wszystkiego, co istnieje.
Opisuje początki świata, człowieka, zjawisk przyrody i obyczajów.
| |
powtarzający się w kulturze motyw, temat
| |
podniosły sposób mówienia i pisania oraz nastrój powagi lub wzniosłości
| |
zasada twórczego naśladowania natury lub sztuki mistrzowskiej, która obejmuje tę naturę kształtującą.
| |
Katharsis
|
oczyszczenie - jedna z podstawowych cech sztuki, szczególnie starożytnej (antycznej), np. tragedii
|
F. Puzle – obrazy – Szkoła ateńska, Polski Prometeusz 1831, Natchnienie poety – To zadanie indywidualne do wykonania na komputerze, tablecie lub telefonie. https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3ad84f77ce78 puzle – Polski Prometeusz 1831
https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0389300e741e puzle Natchnienie poety https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=34bae7e2e5f5 puzle Szkoła ateńska
4. Uczniowie, którzy szybciej wykonają swoje zadania grają w grę Tułaczka Odysa
5. Ocena pracy uczniów.
6. Zadanie domowe: Przygotować się do sprawdzianu.
Genialne.Dziękuję!
OdpowiedzUsuń