Drugie spotkanie z Dziadami Adama Mickiewicza. Uczniowie w roli dziennikarzy śledczych tworzą studium przypadku - wnikają w motywy działania i osobowość Nikołaja Nikołajewicza Nowosilcowa
Główne
zagadnienia lekcji:
Uczniowie –
dziennikarze śledczy przygotowują artykuł na temat Senatora Nowosilcowa. Ich
zadaniem jest dokładne przeanalizowanie przedmowy, sceny I, sceny VI, sceny VII
i sceny VIII pod kątem informacji o Nowosilcowie. Mają zebrać fakty i opinie
różnych osób o Senatorze, a następnie skonfrontować zdobyte informacje z wiedzą
historyczną o tej postaci. Pracują metodą studium przypadku. Uczniowie pracują
w grupach, ale na bieżąco uzupełniają wzajemnie wiadomości i każda grupa stara się
zbudować portret psychologiczny postaci.
Cele
lekcji:
Uczeń:
·
charakteryzuje postawę Nowosilcowa na podstawie
analizy wybranych scen dramatu;
·
konfrontuje wizerunek literacki Nowosilcowa z
wiedzą historyczna o tej postaci;
·
wykorzystuje treść rozmowy diabłów do oceny
postawy Senatora;
·
analizuje sposób mówienia Nowosilcowa i określa
funkcje środków stylistycznych w budowaniu wizerunku bohatera;
·
pisze tekst argumentacyjny z pogłębioną
charakterystyką postaci;
·
wykorzystuje cytaty w funkcji argumentacyjnej.
Uwagi
dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45
minut. Uczniowie podobnie jak na poprzednich zajęciach wcielają się w role
dziennikarzy śledczych. Tym razem ich zadaniem jest opracowanie tekstu
argumentacyjnego z odpowiednio dobranymi cytatami stanowiącego pogłębioną
charakterystykę postaci. Każda grupa pracuje nad innym fragmentem dramatu, ale
swoje ustalenia przekazuje innym grupom.
Środki
dydaktyczne:
Adam
Mickiewicz, Dziady cz. III
J. M.
Rymkiewicz, D. Siwicka i in., Mickiewicz. Encyklopedia
Zadania dla
grup
Przebieg
lekcji:
1.
Nauczyciel informuje klasę o celach i koncepcji
lekcji. Uczniowie dzielą się na 5 grup, które otrzymują szczegółowe zadania.
2.
W pracy wspólnej ustalona zostaje wstępna diagnoza:
Senator Nowosilcow przyjechał do Wilna, aby
wyśledzić spisek wśród młodzieży polskiej.
Zamierza w ten sposób wrócić do łask cara i
osiągnąć prywatne korzyści.
3.
Ustalenie w grupach działań, jakie mają służyć
realizacji śledztwa. Jakich efektów oczekuje Senator, a jakie wywołuje jego
działanie?
A.
Na podstawie przedmowy opiszcie działania
Nowosilcowa i ustalenia jego śledztwa. Nazwijcie ujawnione cechy Senatora,
wypiszcie określenia, którymi obdarza go Mickiewicz.
Jakich efektów oczekiwał Nowosilcow?
B.
Na postawie sceny I ustalcie, jak przebiegało śledztwo
Nowosilcowa, jakich metod używano, w jakich warunkach trzymano młodzież, jaka
przyszłość ją czekała. Wyszukajcie i skomentujcie odpowiednie cytaty. Nazwijcie ujawnione cechy Senatora.
Jakich efektów oczekiwał Nowosilcow, a jakie skutki odnosi jego działanie?
C.
Na podstawie sceny VII ustalcie, jaką opinię
zdobył Nowosilcow w Warszawie wśród arystokracji, a jak o metodach działania
Rosjan mówią patrioci? Wyszukajcie i skomentujcie odpowiednie cytaty. Nazwijcie
ujawnione cechy Senatora.
Jakich efektów oczekiwali oprawcy Cichowskiego? Jakie skutki odniosło ich
działanie?
D.
Na podstawie sceny VIII (PAN SENATOR) ustalcie, jaką rolę odgrywa
Senator w sprawie Rollisona, jak traktuje jego matkę, co i w jaki sposób mówi.
Wyszukajcie i skomentujcie odpowiednie cytaty. Nazwijcie ujawnione cechy
Senatora.
Jakich efektów oczekiwał Nowosilcow? Jakie skutki odniosło jego
działanie?
E.
Na podstawie sceny VIII (Bal) ustalcie, co i jak mówią o Nowosilcowie
goście, od czego uzależniona jest ich opinia. Zwróćcie uwagę, jak Senator
traktuje Panią Rollisonową i Księdza Piotra. Wyszukajcie i skomentujcie odpowiednie cytaty.
Nazwijcie ujawnione cechy Senatora.
Jakich efektów oczekiwał Nowosilcow? Jakie skutki odniosło jego
działanie?
F.
Analizując scenę VI, scharakteryzujcie Senatora.
Zastanówcie się, co o bohaterze mówią
jego sny. O czym Nowosilcow marzy, a czego się boi? Wykorzystajcie treść
rozmowy diabłów do oceny postaci Senatora.
4.
Dyskusja nad literackim wizerunkiem Nowosilcowa –
praca zbiorowa.
5.
Konfrontacja literackiego wizerunku Senatora z
wiedzą historyczną na jego temat – fragment encyklopedii o Mickiewiczu, hasło:
Nowosilcow.
6.
Zadanie domowe (lub pisanie na kolejnej lekcji)
Napisz artykuł z pogłębioną charakterystyką Nowosilcowa, wykorzystaj cytaty.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz