piątek, 28 lutego 2020

Galeria postaci w "Panu Tadeuszu"


O bohaterach "Pana Tadeusza" mówić z uczniami trzeba. Ale nie musi to być ani trudne, ani nudne. Proponuję, aby uczniowie przygotowali galerię postaci i karty taboo. Będą ćwiczyć porządkowanie informacji w zależności od ich funkcji w tekście, a przy okazji przygotują sobie grę i wzbogacą klasową wystawę.

czwartek, 27 lutego 2020

Geneza „Pana Tadeusza”


Kolejna propozycja poświęcona jest omówieniu genezy „Pana Tadeusza”. Uczniowie utrwalają poznane na historii informacje o Wielkiej Emigracji; wykorzystują wiadomości z poprzedniego spotkania o  biografii Adama Mickiewicza; wzbogacają słownictwo o wyrazy nostalgia, epopeja, inwokacja, epilog; rozpoznają cechy gatunkowe eposu; dokonują analizy i interpretacji Epilogu, Inwokacji i tytułu dzieła Mickiewicza. A przy tym dobrze się bawią, bowiem lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem metod aktywizujących. Uczniowie korzystają z gier dydaktycznych, prezentacji multimedialnej. 


piątek, 21 lutego 2020

Scenariusz lekcji: Biografia Adama Mickiewicza

TematCo te oczy widziały, co te uszy słyszały? Biografia Adama Mickiewicza

Główne zagadnienia lekcji

Lekcja poświęcona jest opracowaniu w nietypowej formie biografii Adama Mickiewicza. Da to młodzieży szansę spojrzenia na postać poety nie jak na zmitologizowanego wieszcza, a jak na zwykłego człowieka. Pozwoli też łatwiej zapamiętać niektóre fakty z życia pisarza, bowiem uczniowie będą nie tylko wyszukiwać informacje, ale je twórczo przetwarzać. Zajęcia mają też uczyć młodzież współpracy w grupie i negocjowania z innymi grupami. 

czwartek, 20 lutego 2020

Lekcja wprowadzająca - Zanim sięgniesz po "Pana Tadeusza"


TematZanim sięgniesz po epopeję „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza


Motto:

Tadeusz Różewicz

Chleb
który żywi i zachwyca
który się w krew na­ro­du zmienia
poezja Mic­kie­wi­cza
sto lat nas karmi
ten sam chleb
siłą uczucia
roz­mno­żo­ny


Główne zagadnienia lekcji

Lekcja poświęcona jest organizacji pracy własnej ucznia podczas czytania „Pana Tadeusza”. Jej celami są wprowadzenie w tematykę dzieła, zasugerowanie młodzieży najskuteczniejszych i najefektywniejszych sposobów rozumiejącego czytania, przygotowanie do wykonania samodzielnych zadań oraz zaciekawienie lekturą.


wtorek, 18 lutego 2020

Mierzę się z pomysłem na opracowanie "Pana Tadeusza" w szkole podstawowej

Nowa podstawa programowa nakazuje omówienie Mickiewiczowskiej epopei w klasie siódmej lub ósmej. Czy czternasto- piętnastolatki zrozumieją jej treść, skoro uczniowie szkół ponadgimnazjalnych miewali z tym problemy? Nie wiem. Wiem natomiast, że obowiązkiem nauczyciela jest dostosowanie prowadzonych zajęć do wieku i możliwości uczniów. Instynktownie czuję, że choć "Pan Tadeusz" ma bardzo długą szkolną tradycję, jego omawianie może sprawić trochę kłopotu. Toteż mierzę się z pomysłem opracowania scenariuszy zajęć do lektury na poziom szkoły podstawowej.


Planuję następujące spotkania:
1. Lekcja wprowadzająca na 3-4 tygodnie przed planowanym omawianiem lektury.
2. Co te oczy widziały, co te uszy słyszały? - Biografia Adama Mickiewicza inaczej.
3. Epopeja z nostalgii i miłości zrodzona. 
4. Galeria postaci - przygotowanie wystawy. 
5. Zapraszamy na spacer po Soplicowie i okolicach - przygotowanie makiety i przewodnika turystycznego.
6. Improwizacje dramatyczne - co się działo w Soplicowie, karczmie , na zamku, w zaścianku?
7. Miłość niejedno ma imię - historie miłosne w "Panu Tadeuszu" - pisanie listów.
8. Zajazd na Soplicowo - teatrzyk wycinanek lub komiks.
9. Bitwa - rekonstrukcja zdarzeń (gra planszowa).
10. Sąd nad Jackiem Soplicą.
11. Pejzaże słowem malowane.
12. O muzyczności "Pana Tadeusza"
13. Koncert nad koncertami - historia muzyką opowiedziana.
14. Jaki obraz Polski wyłania się z epopei?
15. Sprawdzian z "Pana Tadeusza" - test, zadania półotwarte i otwarte.

Sporo tego... Może i dobrze. Będziecie Państwo mieli z czego wybierać.:)
Mam nadzieję, że moja praca okaże się przydatna.

niedziela, 3 listopada 2019

Oskarżyciel, sędzia i kat, czyli wizerunki Nowosilcowa w III części "Dziadów"


Drugie spotkanie z Dziadami Adama Mickiewicza. Uczniowie w roli dziennikarzy śledczych tworzą studium przypadku - wnikają w motywy działania i osobowość Nikołaja Nikołajewicza Nowosilcowa






Temat: Oskarżyciel, sędzia i kat, czyli wizerunki Nowosilcowa w III części Dziadów

sobota, 2 listopada 2019

Scenariusz lekcji: "Narodowej sprawy męczennikom" - reportaż o prześladowaniach młodzieży wileńskiej

Wszystkich czekających na następny element cyklu biblijnego serdecznie przepraszam. Będzie, ale trochę później. Tymczasem spieszę z pomocą dotyczącą III cz. Dziadów Adama Mickiewicza. To pierwsza dwugodzinna lekcja cyklu obejmującego 6 jednostek lekcyjnych, w tym trzy dwugodzinne. Mam nadzieję, że scenariusze okażą się użyteczne. 


Temat: „Narodowej sprawy męczennikom”… - reportaż o prześladowaniach młodzieży wileńskiej


Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.