sobota, 21 marca 2020

Jak wychwalać Boga? - propozycja Jana Kochanowskiego - Pieśń XXV - wersja do pracy w klasie


Na zajęciach uczniowie pracują metodami aktywizującymi. Tworzą notatkę Cornella, stają się ekspertami zajmującymi się poszczególnymi zagadnieniami w utworze, a następnie uczą się wzajemnie i budują mapę myśli. 

Lekcja była opracowywana na potrzeby pracy w klasie i w takich warunkach Małgosia (Małgorzata Cymbor-Frask) ją sprawdziła.
 Serdecznie Ci, Małgosiu, dziękuję!:) 
 Obecnie potrzeba dostosować ją do nauczania zdalnego. Dlatego  opracowałam pomysł na pracę zdalną.

Temat: Jak wychwalać Boga? Propozycja Jana Kochanowskiego – Pieśń XXV – [Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?]

Główne zagadnienia lekcji:

Lekcja poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego. Uczniowie poznają biogram poety, notują najważniejsze informacje metodą Cornella. Słuchają Pieśni XXV i oglądają jednocześnie prezentację. W grupach eksperckich przygotowują rozpoznanie utworu, następnie tworzą się nowe grupy i uczniowie uczą się wzajemnie, przygotowując mapy myśli dotyczące utworu Kochanowskiego.

poniedziałek, 9 marca 2020

Zabawy teatralne z "Panem Tadeuszem"

Dzieci kochają zabawy teatralne. Chętnie przekształcają teksty, wprowadzają swoje pomysły. Pozwólmy im na to nawet przy dostojnym "Panu Tadeuszu". Niech lektura tego tekstu dostarczy im dobrej zabawy. 


Temat: Improwizacje dramatyczne – co się działo w Soplicowie, na zamku, w karczmie i w zaścianku?

Główne zagadnienia lekcji

Lekcja pozwala na twórcze działania uczniów. Ich zadanie – przygotowanie improwizowanej scenki – wymaga kreatywności, ale i umiejętności pracy z tekstem. Nie mniej ważnym elementem zajęć jest uczestnictwo w scenkach w charakterze widzów i rozpoznawanie scenek, umiejscawianie ich w fabule utworu.

sobota, 7 marca 2020

Będziemy pracować razem

Mam dziś ogromną przyjemność przedstawić Państwu moją nową współpracowniczkę Małgosię Cymbor - Frask.



To polonistka z zawodu i z powołania. Nieustannie dokształca się, czyta i rozwija, by stawać się lepszym człowiekiem i lepszym nauczycielem. W procesie nauczania najważniejsze są dla niej relacje nauczyciel-uczeń. Miłośniczka literatury, muzyki klasycznej, kotów i wielka fanka piłki nożnej. Odpoczywa na bieszczadzkim szlaku.



Umówiłyśmy się, że Małgosia będzie pierwszą osobą, która przeprowadzać będzie lekcje według pomysłów z bloga. Podzieli się ze mną uwagami. Wspólnie doszlifujemy scenariusze tak, abyście mogli z nich Państwo czerpać inspiracje do ciekawych lekcji polskiego.


Małgosia również będzie się dzieliła z Państwem swoimi pomysłami. Jest na blogu pełnoprawnym AUTOREM.


Życzmy jej wszyscy powodzenia.

Spacer po Soplicowie i okolicach – makieta i przewodnik turystyczny

Ta lekcja wymaga kilku ważkich decyzji. Przede wszystkim trzeba określić, czy nasza makieta ma być zrobiona tylko na potrzeby aktualnej pracy z uczniami, czy też chcemy, by stanowiła mobilizujący element dekoracji sali lekcyjnej. Od tego będzie zależał wybór sposobu wykonania. Jeśli ma służyć bieżącym celom, wystarczy plastelina i kilkanaście minut pracy; jeśli zaś ma być elementem dekoracyjnym (wykonanym z papieru, tektury czy sklejki, zapałek itp.), wymaga dłuższego czasu.  Można nawiązać współpracę z wychowawcami świetlicy, opiekunami kółek artystycznych itp. Można też zaproponować młodzieży wykonanie jej w domu jako pracy dodatkowej 
W scenariuszu przyjmuję, że praca z plasteliny jest wykonana na lekcji.


środa, 4 marca 2020

„Żywot człowieka poczciwego”, czyli o renesansowym sposobie na szczęśliwe życie

Zdjęcie z lekcji Małgosi
Mierzenie się ze staropolskim tekstem to dla piętnastolatków nie lada wyzwanie. Samo zrozumienie tekstu przysporzy im zapewne sporo kłopotów, a przecież to dopiero wstęp.. Można sobie z tym poradzić. 

Temat: „Żywot człowieka poczciwego”, czyli o renesansowym sposobie na szczęśliwe życie w utworze Mikołaja Reja  

piątek, 28 lutego 2020

Galeria postaci w "Panu Tadeuszu"


O bohaterach "Pana Tadeusza" mówić z uczniami trzeba. Ale nie musi to być ani trudne, ani nudne. Proponuję, aby uczniowie przygotowali galerię postaci i karty taboo. Będą ćwiczyć porządkowanie informacji w zależności od ich funkcji w tekście, a przy okazji przygotują sobie grę i wzbogacą klasową wystawę.

czwartek, 27 lutego 2020

Geneza „Pana Tadeusza”


Kolejna propozycja poświęcona jest omówieniu genezy „Pana Tadeusza”. Uczniowie utrwalają poznane na historii informacje o Wielkiej Emigracji; wykorzystują wiadomości z poprzedniego spotkania o  biografii Adama Mickiewicza; wzbogacają słownictwo o wyrazy nostalgia, epopeja, inwokacja, epilog; rozpoznają cechy gatunkowe eposu; dokonują analizy i interpretacji Epilogu, Inwokacji i tytułu dzieła Mickiewicza. A przy tym dobrze się bawią, bowiem lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem metod aktywizujących. Uczniowie korzystają z gier dydaktycznych, prezentacji multimedialnej. 


Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.