czwartek, 20 lutego 2020

Lekcja wprowadzająca - Zanim sięgniesz po "Pana Tadeusza"


TematZanim sięgniesz po epopeję „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza


Motto:

Tadeusz Różewicz

Chleb
który żywi i zachwyca
który się w krew na­ro­du zmienia
poezja Mic­kie­wi­cza
sto lat nas karmi
ten sam chleb
siłą uczucia
roz­mno­żo­ny


Główne zagadnienia lekcji

Lekcja poświęcona jest organizacji pracy własnej ucznia podczas czytania „Pana Tadeusza”. Jej celami są wprowadzenie w tematykę dzieła, zasugerowanie młodzieży najskuteczniejszych i najefektywniejszych sposobów rozumiejącego czytania, przygotowanie do wykonania samodzielnych zadań oraz zaciekawienie lekturą.



Cele lekcji

Uczeń:
·         rozwija zdolność rozumienia utworu literackiego;
·         orientuje się w tematyce utworu;
·         rozwija nawyk systematycznego uczenia się;
·         wie, jak czytać epopeję;
·         przygotowuje się do gromadzenia i porządkowania zdobytej wiedzy;
·         znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej nawiązania do „Pana Tadeusza”
·         uczestniczy w projektach edukacyjnych.

Uwagi dotyczące realizacji:

Spotkanie organizujemy na 3 – 4 tygodnie przed omawianiem, zanim uczniowie zaczną czytać poemat. Lekcja pomyślana jest jako wykorzystująca TIK w pracy indywidualnej. Jeśli jednak nauczyciel nie ma możliwości zorganizowania pracy przy komputerach, może potrzebne materiały wydrukować, a także prowadzić zajęcia z całą klasą, wykorzystując tablicę multimedialną lub rzutnik.
Bardzo ciekawy jest też pomysł Sylwii Oszczyk na rozpoznanie „Pana Tadeusza”.
Istotne informacje wprowadzające znajdą uczniowie w filmie „Pan Tadeusz” wprowadzenie do lektury https://www.youtube.com/watch?v=u8x_V5fvsQc . Informacje te przydadzą się również na następnych lekcjach.

Środki dydaktyczne:

Wykreślanka: Utwory Adama Mickiewicza https://learningapps.org/display?v=pv67yihc520
Połącz pary: Bohaterowie Adama Mickiewicza https://learningapps.org/display?v=pxku0w7f320
Materiał dźwiękowy i ciekawe zadania do samodzielnej refleksji na blogu: https://marzanka.pl: https://marzanka.pl/2019/12/18/pan-tadeusz-krok-po-kroku/
Zwiastun filmu „Pan Tadeusz” rez. A. Wajda https://www.youtube.com/watch?v=uVVQ6dhcreQ
Tekst piosenki T-Raperów znad Wisły

Przebieg lekcji

Odczytanie motta lekcji i jego krótkie skomentowanie przez uczniów.

Zapowiedź omawiania „Pana Tadeusza”:
  • ustalenie i zapisanie terminu omawiania (3- 4 tygodnie);
  • zasugerowanie sposobów czytania dzieła: słuchanie audiobooka z jednoczesnym śledzeniem tekstu oczami lub głośne czytanie tekstu; po każdej księdze przerwa, zanotowanie pytań i odpowiedzi oraz rekapitulacja wydarzeń według planu z początku księgi;
Omówienie zadań długoterminowych do lektury:
  • Zadanie dla wszystkich: Przygotuj po 5 fiszek z każdej księgi „Pana Tadeusza”. Fiszki to kartoniki o wymiarach 6x9 cm, na których na jednej stronie umieszczasz pytanie oraz numer księgi, a na drugiej odpowiedź oraz numer księgi. Pytania i odpowiedzi zapisuj poziomo.
  • Zadanie 1 dla chętnych: Soplicowskie menu – przygotuj pięknie opracowane graficznie menu restauracji, która serwuje gościom potrawy i napoje opisane w „Panu Tadeuszu”. Podaj informacje, z czego składa się potrawa. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
  • Zadanie 2 dla chętnych: Moda z początku XIX wieku – album. Powinny się w nim znaleźć opisy strojów damskich i męskich opatrzone rysunkami lub zdjęciami i cytatami z epopei.
  • Zadanie 3 dla chętnych: Atlas soplicowskich grzybów. Powinien zawierać opisy gatunków grzybów występujących w soplicowskim lesie i ich rysunki lub zdjęcia. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
  • Zadanie 4 dla chętnych: „Łowów historyja krótka” – komiks zawierający przebieg polowania na podstawie gry Wojskiego na rogu.
  • Zadanie 5 dla chętnych: Lapbook z lektury, czyli plakat z doklejonymi informacjami dotyczącymi lektury. Schemat plakatu: tytuł utworu (pełny), autor (informacje o innych dziełach), czas powstania dzieła, gatunek i rodzaj literacki, główne wydarzenia w punktach, motywy, chmura wyrazów związanych z utworem, ważni bohaterowie, najpiękniejszy cytat, króciusieńko, o czym jest „Pan Tadeusz”. (Dużo pracy, ale świetna powtórka przed egzaminem).
Uwaga: Z zestawu zadań dla chętnych uczeń realizuje jedno wybrane.

O czym jest „Pan Tadeusz”?
  • Fragment wybranej księgi – audiobook lub czytanie przez nauczyciela i tekst. Rozmowa o treści fragmentu i o wrażeniach po technice czytania.
  • Zwiastun filmu „Pan Tadeusz” w reż. Andrzeja Wajdy. Rozmowa o tym, na jakie wątki zwraca uwagę zapowiedź filmu.
  • Opis fabuły ze strony culture. pl (tekst w załączniku 1)Na tej podstawie uczniowie wypisują 3 zasadnicze wątki poematu.
  • Rapowane streszczenie utworu – T-Raperzy znad Wisły. Wysłuchanie piosenki z jednoczesnym śledzeniem tekstu oczami. (tekst piosenki załącznik 2). Uczniowie starają się zapamiętać, jak najwięcej informacji. Rozmowa na ten temat.
  • Bohaterowie „Pana Tadeusza” – zadanie połącz w pary.
  • Trochę żartu z arcydzieła Adama Mickiewicza, czyli skecz kabaretu Smile.
Podsumowanie zajęć. 

2 komentarze:

  1. A może jakieś ciekawe kontynuacje dzieła?, ja natrafiłem na "Panicza Jacka" Miriam, to dodatkowe pięć ksiąg, łączących "Pana Tadeusza" z "Redutą Ordona".

    OdpowiedzUsuń

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.