Temat: Horacjańska refleksja nad
życiem
Motto:
“ Sapere aude – Odważ się być mądrym” / Horacy
Główne
zagadnienia lekcji:
Lekcja
poświęcona jest analizie i interpretacji pieśni refleksyjnych Horacego: Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem
pomnik. Wnioski z własnych analiz porównają uczniowie z tekstem Jerzego
Krókowskiego: Horacjańska refleksja nad życiem.
Cele
lekcji:
Uczeń:
·
czyta ze zrozumieniem wiersze Horacego; określa ich
tematykę i problematykę
·
czyta pieśni Horacego głośno, wyraziście,
z właściwą intonacją
·
swoimi słowami przedstawia filozoficzną
problematykę czytanych wierszy; wskazuje elementy stoicyzmu i epikureizmu
·
wskazuje toposy ważne dla twórczości Horacego
(arkadia, śmierć, przemijanie)
i określa ich funkcje
i określa ich funkcje
·
wyjaśnia, co jest powodem dumy artysty
·
wyjaśnia, o jakim pomniku pisze Horacy
w swej pieśni
·
dostrzega autobiograficzny charakter utworu
·
dostrzega i komentuje toposy exegi
monumentum i non omnis moriar; określa ich funkcję w wierszu
·
rozważa, na czym polegają uniwersalne wartości
utworów Horacego
·
czyta ze zrozumieniem teksty naukowe na temat
poezji Horacego
·
wyjaśnia znaczenie i źródło pojęć: mecenas,
mecenat
Uwagi
dotyczące realizacji:
Lekcja trwa
90 minut. Na pierwszej lekcji uczniowie analizują i interpretują pieśni
Horacego posługując się kartami pracy i opracowując notatki graficzne dotyczące
utworów, słuchają muzycznej interpretacji ody Do Leukonoe w wykonaniu Grzegorza
Turnaua, na drugiej dyskutują na temat
uniwersalnych wartości utworów Horacego oraz porównują swoje wnioski z tekstem
naukowym, ćwicząc jednocześnie czytanie ze zrozumieniem.
Środki
dydaktyczne:
Krzysztof
Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 77 – 82
Słownik
języka polskiego
Kartka z
zeszytu
Karty pracy,
schematy notatek graficznych
Rzutnik lub
tablica multimedialna
Przebieg
lekcji:
1. Lekcję rozpoczyna krótka rozmowa na
temat motta. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją sentencję Horacego. Sprawdzają
w podręczniku inne złote myśli poety. Każdy wybiera jedną i ją komentuje.
2. Nauczyciel wprowadza informacje
biograficzne i Horacym, uczniowie wyjaśniają znaczenie słów mecenas, mecenat,
odwołują się do Słownika języka polskiego.
3. Wybrani uczniowie głośno czytają pieśni
Horacego Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem pomnik. Uczniowie wyjaśniają
niezrozumiałe wyrazy, korzystając z przypisów i ewentualnej pomocy nauczyciela.
4. Młodzież w grupach analizuje ody,
pracując z kartą pracy i przygotowując notatkę graficzną według schematu.
5. Grupy prezentują efekty swojej pracy.
Przed omówieniem utworu czytają go głośno i wyraziście. Notatki graficzne
przyczepiają do tablicy, aby inni mogli je sfotografować. Przykładowe notatki graficzne:
6. Nauczyciel prezentuje współczesną
interpretację muzyczną pieśni Do Leukonoe
w wykonaniu Grzegorza Turnaua. Młodzież dzieli się swoimi wrażeniami i
spostrzeżeniami. Młodzież zastanawia się, czy poezja Horacego jest jeszcze
aktualna, czy mówi o wartościach dziś ważnych. Każdy uczeń pisemnie przedstawia
swój stosunek do filozofii życiowej
przedstawionej w twórczości Horacego. Uzasadnia swoje stanowisko.
7. Krótka dyskusja: Poezja Horacego –
relikt przeszłości czy wciąż aktualna refleksja o świecie?
8. Młodzież konfrontuje swoje wnioski z
tekstem naukowym. Czyta artykuł Jerzego Krókowskiego Horacjańska refleksja nad życiem i wykonuje zadania spod tekstu.
Dziękuję, nie miałam kompletnie pomysłu, jak ciekawie zorganizować lekcję o Horacym.
OdpowiedzUsuńabsolutnie zajebiste 10\10
OdpowiedzUsuńten kto to wymyślił jest jebanym geniuszem
dziękuje!!!!!
chwała wielkiej Polsce