028 029 Scenariusz lekcji: Horacjańska refleksja nad życiem


Temat: Horacjańska refleksja nad życiem

Motto:
Sapere aude – Odważ się być mądrym”  / Horacy

Główne zagadnienia lekcji:

Lekcja poświęcona jest analizie i interpretacji pieśni refleksyjnych Horacego: Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem pomnik. Wnioski z własnych analiz porównają uczniowie z tekstem Jerzego Krókowskiego: Horacjańska refleksja nad życiem.

Cele lekcji:
Uczeń:
·         czyta ze zrozumieniem wiersze Horacego; określa ich tematykę i problematykę
·         czyta pieśni Horacego głośno, wyraziście, z właściwą intonacją
·         swoimi słowami przedstawia filozoficzną problematykę czytanych wierszy; wskazuje elementy stoicyzmu i epikureizmu
·         wskazuje toposy ważne dla twórczości Horacego (arkadia, śmierć, przemijanie)
i określa ich funkcje
·         wyjaśnia, co jest powodem dumy artysty
·         wyjaśnia, o jakim pomniku pisze Horacy w swej pieśni
·         dostrzega autobiograficzny charakter utworu
·         dostrzega i komentuje toposy exegi monumentum i non omnis moriar; określa ich funkcję w wierszu
·         rozważa, na czym polegają uniwersalne wartości utworów Horacego
·         czyta ze zrozumieniem teksty naukowe na temat poezji Horacego
·         wyjaśnia znaczenie i źródło pojęć: mecenas, mecenat       

Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 90 minut. Na pierwszej lekcji uczniowie analizują i interpretują pieśni Horacego posługując się kartami pracy i opracowując notatki graficzne dotyczące utworów, słuchają muzycznej interpretacji ody Do Leukonoe w wykonaniu Grzegorza Turnaua,  na drugiej dyskutują na temat uniwersalnych wartości utworów Horacego oraz porównują swoje wnioski z tekstem naukowym, ćwicząc jednocześnie czytanie ze zrozumieniem.

Środki dydaktyczne:

Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 77 – 82
Słownik języka polskiego
Kartka z zeszytu
Karty pracy, schematy notatek graficznych
Rzutnik lub tablica multimedialna
Grzegorz Turnau, Leukonoe  https://www.youtube.com/watch?v=Yhhkf5kDtFg

Przebieg lekcji:

1.       Lekcję rozpoczyna krótka rozmowa na temat motta. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją sentencję Horacego. Sprawdzają w podręczniku inne złote myśli poety. Każdy wybiera jedną i ją komentuje.
2.       Nauczyciel wprowadza informacje biograficzne i Horacym, uczniowie wyjaśniają znaczenie słów mecenas, mecenat, odwołują się do Słownika języka polskiego.
3.       Wybrani uczniowie głośno czytają pieśni Horacego Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem pomnik. Uczniowie wyjaśniają niezrozumiałe wyrazy, korzystając z przypisów i ewentualnej pomocy nauczyciela.
4.       Młodzież w grupach analizuje ody, pracując z kartą pracy i przygotowując notatkę graficzną według schematu.


Wykonanie chmury wyrazów może być zadaniem domowym. Nauczyciel czuwa nad właściwym wykonaniem zadań, w razie potrzeby służy pomocą.  
5.       Grupy prezentują efekty swojej pracy. Przed omówieniem utworu czytają go głośno i wyraziście. Notatki graficzne przyczepiają do tablicy, aby inni mogli je sfotografować.  Przykładowe notatki graficzne: 



6.       Nauczyciel prezentuje współczesną interpretację muzyczną pieśni Do Leukonoe w wykonaniu Grzegorza Turnaua. Młodzież dzieli się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami. Młodzież zastanawia się, czy poezja Horacego jest jeszcze aktualna, czy mówi o wartościach dziś ważnych. Każdy uczeń pisemnie przedstawia  swój stosunek do filozofii życiowej przedstawionej w twórczości Horacego. Uzasadnia swoje stanowisko.  
7.       Krótka dyskusja: Poezja Horacego – relikt przeszłości czy wciąż aktualna refleksja o świecie?
8.       Młodzież konfrontuje swoje wnioski z tekstem naukowym. Czyta artykuł Jerzego Krókowskiego Horacjańska refleksja nad życiem i wykonuje zadania spod tekstu.  

2 komentarze:

  1. Dziękuję, nie miałam kompletnie pomysłu, jak ciekawie zorganizować lekcję o Horacym.

    OdpowiedzUsuń
  2. absolutnie zajebiste 10\10
    ten kto to wymyślił jest jebanym geniuszem
    dziękuje!!!!!
    chwała wielkiej Polsce

    OdpowiedzUsuń

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.