czwartek, 5 listopada 2020

Rozwój bloga


Szanowne Czytelniczki, Szanowni Czytelnicy,
jestem wzruszona. Bloga Zapiski polonistki prowadzę niewiele ponad rok. Zaczynałam we wrześniu 2019 roku, licząc, że zdobędę kilkunasto-, no może kilkudziesięcioosobowe grono czytelników. I to  byłoby trafne przewidywanie, gdyby brać pod uwagę liczbę obserwatorów. Skądinąd wiem jednak, że pojawiające się tu opracowania czyta znacznie więcej osób. Świadczy też o tym szybko wzrastająca liczba odsłon. Dostaję od Państwa sygnały, że lubicie moje materiały. Bardzo mnie to cieszy. 
Mam nadzieję, że uda mi się nadal z Państwem współpracować. Ostatnio często otrzymuję od Państwa prośby o opracowanie konkretnych lektur (właśnie "na zlecenie" opracowuję "Mistrza i Małgorzatę"). To miłe. Daje mi poczucie, że jestem komuś potrzebna, że jeszcze nie całkiem wypadłam z obiegu. Na emeryturze to niezwykle ważne. 
Z zażenowaniem proszę o  wsparcie. Mam kilka pomysłów, jak mogłabym rozwinąć różnorodność materiałów. Niestety, wiele szkoleń jest płatnych, dostęp do wersji profesjonalnych aplikacji również, a z dostępu szkolnego skorzystać nie mogę, bo nie pracuję. Proszę o zrozumienie.   

środa, 4 listopada 2020

Z legend dawnego Egiptu - opracowanie lektury



Kochani, 
dziś małe arcydzieło Bolesława Prusa - nowela "Z legend dawnego Egiptu". Można ją różnorako wykorzystać. Zarówno do rozważań nad nieprzewidywalnością losu i kruchością, znikomością człowieka, do przyglądania się noweli jako gatunkowi prozatorskiemu, jak i do rozmowy o władzy i władcach; racjach rozumu i serca; skuteczności i empatii. Można młodzieży podpowiedzieć, że Bolesław Prus temat Egiptu, faraonów, ludzkich namiętności, nadziei i marzeń podjął także w "Faraonie". A może ktoś zechce porównać sposób ujęcia tematu w noweli i filmie?
W opracowaniu znajdziecie Państwo - z tradycyjnych tematów - ćwiczenia dotyczące charakterystyki bohaterów, refleksję nad klęską Horusa, a także konstrukcję noweli. Tych, którzy lubią rozwiązania mniej typowe, zachęcam do refleksji epistemologicznej. 

 Życzę efektywnej i twórczej pracy. Zachęcam do dzielenia się swoimi odczuciami i myślami. Proszę o wsparcie. Chciałabym uzbierać na abonament na następny rok korzystania z Genial.ly. 

poniedziałek, 2 listopada 2020

"Ojciec Goriot" - opracowanie lektury


Szanowni, 
tym razem praca niezbyt obszerna. Opracowanie "Ojca Goriot" Honoriusza Balzaca. Krótko i z odniesieniami do współczesności. Życzę przyjemnej lektury i efektywnej pracy. Jak zawsze, czekam na Wasze komentarze i zwracam się z prośbą o wsparcie. 

poniedziałek, 26 października 2020

Cyprian Norwid Utwory wybrane - opracowanie

Szanowni,
nie publikowałam prawie cały październik. Nie dlatego, że postanowiłam odpocząć, nie z powodu choroby czy innych zdarzeń losowych. Pracowałam nad publikacją, którą dziś oddaję w Wasze ręce. Przyznam, że podeszłam do tematu ambitnie i wiele się przy okazji sama nauczyłam. Mam nadzieję, że opracowanie przypadnie Wam do gustu. 
Omówiłam w nim 25 utworów poetyckich i prozatorskich. Proponuję różnorodne metody pracy z poezją. Materiał ułożony jest w kręgi tematyczne, ale nie są one ani wewnętrznie, a ni zewnętrznie ze sobą ściśle powiązane, aby umożliwić Państwu swobodny wybór. Oczywiście, zdaję sobie sprawę, że nie macie tyle czasu, aby poświęcić poecie całe tygodnie pracy. Spodziewam się jednak, że lubicie różnorodność i macie młodzież o różnych zainteresowaniach i możliwościach. Właśnie po to, aby Wam ułatwić  wybór, opracowanie jest tak obszerne.
A teraz czekam na Wasze komentarze. Podzielcie się, proszę, ze mną przemyśleniami i pomysłami. 😍


czwartek, 8 października 2020

Propozycja


Kochani,
pracuję nad Norwidem. Zamarzyło mi się oddolne uczczenie dwusetnej rocznicy urodzin czwartego wieszcza we wrześniu 2021 roku. 
Mam w związku z tym do Państwa pytania:
1. Co sądzicie o pomyśle urządzenia międzyszkolnego projektu MÓJ NORWID, którego celem byłoby popularyzowanie poezji romantyka i stworzenie okazji do artystycznych i literackich działań młodzieży oraz koncepcyjnych przedsięwzięć nauczycieli? 
Wyobrażam sobie, że uczestnik projektu - uczeń - opracowałby jeden utwór Norwida - taki, który mocno do niego przemawia. Napisałby esej i przygotował artystyczną prezentację utworu - w postaci recytacji, melodeklamacji, śpiewu albo jeszcze innej formy. Nauczyciel - uczestnik projektu - opracowałby scenariusz lekcji, na której pracowano by z jednym tekstem Norwida. Efektem projektu mogłyby być: 
a) blog projektu,
b) ebook z esejami młodzieży i scenariuszami lekcji nauczycieli;
c) publiczna prezentacja artystycznych interpretacji (być może nagranie?)
d) spotkanie lub e-konferencja podsumowująca projekt.
2. Czy chcielibyście wziąć udział w tak (lub podobnie) zakrojonym projekcie?
3. Czy zdecydowalibyście się na pracę w grupie, która miałaby przygotować przedsięwzięcie?
4. Czy umielibyście pozyskać sponsorów i mecenasów dla projektu?

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.