poniedziałek, 6 kwietnia 2020
Bitwa - scenariusz gry planszowej
Mili czytelnicy,
oddaję dziś Państwu pomysł na lekcję polskiego w szkole podstawowej (a może nie tylko?). To kolejne spotkanie w cyklu "Pana Tadeusza", ale może to być także jedna z lekcji powtórkowych, a nawet takich trochę lżejszych, podsuwających pomysł na rozrywkę. Na potrzeby tego spotkania przygotowałam prezentację z fragmentami audio księgi IX epopei. Prezentacja zawiera pewien pomysł na grę, ale może on być traktowany również jako inspiracja do własnych poszukiwań.
Mam gorącą prośbę. Jeśli komuś z Państwa uda się nakłonić młodzież do realizacji pomysłu, przyślijcie mi zdjęcia. Bardzo jestem ciekawa, jak młodzież poradziłaby sobie z zadaniem.
W scenariuszu wykorzystałam planszę do gry, którą pobrałam ze strony Specjalni.pl
sobota, 4 kwietnia 2020
Zajazd na Soplicowo - tworzymy komiks
środa, 1 kwietnia 2020
Miłość niejedno ma imię - historie miłosne w "Panu Tadeuszu" - spotkanie zdalne
Wróciłam do realizacji cyklu o "Panu Tadeuszu". Przerwa była trochę za długa, ale z pilniejszymi prośbami się Państwo zwracaliście.
W poniższym pomyśle uczniowie mają wcielić się w wybraną postać z epopei i w jej imieniu napisać list do przyjaciela, w którym opowiedzą swoją historię miłosną i podzielą się swoimi przeżyciami.
Przyszło mi teraz do głowy, że gdyby pomysł chwycił można by zebrać najciekawsze listy i stworzyć elektroniczną pamiątkę zdalnego nauczania. Co Państwo na to?
wtorek, 31 marca 2020
Pudełko z lekturą - "Treny" Jana Kochanowskiego - cykl spotkań dla szkoły podstawowej
Oddaję dziś w Państwa ręce cykl spotkań on-line dla szkoły podstawowej poświęcony analizie "Trenów" Jana Kochanowskiego. Wszystkich Czytelników zapraszam również na Classroom Google, gdzie te materiały czekają gotowe do pracy. Linki do poszczególnych spotkań oraz kod dostępu znajdziecie Państwo na dole strony. Byłoby mi niezmiernie miło, gdybyście zechcieli dołączyć do tej platformy. Moglibyśmy tam merytorycznie dyskutować nad udoskonaleniem pomysłu. Oczywiście, będę się również bardzo cieszyła z komentarzy na blogu i w grupach dla polonistów. Wybaczcie mi, że tak się o nie upominam. Od dawna z nikim nie pogadałam na temat uczenia. Zwyczajnie tęsknię. 😉
Pomysł opiera się na założeniu, że uczniowie przygotowują pudełko z lekturą, w który gromadzą materiały, aby je móc wykorzystać w dalszej edukacji. Postawiłam na wizualizacje metafor i obrazów poetyckich, bo z doświadczenia wiem, że uczniowie chętnie chwalą się swoją kreatywnością. Z drugiej strony zadbałam, by każdy omawiany utwór opatrzyć rzeczowymi informacjami. Zapraszam do lektury. 😍
Pomysł opiera się na założeniu, że uczniowie przygotowują pudełko z lekturą, w który gromadzą materiały, aby je móc wykorzystać w dalszej edukacji. Postawiłam na wizualizacje metafor i obrazów poetyckich, bo z doświadczenia wiem, że uczniowie chętnie chwalą się swoją kreatywnością. Z drugiej strony zadbałam, by każdy omawiany utwór opatrzyć rzeczowymi informacjami. Zapraszam do lektury. 😍
sobota, 28 marca 2020
Cykl lekcji on-line "Treny Jana Kochanowskiego" - szkoła ponadpodstawowa/ ponadgimnazjalna
Przygotowanie lekcji zdalnych jest zarówno czasochłonne, jak i wcale niełatwe. Postanowiłam wyjść naprzeciw oczekiwaniom wielu polonistów i publikować w okresie epidemii materiały do pracy zdalnej. Trochę inna, niż pisanych wcześniej scenariuszach, jest ich formuła. Pracuję na platformie Google Classroom i tam publikuję materiały Tutaj kod do zajęć jktu5ob. Na blogu postaram się również umieścić zarówno instrukcje dla uczniów, jaki i przygotowane dla nich materiały.
Dziś oddaję do Państwa dyspozycji cykl spotkań o "Trenach" Jana Kochanowskiego, przeznaczony dla uczniów liceum i technikum. W najbliższym czasie pojawi się również cykl spotkań dla szkoły podstawowej.
W obu przypadkach zakładam, że nauczyciel udostępnia swoim uczniom materiały i konsultuje z nimi ewentualne wątpliwości na czacie. Tylko raz - w ostatnim spotkaniu - ważna wydaje mi się grupowa dyskusja. Bardzo proszę o wszelkie uwagi i zapraszanie uczniów do udziału w zajęciach. Nie mam innej możliwości zweryfikowania swoich pomysłów.
Spotkanie 1
Spotkanie 2
Spotkanie 3
Spotkanie 4
Spotkanie 5
Spotkanie 6
Dziś oddaję do Państwa dyspozycji cykl spotkań o "Trenach" Jana Kochanowskiego, przeznaczony dla uczniów liceum i technikum. W najbliższym czasie pojawi się również cykl spotkań dla szkoły podstawowej.
W obu przypadkach zakładam, że nauczyciel udostępnia swoim uczniom materiały i konsultuje z nimi ewentualne wątpliwości na czacie. Tylko raz - w ostatnim spotkaniu - ważna wydaje mi się grupowa dyskusja. Bardzo proszę o wszelkie uwagi i zapraszanie uczniów do udziału w zajęciach. Nie mam innej możliwości zweryfikowania swoich pomysłów.
Spotkanie 1
Spotkanie 2
Spotkanie 3
Spotkanie 4
Spotkanie 5
Spotkanie 6
poniedziałek, 23 marca 2020
Motyw Fortuny w Pieśni IX (I) Jana Kochanowskiego
Tym razem nie scenariusz lekcji a prezentacja z zaplanowaną zdalną lekcją poświęconą analizie i interpretacji Pieśni IX (I) Jana Kochanowskiego. Nie wiem, czy się spodoba. To moja pierwsza próba w Genially.
Uczniowie zaczynają od uważnego wysłuchana, potem przeczytania i sparafrazowania Pieśni IX. Następnie dokonują wstępnego rozpoznania utworu, najpierw samodzielnie, a później sprawdzają swoje wnioski, wypełniając tekst z lukami. Wgłębiają się w kontekst filozoficzny, w czym pomaga aplikacja LearningApps, by dosyć dokładnie przeanalizować motyw Fortuny w utworze mistrza z Czarnolasu. Podsumowujące zadanie to praca stylistyczna, a na koniec lekcji jeszcze koło fortuny i frazeologia.
Prezentacja
Uczniowie zaczynają od uważnego wysłuchana, potem przeczytania i sparafrazowania Pieśni IX. Następnie dokonują wstępnego rozpoznania utworu, najpierw samodzielnie, a później sprawdzają swoje wnioski, wypełniając tekst z lukami. Wgłębiają się w kontekst filozoficzny, w czym pomaga aplikacja LearningApps, by dosyć dokładnie przeanalizować motyw Fortuny w utworze mistrza z Czarnolasu. Podsumowujące zadanie to praca stylistyczna, a na koniec lekcji jeszcze koło fortuny i frazeologia.
Prezentacja
sobota, 21 marca 2020
Jak wychwalać Boga? Propozycja Jana Kochanowskiego – Pieśń XXV - wersja do pracy zdalnej

Lekcja jest poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego.
Temat: Jak wychwalać Boga? Propozycja Jana Kochanowskiego – Pieśń XXV – [Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?]
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona analizie i interpretacji Pieśni XXV Jana Kochanowskiego. Uczniowie poznają biogram poety, notują najważniejsze informacje metodą Cornella. Słuchają Pieśni XXV i oglądają jednocześnie prezentację. Samodzielnie analizują tekst utworu, korzystając z karty pracy, którą po wykonaniu porównują z kartą odpowiedzi. Na koniec budują chmurę wyrazów dotyczących Hymnu
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Wypowiedź ustna - "Skąpiec"
Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.
-
Z potrzeby chwili powstało, może się komuś przyda.
-
Szanowni, przedstawiam Państwu kolejne opracowanie lektury. Tym razem zmierzyłam się ze znakomitą powieścią Fiodora Mikołajewicza Dostojew...
-
Szanowni, a może projekt zamiast klasycznego omawiania "Syzyfowych prac"? Wiem, minister zapowiada pominięcie tej lektury na egz...