Motto:
Tadeusz Różewicz
Chleb
który żywi i zachwyca
który się w krew narodu zmienia
poezja Mickiewicza
sto lat nas karmi
ten sam chleb
siłą uczucia
rozmnożony
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest organizacji pracy własnej ucznia podczas czytania „Pana Tadeusza”. Jej celami są wprowadzenie w tematykę dzieła, zasugerowanie młodzieży najskuteczniejszych i najefektywniejszych sposobów rozumiejącego czytania, przygotowanie do wykonania samodzielnych zadań oraz zaciekawienie lekturą.
Cele lekcji
Uczeń:
· rozwija zdolność rozumienia utworu literackiego;
· orientuje się w tematyce utworu;
· rozwija nawyk systematycznego uczenia się;
· wie, jak czytać epopeję;
· przygotowuje się do gromadzenia i porządkowania zdobytej wiedzy;
· znajduje w tekstach współczesnej kultury popularnej nawiązania do „Pana Tadeusza”
· uczestniczy w projektach edukacyjnych.
Uwagi dotyczące realizacji:
Spotkanie organizujemy na 3 – 4 tygodnie przed omawianiem, zanim uczniowie zaczną czytać poemat. Lekcja pomyślana jest jako wykorzystująca TIK w pracy indywidualnej. Jeśli jednak nauczyciel nie ma możliwości zorganizowania pracy przy komputerach, może potrzebne materiały wydrukować, a także prowadzić zajęcia z całą klasą, wykorzystując tablicę multimedialną lub rzutnik.
Bardzo ciekawy jest też pomysł Sylwii Oszczyk na rozpoznanie „Pana Tadeusza”.
Istotne informacje wprowadzające znajdą uczniowie w filmie „Pan Tadeusz” wprowadzenie do lektury https://www.youtube.com/watch?v=u8x_V5fvsQc . Informacje te przydadzą się również na następnych lekcjach.
Istotne informacje wprowadzające znajdą uczniowie w filmie „Pan Tadeusz” wprowadzenie do lektury https://www.youtube.com/watch?v=u8x_V5fvsQc . Informacje te przydadzą się również na następnych lekcjach.
Środki dydaktyczne:
Wykreślanka: Utwory Adama Mickiewicza https://learningapps.org/display?v=pv67yihc520
Połącz pary: Bohaterowie Adama Mickiewicza https://learningapps.org/display?v=pxku0w7f320
Materiał dźwiękowy i ciekawe zadania do samodzielnej refleksji na blogu: https://marzanka.pl: https://marzanka.pl/2019/12/18/pan-tadeusz-krok-po-kroku/
Zwiastun filmu „Pan Tadeusz” rez. A. Wajda https://www.youtube.com/watch?v=uVVQ6dhcreQ
T- Raperzy znad Wisły, Pan Tadeusz https://www.youtube.com/watch?time_continue=25&v=bfGH0VwYIUU&feature=emb_logo
Tekst piosenki T-Raperów znad Wisły
Kabaret Smile, Pan Tadeusz https://www.youtube.com/watch?v=A92hmFMaEsA&feature=emb_logo
Przebieg lekcji
Zapowiedź omawiania „Pana Tadeusza”:
- ustalenie i zapisanie terminu omawiania (3- 4 tygodnie);
- zasugerowanie sposobów czytania dzieła: słuchanie audiobooka z jednoczesnym śledzeniem tekstu oczami lub głośne czytanie tekstu; po każdej księdze przerwa, zanotowanie pytań i odpowiedzi oraz rekapitulacja wydarzeń według planu z początku księgi;
- Zadanie dla wszystkich: Przygotuj po 5 fiszek z każdej księgi „Pana Tadeusza”. Fiszki to kartoniki o wymiarach 6x9 cm, na których na jednej stronie umieszczasz pytanie oraz numer księgi, a na drugiej odpowiedź oraz numer księgi. Pytania i odpowiedzi zapisuj poziomo.
- Zadanie 1 dla chętnych: Soplicowskie menu – przygotuj pięknie opracowane graficznie menu restauracji, która serwuje gościom potrawy i napoje opisane w „Panu Tadeuszu”. Podaj informacje, z czego składa się potrawa. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
- Zadanie 2 dla chętnych: Moda z początku XIX wieku – album. Powinny się w nim znaleźć opisy strojów damskich i męskich opatrzone rysunkami lub zdjęciami i cytatami z epopei.
- Zadanie 3 dla chętnych: Atlas soplicowskich grzybów. Powinien zawierać opisy gatunków grzybów występujących w soplicowskim lesie i ich rysunki lub zdjęcia. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
- Zadanie 4 dla chętnych: „Łowów historyja krótka” – komiks zawierający przebieg polowania na podstawie gry Wojskiego na rogu.
- Zadanie 5 dla chętnych: Lapbook z lektury, czyli plakat z doklejonymi informacjami dotyczącymi lektury. Schemat plakatu: tytuł utworu (pełny), autor (informacje o innych dziełach), czas powstania dzieła, gatunek i rodzaj literacki, główne wydarzenia w punktach, motywy, chmura wyrazów związanych z utworem, ważni bohaterowie, najpiękniejszy cytat, króciusieńko, o czym jest „Pan Tadeusz”. (Dużo pracy, ale świetna powtórka przed egzaminem).
O czym jest „Pan Tadeusz”?
- Fragment wybranej księgi – audiobook lub czytanie przez nauczyciela i tekst. Rozmowa o treści fragmentu i o wrażeniach po technice czytania.
- Zwiastun filmu „Pan Tadeusz” w reż. Andrzeja Wajdy. Rozmowa o tym, na jakie wątki zwraca uwagę zapowiedź filmu.
- Opis fabuły ze strony culture. pl (tekst w załączniku 1)Na tej podstawie uczniowie wypisują 3 zasadnicze wątki poematu.
- Rapowane streszczenie utworu – T-Raperzy znad Wisły. Wysłuchanie piosenki z jednoczesnym śledzeniem tekstu oczami. (tekst piosenki załącznik 2). Uczniowie starają się zapamiętać, jak najwięcej informacji. Rozmowa na ten temat.
- Bohaterowie „Pana Tadeusza” – zadanie połącz w pary.
- Trochę żartu z arcydzieła Adama Mickiewicza, czyli skecz kabaretu Smile.
Podsumowanie zajęć.
A może jakieś ciekawe kontynuacje dzieła?, ja natrafiłem na "Panicza Jacka" Miriam, to dodatkowe pięć ksiąg, łączących "Pana Tadeusza" z "Redutą Ordona".
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa propozycja. Dziękuję.
Usuń