sobota, 21 marca 2020

Jak wychwalać Boga? Propozycja Jana Kochanowskiego – Pieśń XXV - wersja do pracy zdalnej

Ten post publikuję z pewną nieśmiałością. To moje pierwsze podejście do nauczania zdalnego. Materiały zostały udostępnione na platformie Google Classroom. Proszę o wszelkie uwagi i spostrzeżenia. Gdybyście zechcieli Państwo nawiązać ze mną współpracę w ramach projektu Lekcje online, zachęcam do kontaktu. 
Lekcja jest poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego. 



Temat: Jak wychwalać Boga? Propozycja Jana Kochanowskiego – Pieśń XXV – [Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?]

Główne zagadnienia lekcji:

Lekcja poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego. Uczniowie poznają biogram poety, notują najważniejsze informacje metodą Cornella. Słuchają Pieśni XXV i oglądają jednocześnie prezentację. Samodzielnie analizują tekst utworu, korzystając z karty pracy, którą po wykonaniu porównują z kartą odpowiedzi. Na koniec budują chmurę wyrazów dotyczących Hymnu



Cele lekcji:

• uczeń potrafi:

odczytać ze zrozumieniem Pieśń XXV z Ksiąg wtórych;

nazwać rodzaj liryki oraz gatunek omawianego utworu;

rozpoznać w tekście podmiot liryczny i adresata;

uchwycić renesansowy charakter pieśni;

rozpoznać środki stylistyczne i określić ich funkcje;

efektywnie notować.



Metody nauczania
 dostęp do projektu Jak wychwalać Boga? na platformie Classroom
dostęp do Dysku Google
zadania do pracy online na platformie Google Classroom kopia na blogu

metoda aktywizująca – notowanie metodą Cornella;

praca z tekstem

praca w programie WordArt – budowanie chmury wyrazów wokół Hymnu  jpg chmury



Środki dydaktyczne

Tekst Pieśni [Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary…]

Prezentacja życia i twórczości Jana Kochanowskiego (film z multibooka NE lub biogram Kochanowskiego)

Prezentacja ppt dotycząca utworu

Nagranie audio

Karta pracy na platformie Google Classroom Karta pracy na blogu

Tabela z rozwiązaniem



Uwagi o realizacji:

Uczniowie pracują na platformie Classroom, wykorzystując kartę pracy, na której wyszczególnione są cztery zagadnienia: A – przedstawienie Boga w pieśni, B – opis świata poprzez obrazy poetyckie, C – relacje między człowiekiem i Bogiem, D – określenie rodzaju, gatunku literackiego, środki stylistyczne i ich funkcje.



Przebieg lekcji



1. Podanie celów lekcji i zasad pracy.

2. Schemat notatki Cornella o Janie Kochanowskim.

3. Biogram Jana Kochanowskiego.

4. Uzupełnienie notatki

5. Geneza utworu będącego przedmiotem lekcji

Tekst powstał w Paryżu podczas podróży Jana Kochanowskiego po Europie. To pierwszy znany utwór, który został napisany po polsku. Prawdopodobnie wpływ na decyzję poety miało spotkanie z Ronsardem i jego akolitami, którzy propagowali pisanie w językach narodowych.

6. Prezentacja utworu – z wykorzystaniem prezentacji ppt i nagrania audio np. https://epodreczniki.pl/a/bog-jana-kochanowskiego/DdWJOzHyL.

7. Cicha lektura tekstu z rozpoznaniem, kto jest podmiotem lirycznym, kto adresatem, o czym mówi nadawca.

8. Zadania w karcie pracy

A. Bóg

Wyjaśnij, jak renesansowy poeta postrzega Boga. Odpowiedz na pytania: Kim jest Bóg? Jaki jest Bóg? Swoje wnioski poprzyj cytatami z tekstu. Porównaj wyłaniający się z utworu wizerunek Boga z jego pojmowaniem w średniowieczu. Spostrzeżenia zapisz w tabeli.

B. Świat

Wyodrębnij elementy dzieła stworzenia ukazane w wierszu (np. kosmos, kula ziemska, roślinność, wody, prawa rządzące w przyrodzie), przytocz odpowiednie cytaty i uogólnij wnioski, odpowiadając na pytanie: Jaki jest świat stworzony przez Boga? Zinterpretuj ten obraz w kontekście renesansowej koncepcji piękna. Spostrzeżenia zapisz w tabeli.

C. Relacje człowieka z Bogiem

Zanalizuj 7 wersów rozpoczynających utwór oraz 4 go kończące. Na tej podstawie nazwij postawę człowieka wobec Boga. Jakie uczucia do Niego kieruje? Jak może Mu podziękować za Jego dobrodziejstwa? Zinterpretuj wersy: „Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie” i „Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszystko Twoje,/cokolwiek na tej ziemi człowiek mieni swoje” w kontekście wiedzy historycznej – nawiąż do wiadomości o ruchu reformacyjnym i sprzeciwie wobec handlu odpustami. Spostrzeżenia zapisz w tabeli.

D. Język i styl utworu

Określ cechy pieśni jako hymnu (jeśli trzeba, możesz skorzystać ze Słownika terminów literackich). Ustal, z jakich środków stylistycznych korzysta Kochanowski, nazwij je, przytocz przykłady i określ funkcję w tekście. Spostrzeżenia zapisz w tabeli.

9. Budowanie chmury wyrazów właściwych dla analizowanego utworu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.