Tym razem nie scenariusz lekcji a prezentacja z zaplanowaną zdalną lekcją poświęconą analizie i interpretacji Pieśni IX (I) Jana Kochanowskiego. Nie wiem, czy się spodoba. To moja pierwsza próba w Genially.
Uczniowie zaczynają od uważnego wysłuchana, potem przeczytania i sparafrazowania Pieśni IX. Następnie dokonują wstępnego rozpoznania utworu, najpierw samodzielnie, a później sprawdzają swoje wnioski, wypełniając tekst z lukami. Wgłębiają się w kontekst filozoficzny, w czym pomaga aplikacja LearningApps, by dosyć dokładnie przeanalizować motyw Fortuny w utworze mistrza z Czarnolasu. Podsumowujące zadanie to praca stylistyczna, a na koniec lekcji jeszcze koło fortuny i frazeologia.
Prezentacja
poniedziałek, 23 marca 2020
sobota, 21 marca 2020
Jak wychwalać Boga? Propozycja Jana Kochanowskiego – Pieśń XXV - wersja do pracy zdalnej

Lekcja jest poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego.
Temat: Jak wychwalać Boga? Propozycja Jana Kochanowskiego – Pieśń XXV – [Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?]
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego. Uczniowie poznają biogram poety, notują najważniejsze informacje metodą Cornella. Słuchają Pieśni XXV i oglądają jednocześnie prezentację. Samodzielnie analizują tekst utworu, korzystając z karty pracy, którą po wykonaniu porównują z kartą odpowiedzi. Na koniec budują chmurę wyrazów dotyczących Hymnu
Jak wychwalać Boga? - propozycja Jana Kochanowskiego - Pieśń XXV - wersja do pracy w klasie
Na zajęciach uczniowie pracują metodami aktywizującymi. Tworzą notatkę Cornella, stają się ekspertami zajmującymi się poszczególnymi zagadnieniami w utworze, a następnie uczą się wzajemnie i budują mapę myśli.
Lekcja była opracowywana na potrzeby pracy w klasie i w takich warunkach Małgosia (Małgorzata Cymbor-Frask) ją sprawdziła.
Serdecznie Ci, Małgosiu, dziękuję!:)
Serdecznie Ci, Małgosiu, dziękuję!:)
Obecnie potrzeba dostosować ją do nauczania zdalnego. Dlatego opracowałam pomysł na pracę zdalną.
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego. Uczniowie poznają biogram poety, notują najważniejsze informacje metodą Cornella. Słuchają Pieśni XXV i oglądają jednocześnie prezentację. W grupach eksperckich przygotowują rozpoznanie utworu, następnie tworzą się nowe grupy i uczniowie uczą się wzajemnie, przygotowując mapy myśli dotyczące utworu Kochanowskiego.
poniedziałek, 9 marca 2020
Zabawy teatralne z "Panem Tadeuszem"
Dzieci kochają zabawy teatralne. Chętnie przekształcają teksty, wprowadzają swoje pomysły. Pozwólmy im na to nawet przy dostojnym "Panu Tadeuszu". Niech lektura tego tekstu dostarczy im dobrej zabawy.
Temat: Improwizacje dramatyczne – co się działo w Soplicowie, na zamku, w karczmie i w zaścianku?
Temat: Improwizacje dramatyczne – co się działo w Soplicowie, na zamku, w karczmie i w zaścianku?
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja pozwala na twórcze działania uczniów. Ich zadanie – przygotowanie improwizowanej scenki – wymaga kreatywności, ale i umiejętności pracy z tekstem. Nie mniej ważnym elementem zajęć jest uczestnictwo w scenkach w charakterze widzów i rozpoznawanie scenek, umiejscawianie ich w fabule utworu.
sobota, 7 marca 2020
Będziemy pracować razem
Mam dziś ogromną przyjemność przedstawić Państwu moją nową współpracowniczkę Małgosię Cymbor - Frask.
To polonistka z zawodu i z powołania. Nieustannie dokształca się, czyta i rozwija, by stawać się lepszym człowiekiem i lepszym nauczycielem. W procesie nauczania najważniejsze są dla niej relacje nauczyciel-uczeń. Miłośniczka literatury, muzyki klasycznej, kotów i wielka fanka piłki nożnej. Odpoczywa na bieszczadzkim szlaku.
Umówiłyśmy się, że Małgosia będzie pierwszą osobą, która przeprowadzać będzie lekcje według pomysłów z bloga. Podzieli się ze mną uwagami. Wspólnie doszlifujemy scenariusze tak, abyście mogli z nich Państwo czerpać inspiracje do ciekawych lekcji polskiego.
Małgosia również będzie się dzieliła z Państwem swoimi pomysłami. Jest na blogu pełnoprawnym AUTOREM.
Życzmy jej wszyscy powodzenia.
Spacer po Soplicowie i okolicach – makieta i przewodnik turystyczny
Ta lekcja wymaga kilku ważkich decyzji. Przede wszystkim trzeba określić, czy nasza makieta ma być zrobiona tylko na potrzeby aktualnej pracy z uczniami, czy też chcemy, by stanowiła mobilizujący element dekoracji sali lekcyjnej. Od tego będzie zależał wybór sposobu wykonania. Jeśli ma służyć bieżącym celom, wystarczy plastelina i kilkanaście minut pracy; jeśli zaś ma być elementem dekoracyjnym (wykonanym z papieru, tektury czy sklejki, zapałek itp.), wymaga dłuższego czasu. Można nawiązać współpracę z wychowawcami świetlicy, opiekunami kółek artystycznych itp. Można też zaproponować młodzieży wykonanie jej w domu jako pracy dodatkowej
W scenariuszu przyjmuję, że praca z plasteliny jest wykonana na lekcji.
środa, 4 marca 2020
„Żywot człowieka poczciwego”, czyli o renesansowym sposobie na szczęśliwe życie
Zdjęcie z lekcji Małgosi
Mierzenie się ze staropolskim tekstem to dla piętnastolatków nie lada wyzwanie. Samo zrozumienie tekstu przysporzy im zapewne sporo kłopotów, a przecież to dopiero wstęp.. Można sobie z tym poradzić. Temat: „Żywot człowieka poczciwego”, czyli o renesansowym sposobie na szczęśliwe życie w utworze Mikołaja Reja
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Wypowiedź ustna - "Skąpiec"
Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.
-
Z potrzeby chwili powstało, może się komuś przyda.
-
Szanowni, przedstawiam Państwu kolejne opracowanie lektury. Tym razem zmierzyłam się ze znakomitą powieścią Fiodora Mikołajewicza Dostojew...
-
Z "Lalką" mogłabym się nie rozstawać. Wybaczcie mi więc, że propozycja jej omówienia jest tak obszerna. Naprawdę wyrzuciłam co n...