Szanowni,
oddaję Wam opracowanie "Potopu". Oczywiście, nie jest ono pełne, ale w szkole chyba nikt nie wygospodaruje tyle czasu, ile można by poświęcić tej powieści. W zamyśle jest to propozycja, która wpisuje losy Kmicica w monomityczny schemat podróży bohatera. Analiza dokonana podczas zajęć ma za zadanie pokazać, że dzieło Sienkiewicza jest mocno zakorzenione w kulturze światowej, a Kmicica jako bohatera możemy omawiać zarówno w kontekście Prometeusza czy Jazona, jak i Froda czy Harrego Pottera. Sugeruję wprowadzenie zagadnień związanych z sarmatyzmem i rozmowę o zaletach i wadach szlachty sarmackiej zakończoną refleksją o zjawiskach ksenofobicznych dziś. W jednym z zadań odwołuję się do artykułu Stefana Chwina, który "Potop" nazywa "zatrutym ciasteczkiem". Z drugiej strony zależało mi na tym, aby pokazać młodzieży koncepcję Sienkiewicza, który tak przedstawia tło historyczne, by uwypuklić, że droga bohatera od błędów do ich naprawienia jest zbieżna z losami narodu, który najpierw błądzi, by potem powstać przeciw wrogowi i naprawić zło. Zdecydowałam, że nie należy pominąć też kontrowersji, jakie budził i budzi Sienkiewicz. Uczniowie otrzymują pokaźny zestaw opinii o pisarstwie noblisty. Od prowadzącego zajęcia nauczyciela będzie zależało, w jakim stopniu wykorzysta teksty źródłowe. Wydaje mi się, że warto też przy okazji lektury omówić archaizację oraz zagadnienia związane z edukacją filmową. Opracowanie kończy propozycja badania opinii publicznej i dyskusji o dzisiejszym odbiorze utworu.
Bardzo dziękuję, skorzystałam. 3/4 lekcji na temat "Potopu" oparłam na Pani opracowaniu. Jednak zadanie polegające na ułożeniu wydarzeń w kolejności okazało się niezwykle trudne ... Chyba przydałby się klucz;)
OdpowiedzUsuńDziękuję :) Bogaty i cenny materiał.
OdpowiedzUsuńBardzo ale to bardzo dziękuję za to opracowanie. Dzięki Pani na pewno zaliczę bardzo dobrze test. <3
OdpowiedzUsuń