Analiza i interpretacja Hymnu do Boga Jana Kochanowskiego
|
|||||
Zagadnienia
|
Pytania/polecenia
|
Odpowiedzi
|
Cytaty
|
Konteksty
|
Spostrzeżenia
interpretacyjne
|
Obraz Boga w Hymnie
|
Kim jest Bóg?
|
|
|
Renesansowa a średniowieczna koncepcja Boga
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Jaki jest Bóg?
|
|
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Obraz świata w Hymnie
|
Wyodrębnij elementy dzieła stworzenia
|
|
|
Renesansowa koncepcja piękna
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Relacje człowieka z Bogiem
|
Zanalizuj 7 początkowych i 4 kończące utwór wersy.
Jakie uczucia człowiek kieruje do Boga?
Jak może Mu podziękować za Jego dobrodziejstwa?
|
|
Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?/ Czego za dobrodziejstwa,
którym nie masz miary?/Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie:/ I w otchłaniach,
i w morzu, na ziemi, na niebie. /Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko
Twoje,/Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni swoje. / Wdzięcznym Cię tedy
sercem. Panie, wyznawamy,/Bo nad to przystojniejszej ofiary nie mamy.
|
Renesansowe pojęcie godności człowieka
|
|
|
Bądź na wieki pochwalon, Nieśmiertelny Panie!/ Twoja łaska, Twa
dobroć nigdy nie ustanie. /Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi,/Jedno
zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twemi.
|
||||
Zinterpretuj wskazane wersy
|
|
Kościół
Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie
|
Reformacja, ruchy reformacyjne.
|
|
|
|
Złota
też, wiem, nie pragniesz, bo to wszystko Twoje,/cokolwiek na tej ziemi
człowiek mieni swoje
|
Reformacja - sprzeciw wobec handlu odpustami.
|
|
||
Język i styl utworu
|
Określ cechy pieśni jako hymnu
|
|
|
Wiedza teoretyczno-literacka – hymn, pieśń
(jeśli trzeba, możesz skorzystać ze
Słownika terminów literackich).
|
|
Ustal, z jakich środków stylistycznych
korzysta Kochanowski, nazwij je i określ funkcje w tekście, czyli napisz, po
co je poeta zastosował.
|
|
|
Wiedza teoretyczno-literacka – środki stylistyczne i ich funkcje
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
Wniosek podsumowujący, czyli uogólnienie spostrzeżeń: teza interpretacyjna
|
Utwór Jana Kochanowskiego [Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne
dary…] to _______________________________________
_________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________
|
Przykładowe rozwiązanie
Analiza i interpretacja Hymnu do Boga Jana Kochanowskiego
|
|||||
Zagadnienia
|
Pytania/
polecenia |
Odpowiedzi
|
Cytaty
|
Konteksty
|
Spostrzeżenia
interpretacyjne
|
Obraz Boga w Hymnie
|
Kim jest Bóg?
|
Stwórca świata
|
Tyś założył fundament
nieobeszłej ziemi
|
Renesansowa a średniowieczna koncepcja Boga
|
Bóg przedstawiony jest jako doskonały artysta i rzemieślnik, który
nie tylko stworzył najwyższe arcydzieło, ale wprowadził w nie ład, harmonię i
ustanowił prawa, jakie rządzą światem. Nadal się nim opiekuje i wszystkich
żywi. Taka koncepcja Boga jest zgodna
z renesansowym spojrzeniem na Najwyższego. Człowiek renesansu widział w Bogu
połączenie ideałów piękna, prawdy i dobra. To zupełnie inne myślenie niż w
średniowieczu, kiedy Boga postrzegano jako często okrutnego, ale sprawiedliwego
Ojca świata, surowego Sędziego i wymagającego Pana.
|
Architekt, budowniczy
|
Tyś niebo zbudował,
|
||||
Artysta
|
I złotymi gwiazdami ślicznieś
uhaftował
|
||||
Władca
|
Tyś Pan wszystkiego świata
|
||||
Żywiciel
|
Z Twoich rąk wszelkie zwierzę
patrza swej żywności
|
||||
Opiekun
|
A Ty każdego żywisz w swej
szczodrobliwości
|
||||
Jaki jest Bóg?
