Rozpoczynamy nowy cykl lekcji poświęcony Biblii. Zapraszam na pierwszą lekcję w pracowni komputerowej, z wykorzystaniem nauczania interaktywnego Wydawnictwa Stentor (e-lekcja Biblia).
Temat: Biblia – książka nad książkami
Biblia weszła tak głęboko w kulturę całego naszego świata, że trudno jest jej nie znać, nie szanować. Anna Kamieńska
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest wprowadzeniu ogólnych informacji o Biblii oraz określeniu jej roli w kulturze europejskiej.
Cele lekcji:
Uczeń:
· podaje podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne, języki Biblii, Pięcioksiąg Mojżeszowy, rozdziały i wersety)
· wymienia najważniejsze księgi Starego Testamentu, postaci bohaterów biblijnych (np. Kain i Abel, Abraham, Izaak i Jakub, Noe, Salomon i Dawid, postacie proroków itp.) oraz motywy (np. wieża Babel, potop, zniszczenia Sodomy i Gomory itp.)
· przedstawia treść Nowego Testamentu, wymieniając jego główne części (Ewangelie, Dzieje apostolskie, Listy apostolskie, Apokalipsa św. Jana)
· wyjaśnia, na czym polega religijna i kulturowa rola Biblii
· zna zasadę numerowania ksiąg , rozdziałów i wersetów Biblii
· wymienia sposoby odczytywania Biblii (jako księgi świętej, jako dzieła zawierającego sens moralny, jako tekstu kultury)
· wyjaśnia pochodzenie i znaczenie etymologiczne nazwy Biblia
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. Konieczny jest dostęp do komputera/ komputerów, ponieważ nauczyciel wykorzystuje e-lekcję Biblia przygotowaną przez Wydawnictwo Stentor. Jeśli istnieje taka możliwość, lekcja powinna odbyć się w pracowni komputerowej, gdzie uczniowie będą mieli dostęp do Internetu.
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 88 – 91
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu
Miejsce i znaczenie Biblii w literaturze i kulturze europejskiej https://www.starozytnosc.info/biblia/miejsce-i-znaczenie-biblii-w-kulturze-i-literaturze
Przebieg lekcji:
1. Lekcję rozpoczyna analiza motta i swobodna rozmowa na temat roli Biblii w życiu Europejczyka.
2. Na postawie podręcznika oraz mapy myśli uczniowie ustalają:
A. znaczenie słowa „Biblia”,
B. pochodzenie Pisma Świętego, jego budowę,
C. zawartość Starego i Nowego Testamentu,
D. podział ksiąg,
E. skróty wybranych ksiąg biblijnych.
3. Wykonują ćwiczenia utrwalające z e-lekcji Biblia: Księgi Starego i Nowego Testamentu, Budowa Pięcioksięgu, Rodzaje ksiąg, Skróty ksiąg biblijnych.
4. Uczniowie łączą postacie biblijne z ich opisem i ustalają, czy postacie te pochodzą ze Starego czy z Nowego Testamentu. (ćwiczenie z e-lekcji)
5. Korzystając ze wskazanej strony internetowej (https://www.starozytnosc.info/biblia/miejsce-i-znaczenie-biblii-w-kulturze-i-literaturze ) oraz mapy myśli ustalają, na czym polega uniwersalna wartość Biblii. Robią notatki obejmujące co najmniej po cztery argumenty dla wpływu Biblii na płaszczyznę religijną, moralną i kulturową dziedzictwa europejskiego. Następnie ustnie je komentują, odwołując się do przykładów ze Starego i Nowego Testamentu.
Np. Biblia miała i ma ogromny wpływ na ludzi, którzy się z nią zetknęli. W ciągu prawie 3000 lat jej istnienia oddziaływała na kulturę i to na kilku płaszczyznach:RELIGIJNEJ:
- Stanowi sacrum dla wyznawców dwóch religii: chrześcijaństwa i judaizmu.
- Jest autorytetem religijnym.
- Ujawnia liczne boże tajemnice.
- Mówi o obecności Boga na ziemi i o jego działaniu.
MORALNEJ:
- Przedstawia ponadczasowe wzory postępowania.
- Ustanawia kodeks moralny.
- Określa i postanawia odróżnić to co dobre, od tego co złe, kształtując w ten sposób wnętrze człowieka.
- Daje odpowiedzi na nurtujące człowieka pytania egzystencjalne, określa sens ludzkiego istnienia i mówi o tym co nas czeka po śmierci.
KULTUROWEJ:
- Wprowadza konkretną wiedzę o świecie i sposobie, w jaki został stworzony. Odpowiada na pytania, które od zarania dziejów stawiała sobie ludzkość.
- Jest natchnieniem dla myślicieli, twórców literatury i sztuki wszystkich epok na całym świecie
- Jest tekstem ważnym pod względem literackim, niezwykle bogatym w przeróżne formy wypowiedzi, zawiera wiele anegdot, fabuł, motywów do których wciąż odwołują się twórcy.
- W języku funkcjonują związki frazeologiczne zaczerpnięte z Biblii - jest źródłem stylizacji językowej.
6. Zadanie
domowe: Przeczytać fragment Księgi Rodzaju: Stworzenie świata i człowieka (podręcznik
s. 92 -93) poszukać na portalu Pixabay zdjęć, które mogłyby być ilustracją do
poszczególnych aktów tworzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz