sobota, 7 marca 2020

Spacer po Soplicowie i okolicach – makieta i przewodnik turystyczny

Ta lekcja wymaga kilku ważkich decyzji. Przede wszystkim trzeba określić, czy nasza makieta ma być zrobiona tylko na potrzeby aktualnej pracy z uczniami, czy też chcemy, by stanowiła mobilizujący element dekoracji sali lekcyjnej. Od tego będzie zależał wybór sposobu wykonania. Jeśli ma służyć bieżącym celom, wystarczy plastelina i kilkanaście minut pracy; jeśli zaś ma być elementem dekoracyjnym (wykonanym z papieru, tektury czy sklejki, zapałek itp.), wymaga dłuższego czasu.  Można nawiązać współpracę z wychowawcami świetlicy, opiekunami kółek artystycznych itp. Można też zaproponować młodzieży wykonanie jej w domu jako pracy dodatkowej 
W scenariuszu przyjmuję, że praca z plasteliny jest wykonana na lekcji.



Temat: Spacer po Soplicowie i okolicach – makieta i przewodnik turystyczny


Główne zagadnienia lekcji

Lekcja poświęcona jest przygotowaniu makiety Soplicowa i okolic oraz tekstów do przewodnika turystycznego. Podczas pracy uczniowie analizują fragmenty epopei, wybierając potrzebne im informacje.

Cele lekcji

Uczeń:
  • wyszukuje w epopei informacje o miejscach zdarzeń;
  • porządkuje informacje w zależności od ich funkcji w przekazie;
  • wyobraża sobie i wizualizuje miejsce akcji;
  • buduje bardzo zwięzła informację, nadającą się do przewodnika turystycznego;
  • przekształca swój tekst w celu uzyskania większej zwięzłości;
  • buduje spójną kilkuzdaniową wypowiedź na temat wskazanego miejsca, przywołując odpowiednie fakty.

Uwagi dotyczące realizacji:

Na lekcji uczniowie będą lepić z plasteliny, warto pomyśleć o rękawiczkach jednorazowych, aby nie pobrudzić zeszytów czy książek (chyba, że w sali jest możliwość umycia rąk). Uczniowie pracują w 4 albo 8 zespołach. Może być tak, że zespół otrzymuje do wykonania zarówno zadanie z budowaniem makiety, jak i z opracowaniem wypowiedzi, jak i tak, że część uczniów buduje makiety, część wykonuje szkice, a inni redagują teksty. To zależy od decyzji nauczyciela i możliwości uczniów. Wszyscy natomiast analizują fragmenty „Pana Tadeusza”.

Środki dydaktyczne:

Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
plan Soplicowa i okolic
plastelina, wykałaczki itp
ołówki, papier rysunkowy




Przebieg lekcji:
1.   Nauczyciel podaje cel i temat lekcji, dzieli uczniów na grupy, rozdaje im zadania, ustala czas na wykonanie zadań.

Zadania dla grup:

Grupa I – Dworek Sopliców.

Waszym zadaniem jest przygotowanie makiety dworku w Soplicowie, szkiców wnętrza oraz opracowanie króciutkiej notatki do przewodnika turystycznego na temat posiadłości Sopliców.

Aby je wykonać, uważnie przeanalizujcie podany fragment ks. I „Gospodarstwo” ww. 23-86. Poszukajcie odpowiedzi na pytania:

1. Gdzie usytuowany jest dworek?

2. Jak wygląda z zewnątrz?

3. O jakich cechach mieszkańców dworku świadczy zorganizowanie przestrzeni ?

4. Jak dworek jest urządzony wewnątrz?

5. Czyje portrety wiszą na ścianach?

6. Jaką melodię wygrywa zegar kurantowy?

7. O jakich cechach mieszkańców dobór portretów i pozytywki zegara?

8. O czym świadczy otwarta brama?

Wykorzystajcie zdobyte informacje do wykonania makiety, szkiców i napisania tekstu.

Grupa II – Zamek.

Waszym zadaniem jest przygotowanie makiety ruin zamku Horeszków, szkiców wnętrza oraz opracowanie króciutkiej notatki do przewodnika turystycznego na temat posiadłości Horeszków.

Aby je wykonać, uważnie przeanalizujcie podany fragment ks. I „Gospodarstwo” ww. 268-289 oraz ks. II – „Zamek” ww. 112-128 i 214-365.

Poszukajcie odpowiedzi na pytania:

1. Gdzie usytuowany jest zamek?

2. Jak wygląda z zewnątrz?

3. W jakim stylu architektonicznym był wybudowany?

Podpowiedź: cechy charakterystyczne stylu: wąskie, wysokie, zakończone ostrym łukiem okna i otwory na drzwi, budowla z cegły i kamienia.

4. Z jakich pomieszczeń się składał?

5. Jak wyglądała sień i sala zwierciadlana?

6. Jaką melodię wygrywa zegar kurantowy?

7. Jak była historia zamku?

8. W jaki sposób zamek dostał się w ręce rodu Sopliców?

Wykorzystajcie zdobyte informacje do wykonania makiety, szkiców i napisania tekstu.

Grupa III – Karczma.

Waszym zadaniem jest przygotowanie makiety karczmy w Soplicowie, szkiców wnętrza oraz opracowanie króciutkiej notatki do przewodnika turystycznego na restauracji.

Aby je wykonać, uważnie przeanalizujcie podany fragment ks. IV „Dyplomatyka i łowy” ww. 164-218. Poszukajcie odpowiedzi na pytania:

1. Gdzie stały karczmy?

2. Czyją stanowiły własność pierwotnie?

3. Kto kupił obie, by pogodzić zwaśnionych gości ?

4. Jak była zbudowana stara karczma?

5. Jak wyglądało jej wnętrze?

Wykorzystajcie zdobyte informacje do wykonania makiety, szkiców i napisania tekstu.

Grupa IV – Zagroda Maćka Dobrzyńskiego.

Waszym zadaniem jest przygotowanie makiety zagrody Maćka Dobrzyńskiego w Dobrzynie, szkiców wnętrza oraz opracowanie króciutkiej notatki do przewodnika turystycznego na temat posiadłości Sopliców.

Aby je wykonać, uważnie przeanalizujcie podany fragment ks. VI „Zaścianek” ww. 428 - 489. Poszukajcie odpowiedzi na pytania:

1. Gdzie stał dom Maćka?

2. Jak wygląda z zewnątrz?

3. Jak wyglądał dawniej?

4. Jakie pamiątki po przeszłości zostały na zewnątrz?

5. Jak dom jest wewnątrz urządzony?

Wykorzystajcie zdobyte informacje do wykonania makiety, szkiców i napisania tekstu.



2. Zabawa w quiz: Mapa Soplicowa, by uprzytomnić uczniom ogólny plan przestrzeni w „Panu Tadeuszu”

3. Praca w grupach.

Nauczyciel monitoruje pracę, dba, by uczniowie zrozumieli czytane fragmenty. Udziela ewentualnych podpowiedzi. Nie ingeruje w prace plastyczne. Natomiast przy budowaniu tekstu podpowiada sposoby osiągania zwięzłości.

4. Przedstawienie efektów pracy w grupach.

5. Redagowanie opowiadania dla pilota wycieczki oprowadzającego gości po Soplicowie i okolicach ( w zależności od decyzji nauczyciela i czasu, jakim dysponuje, zadanie wykonywane jest w grupach lub indywidualnie).

6. Podsumowanie zajęć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.