Karty pracy do Pieśni XXV

Analiza i interpretacja Hymnu do Boga Jana Kochanowskiego
Zagadnienia
Pytania/polecenia
Odpowiedzi
Cytaty
Konteksty
Spostrzeżenia interpretacyjne
Obraz Boga w Hymnie
Kim jest Bóg?


Renesansowa a średniowieczna koncepcja Boga
















Jaki jest Bóg?


















Obraz świata w Hymnie
Wyodrębnij elementy dzieła stworzenia


Renesansowa koncepcja piękna
















Relacje człowieka z Bogiem
Zanalizuj 7 początkowych i 4 kończące utwór wersy.
Jakie uczucia człowiek kieruje do Boga?
Jak może Mu podziękować za Jego dobrodziejstwa?

Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?/ Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?/Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie:/ I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie. /Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko Twoje,/Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni swoje. / Wdzięcznym Cię tedy sercem. Panie, wyznawamy,/Bo nad to przystojniejszej ofiary nie mamy.

Renesansowe pojęcie godności człowieka


Bądź na wieki pochwalon, Nieśmiertelny Panie!/ Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie. /Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi,/Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twemi.

Zinterpretuj wskazane  wersy

Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie
Reformacja, ruchy reformacyjne.


Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszystko Twoje,/cokolwiek na tej ziemi człowiek mieni swoje
Reformacja - sprzeciw wobec handlu odpustami.


Język i styl utworu
Określ cechy pieśni jako hymnu


Wiedza teoretyczno-literacka – hymn, pieśń
(jeśli trzeba, możesz skorzystać ze Słownika terminów literackich).

Ustal, z jakich środków stylistycznych korzysta Kochanowski, nazwij je i określ funkcje w tekście, czyli napisz, po co je poeta zastosował.


Wiedza teoretyczno-literacka – środki stylistyczne i ich funkcje
















Wniosek podsumowujący, czyli uogólnienie spostrzeżeń: teza interpretacyjna
Utwór Jana Kochanowskiego [Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne dary…] to _______________________________________ _________________________________________________________________________________________________________ _________________________________________________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________



Przykładowe rozwiązanie
Analiza i interpretacja Hymnu do Boga Jana Kochanowskiego
Zagadnienia
Pytania/
polecenia
Odpowiedzi
Cytaty
Konteksty
Spostrzeżenia interpretacyjne
Obraz Boga w Hymnie
Kim jest Bóg?
Stwórca świata
Tyś założył fundament nieobeszłej ziemi
Renesansowa a średniowieczna koncepcja Boga
Bóg przedstawiony jest jako doskonały artysta i rzemieślnik, który nie tylko stworzył najwyższe arcydzieło, ale wprowadził w nie ład, harmonię i ustanowił prawa, jakie rządzą światem. Nadal się nim opiekuje i wszystkich żywi.  Taka koncepcja Boga jest zgodna z renesansowym spojrzeniem na Najwyższego. Człowiek renesansu widział w Bogu połączenie ideałów piękna, prawdy i dobra. To zupełnie inne myślenie niż w średniowieczu, kiedy Boga postrzegano jako często okrutnego, ale sprawiedliwego Ojca świata, surowego Sędziego i wymagającego Pana.
Architekt, budowniczy
Tyś niebo zbudował,
Artysta
I złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował
Władca
Tyś Pan wszystkiego świata
Żywiciel
Z Twoich rąk wszelkie zwierzę patrza swej żywności
Opiekun
A Ty każdego żywisz w swej szczodrobliwości
Jaki jest Bóg?
wszechmocny
Tobie k`woli rozliczne kwiatki Wiosna rodzi
wszechobecny
Wszędy pełno Ciebie i w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie
nieśmiertelny
Nieśmiertelny Panie
hojny
Czego chcesz.[…] za Twe hojne dary
dobry
Za dobrodziejstwa, którym nie masz miary
szczodrobliwy
A Ty każdego żywisz w swej szczodrobliwości
Obraz świata w Hymnie
Wyodrębnij elementy dzieła stworzenia
Kosmos
Tyś niebo zbudował i złotymi gwiazdami ślicznieś uhaftował
Renesansowa koncepcja piękna
Bóg Artysta i Rzemieślnik zbudował piękny, przemyślany świat, który ma bogactwo form życia. Panuje na nim ład i harmonia. Bóg ustanowił takie prawa rządzące życiem, aby każdy najmniejszy element znalazł swoje miejsce. Świat jest doskonałym dziełem zbudowanym dla człowieka i ofiarowanym mu w darze. Takie pojmowanie dzieła stworzenia jest charakterystyczne dla renesansu, który przyjął klasyczny kanon piękna. To, co piękne, jest harmonijne, uporządkowane, zachowuje umiar w dekoracjach.
Kula ziemska
Tyś fundament założył nieobeszłej ziemi
Roślinność
I przykryłeś jej nagość zioły rozlicznemi
Wody
Rzeki wód nieprzebranych wielką hojność mają
Prawa rządzące światem
Jasny dzień i noc ciemna swoje czasy znają; Morze zamierzonych granic przekroczyć się boi
Relacje człowieka z Bogiem
Zanalizuj 7 początkowych i 4 kończące utwór wersy.
Jakie uczucia człowiek kieruje do Boga?
Jak może Mu podziękować za Jego dobrodziejstwa?
Człowiek nie ma nic, czym mógłby zadośćuczynić hojnym darom Boga. Może Go jedynie wychwalać i wyznawać.
Wobec Boga czuje wdzięczność, ufność, oddanie i miłość.
Dziękować może Mu jedynie wychwalaniem, oddaniem, pokładaniem swojej nadziei w Jego woli.
Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?/ Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?/Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie:/ I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie. /Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko Twoje,/Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni swoje. / Wdzięcznym Cię tedy sercem. Panie, wyznawamy,/Bo nad to przystojniejszej ofiary nie mamy.