|
wszechmocny
|
Tobie k`woli rozliczne kwiatki
Wiosna rodzi
|
|||
wszechobecny
|
Wszędy pełno Ciebie i w
otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie
|
||||
nieśmiertelny
|
Nieśmiertelny Panie
|
||||
hojny
|
Czego chcesz.[…] za Twe hojne
dary
|
||||
dobry
|
Za dobrodziejstwa, którym nie
masz miary
|
||||
szczodrobliwy
|
A Ty każdego żywisz w swej
szczodrobliwości
|
||||
Obraz świata w Hymnie
|
Wyodrębnij elementy dzieła stworzenia
|
Kosmos
|
Tyś niebo zbudował i złotymi
gwiazdami ślicznieś uhaftował
|
Renesansowa koncepcja piękna
|
Bóg Artysta i Rzemieślnik zbudował piękny, przemyślany świat, który
ma bogactwo form życia. Panuje na nim ład i harmonia. Bóg ustanowił takie
prawa rządzące życiem, aby każdy najmniejszy element znalazł swoje miejsce.
Świat jest doskonałym dziełem zbudowanym dla człowieka i ofiarowanym mu w
darze. Takie pojmowanie dzieła stworzenia jest charakterystyczne dla renesansu,
który przyjął klasyczny kanon piękna. To, co piękne, jest harmonijne,
uporządkowane, zachowuje umiar w dekoracjach.
|
Kula ziemska
|
Tyś fundament założył
nieobeszłej ziemi
|
||||
Roślinność
|
I przykryłeś jej nagość zioły
rozlicznemi
|
||||
Wody
|
Rzeki wód nieprzebranych wielką
hojność mają
|
||||
Prawa rządzące światem
|
Jasny dzień i noc ciemna swoje
czasy znają; Morze zamierzonych granic przekroczyć się boi
|
||||
Relacje człowieka z Bogiem
|
Zanalizuj 7 początkowych i 4 kończące utwór wersy.
Jakie uczucia człowiek kieruje do Boga?
Jak może Mu podziękować za Jego dobrodziejstwa?
|
Człowiek nie ma nic, czym mógłby zadośćuczynić hojnym darom Boga.
Może Go jedynie wychwalać i wyznawać.
Wobec Boga czuje wdzięczność, ufność, oddanie i miłość.
Dziękować może Mu jedynie wychwalaniem, oddaniem, pokładaniem swojej
nadziei w Jego woli.
|
Czego chcesz od nas, Panie, za
Twe hojne dary?/ Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?/Kościół
Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie:/ I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi,
na niebie. /Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko Twoje,/Cokolwiek na
tym świecie człowiek mieni swoje. / Wdzięcznym Cię tedy sercem. Panie,
wyznawamy,/Bo nad to przystojniejszej ofiary nie mamy.
|
Renesansowe pojęcie godności człowieka
|
Bóg jest Stworzycielem pięknego świata. Człowiek wychwala Go doceniając
piękno i dobro darów, jakie otrzymał oraz przyjmując Pana wdzięcznym sercem i
miłością. Poddaje się Jego woli i
ufnie błaga Go o opiekę do końca swoich dni.
|
|
Bądź na wieki pochwalon,
Nieśmiertelny Panie!/ Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie. /Chowaj
nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi,/Jedno zawżdy niech będziem pod
skrzydłami Twemi.
|
||||
Zinterpretuj wskazane wersy
|
Bóg jest większy niż wszystkie religie. Jest wszędzie, w całym
otaczającym nas świecie.
|
Kościół
Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie
|
Reformacja, ruchy reformacyjne.
|
W renesansie toczyła się debata nad naprawą Kościoła. Powstało wiele nowych wyznań, które różniły
się między sobą doktryną religijną, miały jednak pewne cechy wspólne.
