Temat: „Narodowej sprawy męczennikom”… - reportaż o prześladowaniach młodzieży wileńskiej
Główne
zagadnienia lekcji:
Uczniowie –
dziennikarze śledczy przygotowują reportaż na temat procesu filomatów i
prześladowania przez carat polskiej młodzieży. W tym celu pracując z tekstem „Dziadów”
oraz szukając informacji w dostępnych źródłach, opracowują szczegółowe
materiały. Na lekcji odbywa się inscenizacja przygotowanych tekstów, które
następnie wykorzystane zostaną do złożenia wileńskiej jednodniówki przy wykorzystaniu
programu http://pubhtml5.com/ lub nagrane
jako reportaż telewizyjny. Opracowanie jednodniówki lub montaż filmu to
już dobrowolna praca długoterminowa uczniów.
Cele
lekcji:
Uczeń:
·
wskazuje w utworze sceny historyczne;
·
analizuje motywy postępowania bohaterów;
·
omawia postawy więźniów;
·
odczytuje dosłowny i symboliczny sens idei
ofiary;
·
interpretując sceny martyrologiczne, odwołuje się
do symboliki biblijnej;
·
redaguje wywiady z bohaterami, reportaż,
komentarze.
Uwagi
dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 90
minut. Na pierwszej lekcji uczniowie gromadzą i interpretują materiał.
Zastanawiają się, jak najlepiej go przedstawić, wyszukują odpowiednie grafiki
na tło lub jako ilustrację. Na drugiej
godzinie realizują projekt i dyskutują o mistycznym sensie cierpienia
młodzieży. Interpretują bajkę Góreckiego.
Środki
dydaktyczne:
Adam
Mickiewicz, Dziady cz. III
Dostęp do
Internetu (wikipedia, Muzeum Adama Mickiewicza, szkoła)
J. M.
Rymkiewicz, D. Siwicka i in., Mickiewicz. Encyklopedia
Zadania dla
grup
Przebieg
lekcji:
1.
Nauczyciel przedstawia cele i koncepcję lekcji.
Młodzież dzieli się na grupy i pary. Powstaje siedem zespołów. Młodzież
podejmuje decyzję, czy chce opracować materiał prasowy czy telewizyjny.
2.
Nauczyciel rozdaje zadania dla grup:
A.
Waszym zadaniem jest przedstawienie tła
historycznego wydarzeń. Korzystając z Przedmowy do Dziadów cz. III, encyklopedii
o Mickiewiczu i źródeł internetowych zwięźle opowiedzcie o sytuacji Polaków pod
zaborem rosyjskim w początkach XIX wieku. Skoncentrujcie się na faktach
dotyczących organizacji młodzieżowych na Uniwersytecie Wileńskim, represjach ze
strony władz carskich oraz samym procesie filaretów z lat 1823 – 1824.
Przedstawcie wyroki na wymienionych w Dedykacji przyjaciół Mickiewicza i samego
poetę. Poszukajcie odpowiednich ilustracji, które wykorzystacie w materiale.
B.
Śmierć i narodziny w celi – metamorfoza Gustawa.
Waszym zadaniem jest przedstawienie metamorfozy Gustawa w Konrada jako
sensacyjnego wydarzenia. Powinniście wyjaśnić, kim był Gustaw, dlaczego znalazł
się w więzieniu, dlaczego odrzucił ewentualność wyjścia na wolność, jak doszło
do jego przemiany w Konrada. Skorzystajcie z Prologu, encyklopedii o
Mickiewiczu – hasło: Gustaw- Konrad. Postarajcie się zaciekawić swoich
czytelników (widzów). Poszukajcie odpowiednich ilustracji, które wykorzystacie
w materiale.
C.
Relacje na żywo spod klasztoru bazylianów. Waszym
zadaniem jest zebrać od przechodniów, gapiów, rosyjskich żołnierzy i
wychodzącego z klasztoru księdza Lwowicza informacje o tym, jak traktowani są
uwięzieni studenci. Pamiętajcie jest Wigilia, jest sporo ludzi wracających z
przyklasztornego kościoła z pasterki. W tłumie pojawiają się różne plotki.
Wiarygodne informacje może przekazać ksiądz Lwowicz, który był z więźniami w
celi Konrada. Wykorzystajcie jak najwięcej informacji ze sceny I dramatu
Mickiewicza. Pamiętajcie, że prowadzący powinien porządkować na bieżąco zebrany
materiał. Poszukajcie odpowiednich ilustracji, które wykorzystacie w materiale.
D.
Wywiad z Janem Sobolewskim – przeprowadźcie wywiad
z bohaterem, który jest prowadzony przez żołnierza na przesłuchanie. Na chwile
został sam, przykuty kajdankami do barierki, bo prowadzący go żołnierz musiał
pilnie odejść. Jako tło wywiadu możecie dobrać odpowiednie kadry z filmu „Lawa”
lub poszukajcie odpowiednich ilustracji. Wykorzystajcie informacje ze sceny I „Dziadów”
cz. III .
E.
Zza murów rozlega się pieśń zemsty. Zadaniem
Waszej grupy jest omówić jej treść. Załóżcie, że udało Wam się dotrzeć do kopii
pieśni. Przedstawcie ją jako wyraz buntu młodzieży i sformułowany ad hoc
program działania. Możecie wykorzystać fragmenty filmu „Lawa”. Pamiętajcie, aby
opatrzyć Waszą analizę dziennikarskim komentarzem. Wykorzystajcie informacje ze
sceny I „Dziadów” cz. III. Poszukajcie odpowiednich ilustracji, które
wykorzystacie w materiale.
F.
Relacja z Warszawy – wywiad z młodzieżą z Salonu
Warszawskiego. Waszym zadaniem jest uzyskanie w wywiadzie z młodzieżą
warszawską informacji o Cichowskim. Macie przedstawić jego historię i
skomentować sposób postępowania jego oprawców. Postarajcie się tak podzielić
opowieść na fragmenty, aby uzyskać żywy dialog. Nie bójcie się wyrażania
emocji. Wykorzystajcie informacje ze sceny VII „Dziadów” cz. III. Poszukajcie
odpowiednich ilustracji, które wykorzystacie w materiale.
G.
Wywiad z panią Rollisonową – U Senatora odbywa
się bal, załamana matka idzie oskarżyć go o śmierć Janka. Zredagujcie wywiad z
panią Rollisonową, w którym kobieta opowie Wam o cierpieniach swojego syna i
wyrzuceniu go przez okno. Wskaże też odpowiedzialnego za te zbrodnie.
Postarajcie się oddać emocje i doznania matki. Wykorzystajcie informacje ze
sceny VIII „Dziadów” cz. III. Poszukajcie odpowiednich ilustracji, które
wykorzystacie w materiale.
3.
Młodzież opracowuje materiały, nauczyciel służy
pomocą, dodatkowymi wyjaśnieniami, ewentualnie naprowadza.
4.
Młodzież inscenizuje przygotowany materiał.
5.
Uczniowie dyskutują na temat sytuacji młodzieży
polskiej w zaborze rosyjskim, omawiają postawy więźniów, oceniają motywy ich
postępowania – rekapitulacja wiadomości.
6.
Odczytują bajkę Góreckiego opowiedzianą przez
Żegotę i zastanawiają się nad jej symbolicznym sensem. Odszukują w utworze inne przykłady symboliki biblijnej
i dokonują ich interpretacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz