O bohaterach "Pana Tadeusza" mówić z uczniami trzeba. Ale nie musi to być ani trudne, ani nudne. Proponuję, aby uczniowie przygotowali galerię postaci i karty taboo. Będą ćwiczyć porządkowanie informacji w zależności od ich funkcji w tekście, a przy okazji przygotują sobie grę i wzbogacą klasową wystawę.
piątek, 28 lutego 2020
Galeria postaci w "Panu Tadeuszu"
O bohaterach "Pana Tadeusza" mówić z uczniami trzeba. Ale nie musi to być ani trudne, ani nudne. Proponuję, aby uczniowie przygotowali galerię postaci i karty taboo. Będą ćwiczyć porządkowanie informacji w zależności od ich funkcji w tekście, a przy okazji przygotują sobie grę i wzbogacą klasową wystawę.
czwartek, 27 lutego 2020
Geneza „Pana Tadeusza”
Kolejna propozycja poświęcona jest omówieniu genezy „Pana Tadeusza”. Uczniowie utrwalają poznane na historii informacje o Wielkiej Emigracji; wykorzystują wiadomości z poprzedniego spotkania o biografii Adama Mickiewicza; wzbogacają słownictwo o wyrazy nostalgia, epopeja, inwokacja, epilog; rozpoznają cechy gatunkowe eposu; dokonują analizy i interpretacji Epilogu, Inwokacji i tytułu dzieła Mickiewicza. A przy tym dobrze się bawią, bowiem lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem metod aktywizujących. Uczniowie korzystają z gier dydaktycznych, prezentacji multimedialnej.
piątek, 21 lutego 2020
Scenariusz lekcji: Biografia Adama Mickiewicza
Temat: Co te oczy widziały, co te uszy słyszały? Biografia Adama Mickiewicza
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest opracowaniu w nietypowej formie biografii Adama Mickiewicza. Da to młodzieży szansę spojrzenia na postać poety nie jak na zmitologizowanego wieszcza, a jak na zwykłego człowieka. Pozwoli też łatwiej zapamiętać niektóre fakty z życia pisarza, bowiem uczniowie będą nie tylko wyszukiwać informacje, ale je twórczo przetwarzać. Zajęcia mają też uczyć młodzież współpracy w grupie i negocjowania z innymi grupami.
czwartek, 20 lutego 2020
Lekcja wprowadzająca - Zanim sięgniesz po "Pana Tadeusza"
Motto:
Tadeusz Różewicz
Chleb
który żywi i zachwyca
który się w krew narodu zmienia
poezja Mickiewicza
sto lat nas karmi
ten sam chleb
siłą uczucia
rozmnożony
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest organizacji pracy własnej ucznia podczas czytania „Pana Tadeusza”. Jej celami są wprowadzenie w tematykę dzieła, zasugerowanie młodzieży najskuteczniejszych i najefektywniejszych sposobów rozumiejącego czytania, przygotowanie do wykonania samodzielnych zadań oraz zaciekawienie lekturą.
wtorek, 18 lutego 2020
Mierzę się z pomysłem na opracowanie "Pana Tadeusza" w szkole podstawowej
Nowa podstawa programowa nakazuje omówienie Mickiewiczowskiej epopei w klasie siódmej lub ósmej. Czy czternasto- piętnastolatki zrozumieją jej treść, skoro uczniowie szkół ponadgimnazjalnych miewali z tym problemy? Nie wiem. Wiem natomiast, że obowiązkiem nauczyciela jest dostosowanie prowadzonych zajęć do wieku i możliwości uczniów. Instynktownie czuję, że choć "Pan Tadeusz" ma bardzo długą szkolną tradycję, jego omawianie może sprawić trochę kłopotu. Toteż mierzę się z pomysłem opracowania scenariuszy zajęć do lektury na poziom szkoły podstawowej.