Najważniejszą z nich było przekonanie, że jedyny, dobry Bóg stworzył świat i
jest dawcą życia. Jan Kochanowski choć pochodził z rodziny katolickiej
zetknął się zarówno z luteranizmem, kalwinizmem, arianizmem, dlatego w Hymnie
podkreśla to, co łączy chrześcijan, a nie to, co dzieli. Zwraca uwagę, że
Boga nie ograniczają mury kościołów ani różnice wyznaniowe.
|
|
Bogu nie można podziękować za Jego dary żadnymi pieniędzmi, żadną materialną
rzeczą, bo cokolwiek człowiek uważa za swoje, tal naprawdę należy do Stwórcy.
|
Złota
też, wiem, nie pragniesz, bo to wszystko Twoje,/cokolwiek na tej ziemi
człowiek mieni swoje
|
Reformacja - sprzeciw wobec handlu
odpustami.
|
Reformacja wiązała się także ze sprzeciwem wobec handlu odpustami.
Stąd u Kochanowskiego pojawia się twierdzenie, że Boga przekupić nie można,
że On posiada wszystko. Ciekawe jest to, że tę kwestię podejmuje podmiot
lityczny w 1 osobie liczby pojedynczej, kreując się na mędrca, który wie i
rozumie więcej niż inni.
|
||
Język i styl utworu
|
Określ cechy pieśni jako hymnu
|
Pieśń – utwór wierszowany, dawniej śpiewany przy dźwiękach liry.
Utwór rytmiczny, stroficzny o różnej tematyce.
Hymn – uroczysta pieśń pochwalna sławiąca bóstwo lub wybitną postać.
Utrzymana w podniosłym nastroju.
|
- stroficzność
Czego chcesz od nas, Panie za
Twe hojne dary?/
Czego za dobrodziejstwa, którym
nie masz miary.
- 13 sylab w wersie;
- rymy parzyste, żeńskie
|
Wiedza teoretyczno-literacka – hymn, pieśń
(jeśli trzeba, możesz skorzystać ze
Słownika terminów literackich).
|
Utwór Kochanowskiego jest hymnem pochwalnym skierowanym do Boga,
któremu wdzięczni wyznawcy dziękują za dobrodziejstwa na świecie. Pieśń ma
uroczysty charakter. Jest wychwalaniem Niewidzialnego przez zachwyt nad widzialnym
dziełem Stwórcy.
|
Ustal, z jakich środków stylistycznych
korzysta Kochanowski, nazwij je i określ funkcje w tekście, czyli napisz, po
co je poeta zastosował.
|
Apostrofy
|
Bądź na wieki pochwalon, nieśmiertelny Panie! – uroczysty zwrot do adresata buduje podniosły nastrój
pieśni, wykrzyknienie pomaga wyrazić wdzięczność modlących się.
|
Wiedza teoretyczno-literacka – środki stylistyczne i ich funkcje
|
Liczne zwroty do adresata, wykrzyknienie pełne uwielbienia dla Boga
tworzą atmosferę podniosłości. Modlitwa staje się nie tylko błaganiem o
łaskę, ale też wyznaniem nieograniczonej miłości do Stwórcy. Pytania
retoryczne uzmysławiają, że dary, jakie człowiek otrzymuje do Boga są nieograniczonymi,
hojnymi dobrodziejstwami. Piękne i uporządkowane jest dzieło Boże.
Upersonifikowana przyroda we wszystkim spełnia wolę Nieśmiertelnego, dostarczając
człowiekowi wszelkich dóbr i zachowując ład obmyślony przez Boga. Wyrażeniu
piękna świata służą również epitety.
|
|
Wykrzyknienia
|
|||||
Pytania retoryczne
|
Czego za dobrodziejstwa, którym
nie masz miary? Pytania retoryczne podkreślają wielkość darów Bożych.
|
||||
Personifikacje
|
Wiosna rodzi, Lato chodzi,
Jesień dawa, Zima do gotowego wstawa upersonifikowana przyroda działa
według Bożego rozkazu, świat jest nie tylko piękny, ale i uporządkowany.
|
||||
Epitety
|
Ciemna noc, złote gwiazdy, rozliczne kwiatki – epitety podkreślają
wielkość i piękno darów Bożych.
|
||||
Wniosek podsumowujący, czyli uogólnienie spostrzeżeń: teza interpretacyjna
|
Utwór Jana Kochanowskiego [Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne
dary…] to uroczysta pochwalna pieśń religijna, w której renesansowy poeta
opiewa Boga Artystę, wychwalając jego dzieło.
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz