Temat:
Poznajmy się
Motto: Poznaj samego siebie, a stanie przed tobą otworem cały
świat.
Po lekcji będziesz:
§ więcej wiedział/wiedziała o sobie,
koleżankach i kolegach;
§ potrafił/potrafiła zbudować
autoprezentację i prezentację kolegi/koleżanki;
§ umiał/umiała odmieniać trudne
nazwiska;
§ wiedział/wiedziała, jak prowadzić
zeszyt przedmiotowy i jakie są główne rodzaje notatek.
Pozytywne
cechy charakteru i pozytywne emocje
- asertywność,
ambicja, aktywność
- bezinteresowność,
błyskotliwość,
- charyzma,
ciekawość, cierpliwość, czułość,
- decyzyjność,
delikatność, dobroć,
dobroduszność, dociekliwość, dojrzałość, dokładność,
dyskrecja,
- elokwencja, empatia,
entuzjazm
- gościnność,
grzeczność,
- hojność,
honorowość,
- inteligencja,
- jowialność,
- komunikatywność,
konsekwencja, kreatywność,
- lojalność,
- łagodność,
- mądrość,
męstwo,
- niezależność,
- obowiązkowość, odpowiedzialność,
odwaga, opanowanie, operatywność, opiekuńczość, optymizm, oszczędność,
otwartość,
- pewność siebie,
pilność, poczucie humoru, pogoda ducha, pomysłowość, pracowitość,
pragmatyzm, prawdomówność, przedsiębiorczość, przezorność, punktualność,
- rozsądek,
roztropność, rozwaga, rzetelność,
- samodzielność,
schludność, serdeczność, skromność, skrupulatność, skuteczność, solidność,
spokój, spontaniczność, spostrzegawczość, spryt, stanowczość, staranność,
sumienność, systematyczność, szacunek, szczerość, szlachetność, śmiałość,
- takt,
tolerancja, troskliwość,
- uczciwość,
uczynność, ugodowość, uprzejmość, uwaga (uważność),
- wdzięczność, wesołość, wiarygodność, wielkoduszność,
wierność, wrażliwość, wspaniałomyślność, wyrozumiałość, wytrwałość,
- zdecydowanie,
zdyscyplinowanie, zrównoważenie, zaangażowanie, zaufanie
- życzliwość.
Schemat autoprezentacji:
§ Przedstaw się.
§ Wymień 3-4 najważniejsze swoje cechy i
je krótko uzasadnij.
§ Powiedz, w czym jesteś dobry, jakie
masz uzdolnienia, talenty.
§ Powiedz, co lubisz, a czego nie znosisz.
§ Zdradź, jakie nadzieje wiążesz z nową
szkołą, klasą.
Postaraj się tak przygotować swoją
wypowiedź, aby zainteresować słuchaczy i sprawić im przyjemność.
Imię i nazwisko
Imię przed nazwiskiem. Nazwiska polskie odmieniamy.
Nowak _____________________________________________________________
Pietraszko
__________________________________________________________
Kreja
___________________________________________________________________
Bareja ___________________________________________________________________
Rodzaje notatek
|
|||||||||||||||||||||
Streszczenie
|
Zwięzły tekst zawierający najważniejsze
treści tego, co streszczasz. Powinno oddawać sens myśli autora wyrażony
własnymi słowami.
|
||||||||||||||||||||
Plan
dekompozycyjny
|
Odzwierciedla zawartość opracowywanego
tekstu, w punktach podaje najważniejsze treści.
|
||||||||||||||||||||
Plan
kompozycyjny (konspekt)
|
Pomysł na własny tekst zapisany w
punktach, zawierający główne tezy, rozwinięcie, konkretne przykłady,
krytyczne uwagi.
|
||||||||||||||||||||
Wypisy
|
Cytaty z tekstów opatrzone wskazówkami
bibliograficznymi (autor, tytuł cytowanego dzieła, strona)
|
||||||||||||||||||||
Metoda
Cornella
|
Kartkę dzielimy na 4 części: górny
margines na tytuł notatki, stosunkowo wąską kolumnę po lewej stronie na słowa
kluczowe, szeroką kolumnę na zapisanie najważniejszych informacji i dolny
margines na skondensowane streszczenie, wnioski, uogólnienie. Najpierw
notujesz treść, fakty, informacje, a potem wyciągasz z nich słowa kluczowe.
(Prezentowana notatka wykonana jest tą metodą).
|
||||||||||||||||||||
Mapa
myśli
|
Metoda dużo bardziej kreatywna, pełniej
wykorzystująca możliwości obu półkul mózgowych. Najkrócej mówiąc, jest to
graficzny zapis powiązań między poszczególnymi informacjami, które chcesz
przyswoić.
|
||||||||||||||||||||
Tabela
|
Informacje porządkujesz według
przyjętych w nagłówkach kryteriów, np.
|
||||||||||||||||||||
Wybór formy
notatki uzależniony jest od jej celu, funkcjonalności oraz Twoich preferencji i
zdolności. Ważne, aby każda była starannie dopracowana.
Dziękuje serdecznie za wspaniałe pomysły! Wykorzystam niektóre z nich w pracy z dziećmi klasy ósmej w Polskiej Szkole przedmiotów ojczystych w Londynie. Pozdrawiam i chylę czoła :) Kamila
OdpowiedzUsuń