Renesansowe pojęcie godności człowieka


Bóg jest Stworzycielem pięknego świata. Człowiek wychwala Go doceniając piękno i dobro darów, jakie otrzymał oraz przyjmując Pana wdzięcznym sercem i miłością.  Poddaje się Jego woli i ufnie błaga Go o opiekę do końca swoich dni.

Bądź na wieki pochwalon, Nieśmiertelny Panie!/ Twoja łaska, Twa dobroć nigdy nie ustanie. /Chowaj nas, póki raczysz, na tej niskiej ziemi,/Jedno zawżdy niech będziem pod skrzydłami Twemi.

Zinterpretuj wskazane  wersy
Bóg jest większy niż wszystkie religie. Jest wszędzie, w całym otaczającym nas świecie.
Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie
Reformacja, ruchy reformacyjne.
W renesansie toczyła się debata nad naprawą Kościoła.  Powstało wiele nowych wyznań, które różniły się między sobą doktryną religijną, miały jednak pewne cechy wspólne. Najważniejszą z nich było przekonanie, że jedyny, dobry Bóg stworzył świat i jest dawcą życia. Jan Kochanowski choć pochodził z rodziny katolickiej zetknął się zarówno z luteranizmem, kalwinizmem, arianizmem, dlatego w Hymnie podkreśla to, co łączy chrześcijan, a nie to, co dzieli. Zwraca uwagę, że Boga nie ograniczają mury kościołów ani różnice wyznaniowe.
Bogu nie można podziękować za Jego dary żadnymi pieniędzmi, żadną materialną rzeczą, bo cokolwiek człowiek uważa za swoje, tal naprawdę należy do Stwórcy.
Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszystko Twoje,/cokolwiek na tej ziemi człowiek mieni swoje
Reformacja - sprzeciw wobec handlu odpustami.
Reformacja wiązała się także ze sprzeciwem wobec handlu odpustami. Stąd u Kochanowskiego pojawia się twierdzenie, że Boga przekupić nie można, że On posiada wszystko. Ciekawe jest to, że tę kwestię podejmuje podmiot lityczny w 1 osobie liczby pojedynczej, kreując się na mędrca, który wie i rozumie więcej niż inni.

Język i styl utworu
Określ cechy pieśni jako hymnu
Pieśń – utwór wierszowany, dawniej śpiewany przy dźwiękach liry. Utwór rytmiczny, stroficzny o różnej tematyce.
Hymn – uroczysta pieśń pochwalna sławiąca bóstwo lub wybitną postać. Utrzymana w podniosłym nastroju.
- stroficzność
Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne dary?/
Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary.
- 13 sylab w wersie;
- rymy parzyste, żeńskie

Wiedza teoretyczno-literacka – hymn, pieśń
(jeśli trzeba, możesz skorzystać ze Słownika terminów literackich).
Utwór Kochanowskiego jest hymnem pochwalnym skierowanym do Boga, któremu wdzięczni wyznawcy dziękują za dobrodziejstwa na świecie. Pieśń ma uroczysty charakter. Jest wychwalaniem Niewidzialnego przez zachwyt nad widzialnym dziełem Stwórcy. 
Ustal, z jakich środków stylistycznych korzysta Kochanowski, nazwij je i określ funkcje w tekście, czyli napisz, po co je poeta zastosował.
Apostrofy
Bądź na wieki pochwalon, nieśmiertelny Panie! – uroczysty zwrot do adresata buduje podniosły nastrój pieśni, wykrzyknienie pomaga wyrazić wdzięczność modlących się.
Wiedza teoretyczno-literacka – środki stylistyczne i ich funkcje
Liczne zwroty do adresata, wykrzyknienie pełne uwielbienia dla Boga tworzą atmosferę podniosłości. Modlitwa staje się nie tylko błaganiem o łaskę, ale też wyznaniem nieograniczonej miłości do Stwórcy. Pytania retoryczne uzmysławiają, że dary, jakie człowiek otrzymuje do Boga są nieograniczonymi, hojnymi dobrodziejstwami. Piękne i uporządkowane jest dzieło Boże. Upersonifikowana przyroda we wszystkim spełnia wolę Nieśmiertelnego, dostarczając człowiekowi wszelkich dóbr i zachowując ład obmyślony przez Boga. Wyrażeniu piękna świata służą również epitety.  
Wykrzyknienia
Pytania retoryczne
Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary? Pytania retoryczne podkreślają wielkość darów Bożych.
Personifikacje
Wiosna rodzi, Lato chodzi, Jesień dawa, Zima do gotowego wstawa upersonifikowana przyroda działa według Bożego rozkazu, świat jest nie tylko piękny, ale i uporządkowany.
Epitety
Ciemna noc, złote gwiazdy, rozliczne kwiatki – epitety podkreślają wielkość i piękno darów Bożych.
Wniosek podsumowujący, czyli uogólnienie spostrzeżeń: teza interpretacyjna
Utwór Jana Kochanowskiego [Czego chcesz od nas, Panie za Twe hojne dary…] to uroczysta pochwalna pieśń religijna, w której renesansowy poeta opiewa Boga Artystę, wychwalając jego dzieło. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.