Planuję następujące spotkania:
1. Lekcja wprowadzająca na 3-4 tygodnie przed planowanym omawianiem lektury.
2. Co te oczy widziały, co te uszy słyszały? - Biografia Adama Mickiewicza inaczej.
3. Epopeja z nostalgii i miłości zrodzona.
4. Galeria postaci - przygotowanie wystawy.
5. Zapraszamy na spacer po Soplicowie i okolicach - przygotowanie makiety i przewodnika turystycznego.
6. Improwizacje dramatyczne - co się działo w Soplicowie, karczmie , na zamku, w zaścianku?
7. Miłość niejedno ma imię - historie miłosne w "Panu Tadeuszu" - pisanie listów.
8. Zajazd na Soplicowo - teatrzyk wycinanek lub komiks.
9. Bitwa - rekonstrukcja zdarzeń (gra planszowa).
10. Sąd nad Jackiem Soplicą.
11. Pejzaże słowem malowane.
12. O muzyczności "Pana Tadeusza"
13. Koncert nad koncertami - historia muzyką opowiedziana.
14. Jaki obraz Polski wyłania się z epopei?
15. Sprawdzian z "Pana Tadeusza" - test, zadania półotwarte i otwarte.
Sporo tego... Może i dobrze. Będziecie Państwo mieli z czego wybierać.:)
Mam nadzieję, że moja praca okaże się przydatna.
Planuję następujące spotkania:
1. Lekcja wprowadzająca na 3-4 tygodnie przed planowanym omawianiem lektury.
2. Co te oczy widziały, co te uszy słyszały? - Biografia Adama Mickiewicza inaczej.
3. Epopeja z nostalgii i miłości zrodzona.
4. Galeria postaci - przygotowanie wystawy.
5. Zapraszamy na spacer po Soplicowie i okolicach - przygotowanie makiety i przewodnika turystycznego.
6. Improwizacje dramatyczne - co się działo w Soplicowie, karczmie , na zamku, w zaścianku?
7. Miłość niejedno ma imię - historie miłosne w "Panu Tadeuszu" - pisanie listów.
8. Zajazd na Soplicowo - teatrzyk wycinanek lub komiks.
9. Bitwa - rekonstrukcja zdarzeń (gra planszowa).
10. Sąd nad Jackiem Soplicą.
11. Pejzaże słowem malowane.
12. O muzyczności "Pana Tadeusza"
13. Koncert nad koncertami - historia muzyką opowiedziana.
14. Jaki obraz Polski wyłania się z epopei?
15. Sprawdzian z "Pana Tadeusza" - test, zadania półotwarte i otwarte.
Sporo tego... Może i dobrze. Będziecie Państwo mieli z czego wybierać.:)
Mam nadzieję, że moja praca okaże się przydatna.
niedziela, 3 listopada 2019
Oskarżyciel, sędzia i kat, czyli wizerunki Nowosilcowa w III części "Dziadów"
Drugie spotkanie z Dziadami Adama Mickiewicza. Uczniowie w roli dziennikarzy śledczych tworzą studium przypadku - wnikają w motywy działania i osobowość Nikołaja Nikołajewicza Nowosilcowa
sobota, 2 listopada 2019
Scenariusz lekcji: "Narodowej sprawy męczennikom" - reportaż o prześladowaniach młodzieży wileńskiej
Wszystkich czekających na następny element cyklu biblijnego serdecznie przepraszam. Będzie, ale trochę później. Tymczasem spieszę z pomocą dotyczącą III cz. Dziadów Adama Mickiewicza. To pierwsza dwugodzinna lekcja cyklu obejmującego 6 jednostek lekcyjnych, w tym trzy dwugodzinne. Mam nadzieję, że scenariusze okażą się użyteczne.
Temat: „Narodowej sprawy męczennikom”… - reportaż o prześladowaniach młodzieży wileńskiej
Temat: „Narodowej sprawy męczennikom”… - reportaż o prześladowaniach młodzieży wileńskiej
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Wypowiedź ustna - "Skąpiec"
Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.
-
Z "Lalką" mogłabym się nie rozstawać. Wybaczcie mi więc, że propozycja jej omówienia jest tak obszerna. Naprawdę wyrzuciłam co n...
-
Z potrzeby chwili powstało, może się komuś przyda.
-
Przygotowanie lekcji zdalnych jest zarówno czasochłonne, jak i wcale niełatwe. Postanowiłam wyjść naprzeciw oczekiwaniom wielu polonistów ...