Pora rozstać się z Antygoną Sofoklesa. Czas podsumować pracę, czas ocenić wiedzę uczniów, czas na ćwiczenia redakcyjne. Na lekcji planowane jest przeprowadzenie testu z lektury (scenariusz testu nie zawiera) i przygotowanie do pisania rozprawki. W ramach ćwiczenia uczniowie przygotowują w grupach konspekty wypowiedzi argumentacyjnych na inne tematy niż temat wypracowania domowego. Jeśli wystąpią trudności, można pozwolić uczniom pisać rozprawki na tematy omówione na lekcji.
Temat: Wizja ludzkiego losu w Antygonie Sofoklesa. Przygotowanie do napisania rozprawki.
Temat: Wizja ludzkiego losu w Antygonie Sofoklesa. Przygotowanie do napisania rozprawki.
Główne zagadnienia lekcji:
Na lekcji następuje podsumowanie pracy nad dramatem Sofoklesa. Uczniowie piszą test z lektury oraz przygotowują się do napisania rozprawki.
Cele lekcji:
Uczeń:
· analizuje fragmenty dramatu, rozpoznając bohatera, o którym mowa lub który wypowiada daną kwestię
· układa wydarzenia dramatu w kolejności chronologicznej
· wykazuje się znajomością i rozumieniem zdarzeń fabularnych
· formułuje motywy działania bohaterów
· określa problematykę dramatu
· wyodrębnia motywy literackie w dramacie
· określa ich rolę w tworzeniu znaczeń uniwersalnych
· odnosi je do innych dzieł
· redaguje tekst argumentacyjny (rozprawkę)
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 90 minut. Na pierwszej godzinie uczniowie wykonują test z lektury (około 30 min). Następnie zastanawiają się nad motywami literackimi, jakie można wyodrębnić w Antygonie i nad innymi tekstami kultury, w których również one występują. Dyskutują, jaka wizja losu ludzkiego wyłania się z dramatu Sofoklesa. Zastanawiają się, czy życie człowieka jest zdeterminowane przez przeznaczenie czy zależy od wolnej woli człowieka i czy człowiek jest skazany na cierpienie. Przypominają, jak należy napisać rozprawkę.
Środki dydaktyczne:
· Sofokles, Antygona
· Kserokopie testów z lektury (test Iwony Gałężewskiej z Klubu Nauczyciela Stentor)
· Tabela Motywy literackie w Antygonie (do uzupełnienia przez uczniów)
· Kartka z zeszytu: Wizja losu ludzkiego w Antygonie Sofoklesa. Przygotowanie do pisania rozprawki.
Pojęcia i terminy:
tragedia, bohater tragiczny, konflikt tragiczny, ironia tragiczna, wina tragiczna, wybór tragiczny, katharsis, motyw literacki, topos.
Przebieg lekcji:
1. Test z lektury.
2. Motywy literackie w Antygonie. Uczniowie otrzymują tabele do uzupełnienia. Pracują w grupach. Następnie odpowiedzi są porównywane i dyskutowane. Przykładowa tabela po wypełnieniu:
Motyw/topos
|
Bohater/
bohaterowie |
Wydarzenia
|
Inne utwory z danym motywem
|
Konflikt
|
Antygona - Kreon
|
Kreon zakazuje grzebania Polinika; Antygona łamie zakaz, za co zostaje skazana na śmierć.
|
A. Fredro, Zemsta (spór o zamek)
|
Miłość
|
Antygona – Polinik, Eteokles – miłość do rodzeństwa
|
Antygona kocha obu zmarłych braci i chce, żeby obaj byli pochowani.
|
H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy (Staś Tarkowski i Nel Rollinson nie są rodzeństwem, ale kochają się jak brat i siostra)
|
Antygona – Hajmon
|
Są narzeczonymi. Antygona idąca na śmierć lamentuje, że nie dozna miłości małżeńskiej. Hajmon widząc zwłoki ukochanej, popełnia samobójstwo.
|
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz (miłość Jacka Soplicy i Ewy Horeszkówny)
| |
Władza
|
Kreon
|
Władca Teb, który w imię ładu społecznego zakazuje grzebać zwłoki zdrajcy. Ironia tragiczna sprawia, że okazuje się złym władcą, od którego odwrócili się poddani.
|
H. Sienkiewicz, Quo vadis (Neron)
|
Rozpacz
|
Antygona
|
Rozpacz po śmierci braci i z powodu zbezczeszczenia zwłok Polinika.
Skazana na śmierć głodową wybiera samobójstwo. Rozpacza nad utraconym życiem, radością miłości i macierzyństwa.
|
H. Sienkiewicz, Quo vadis
|
Hajmon
|
Broni ukochanej, ale nie uzyskuje złagodzenia wyroku. Widząc zwłoki Antygony, chce rzucić się z mieczem na ojca, ale postanawia sam się zabić.
| ||
Eurydyka
|
Po śmierci syna sama popełnia samobójstwo, przeklinając Kreona
| ||
Kreon
|
Ponosi całkowitą klęskę jako władca, mąż i ojciec. Czuje się odpowiedzialny za śmierć Antygony, Hajmona i Eurydyki. Pragnie śmierci.
|
3. Uczniowie w grupach mają przedyskutować następujące problemy:
Grupa a: Czy życie człowieka jest zdeterminowane przez przeznaczenie, czy zależy od wolnej woli człowieka? W rozważaniach należy odwołać się do tragedii Sofoklesa i innego utworu literackiego lub filmowego.
Grupa b: Czy człowiek jest skazany na cierpienie? W rozważaniach należy odwołać się do tragedii Sofoklesa i innego utworu literackiego lub filmowego.
Po 10 minutach każda z grup przedstawia swoje przemyślenia w postaci tezy, argumentów, przykładów i wniosków.
Nauczyciel prosi uczniów grupy słuchającej o ustosunkowanie się do przedstawianych argumentów i przykładów.
Na koniec młodzież zastanawia się, jaka wizja losu ludzkiego wyłania się z dramatu Sofoklesa?
4. Zadanie domowe: Rozprawka na temat:
· Jaką wizję ludzkiego losu przedstawia Antygona Sofoklesa? Swoje stanowisko poprzyj argumentami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz