Kolejna lekcja z biblijnego cyklu. Tym razem pochylamy się nad biblijnym opisem świata i człowieka. Pozwalamy uczniom na impresję w kolażu zdjęć. Zapraszam.
Temat: Dzieło stworzenia – biblijny opis stworzenia świata i człowieka
Motto: A Bóg widział, że były dobre. Rdz 1.12 BT
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest analizie i interpretacji biblijnego opisu stworzenia świata i człowieka.
Cele lekcji:
Uczeń:
· relacjonuje (streszcza) biblijny opis stworzenia świata i człowieka
· odczytuje biblijny opis stworzenia świata jako hymn na cześć Wszechmogącego;
· porównuje go z mitologiczną kosmogonią
· wskazuje i nazywa środki stylistyczne wykorzystane w opisie stworzenia świata i określa ich funkcje
· określa miejsce człowieka w dziele stworzenia
· czyta ze zrozumieniem eseistyczny tekst popularnonaukowy; wykorzystuje zawarte
w nim informacje do interpretacji opowieści biblijnej
w nim informacje do interpretacji opowieści biblijnej
· odczytuje sens tekstu A. Świderkówny, główną myśl, argumenty i sposób prowadzenia wywodu
· na podstawie tekstu A. Świderkówny wyjaśnia, jak Księga Genesis interpretuje godność człowieka
· przedstawia (na podstawie znanych fragmentów Księgi Rodzaju) hebrajskie wyobrażenie świata
· opisuje cechy Boga ukazanego w Księdze Rodzaju
· przedstawia relację między człowiekiem a Bogiem (w świetle czytanych fragmentów)
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 lub 90 min. w zależności od sprawności młodzieży w posługiwaniu się programem Canva. Konieczny jest dostęp do komputera/ komputerów z dostępem do Internetu, ponieważ młodzież w pierwszej części lekcji przygotowuje kolaż zdjęć ilustrujących kolejne dni stworzenia. W zależności od warunków uczniowie pracują w grupach lub indywidualnie. W drugiej części zajęć młodzież pracuje z podręcznikiem.
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 92-93, 96-98
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu
Przebieg lekcji:
1. Na początku lekcji uczniowie rejestrują się na stronie https://www.canva.com/ , następnie dzielą się na grupy przez odliczenie do siedmiu. Każda grupa (lub pojedynczy uczeń) wykonuje kolaż ze zdjęć do jednego dnia stworzenia. Zdjęcia powinny być opatrzone cytatami.
Przykładowe rozwiązanie:
2. Na podstawie wykonanego ćwiczenia uczniowie omawiają hebrajskie wyobrażenie świata.
3. Zastanawiają się, na czym polegało stwarzanie świata i jaka naczelna zasada decydowała o ustanowieniu poszczególnych jego elementów. Tu odwołują się do motta lekcji.
4. Zastanawiają się nad rolą człowieka w świecie. Interpretują słowa Boga: „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam”. Określają zadania, jakie Bóg wyznacza człowiekowi.
5. Czytają tekst Anny Świderkówny Hymn o początku i przy jego pomocy dokonują interpretacji roli człowieka na świecie. Wyszukują w tekście konteksty, które pozwalają zrozumieć myśl autora biblijnego.
6. Porównują biblijny opis stworzenia z greckim mitem o powstaniu świata. W tym celu uzupełniają tabelę:
Podstawa porównanie
|
Mitologia grecka
|
Biblia
|
Co było przedtem?
| ||
Kto tworzy świat?
| ||
Jak powstawał świat?
| ||
Jaki jest powstający świat?
| ||
Skąd wziął się człowiek?
| ||
Jaka jest rola człowieka na świecie?
| ||
Jaki obraz bogów/Boga wyłania się z dzieła stworzenia?
|
Na podstawie zgromadzonego materiału wnioskują o zasadniczych podobieństwach i różnicach obu kosmogonii.
Podobieństwa:
Różnice:
7. Anna Świderkówna nazwała omawiany fragment Księgi Rodzaju Hymnem o początku. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie Słownika terminów literackich podali cechy hymnu oraz ustalili, dlaczego początkowy fragment Księgi Rodzaju można nazwać hymnem. [tekst pochwalny, podniosły, na cześć Boga, wychwalający Jego zasługi].
8. Zadanie domowe: Przeczytać [Grzech pierworodny i wygnanie z raju]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz