wtorek, 29 września 2020

"Nie-Boska komedia" - opracowanie lektury



Szanowni Państwo, 
 skończyłam opracowywać "Nie-Boską komedię" Zygmunta Krasińskiego. Propozycja zawiera ćwiczenia dramowe, podczas których uczniowie mają zastanowić się nad istotą rewolucji. Ważne, aby po zakończeniu ćwiczeń podjęli dyskusję, czy rewolucja to dobry sposób wprowadzania zmian. Przy opracowywaniu cyklu korzystałam z pomysłu Weroniki Łucyk <<Oblicza rewolucji – wokół „Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego>> publikowanego w Teatrotece Szkolnej. Cenną pomocą były także lekcje przygotowane przez Grzegorza Kotłowskiego, emitowane przez TVP. Linki do oryginalnych materiałów znajdziecie Państwo w Źródłach. 

 Nie wiem, jak się Państwu będzie pracowało z tym materiałem. Nie miałam możliwości sprawdzenia, a dawno już dramatu Krasińskiego nie omawiałam. 

Zapraszam do lektury i ewentualnego skorzystania z pomysłu. Komentujcie, proszę. Chcę się od Was uczyć😄

wtorek, 22 września 2020

"Kordian" Juliusza Słowackiego - opracowanie lektury

Proszę Państwa, 
oto kolejne opracowanie lektury obowiązkowej. Zadbałam, abyście się nie nudzili. Ani Wy, ani Wasi uczniowie. Materiału jest sporo. Formy pracy przeróżne. Od muzycznych rytmów rapu przez budowanie dramowych scenek do napisania scenariusza filmowego. I jakby tego było mało jeszcze coś na dokładkę. Ale o tym sza! Czytajcie, wykorzystujcie, komentujcie (i jeśli chcecie i możecie, wesprzyjcie blog).

Kordian - akt III - chronologia wydarzeń

Na potrzeby opracowania przygotowałam gierkę z aktu III Kordiana. Może przyda się też komuś, kto z całości nie będzie chciał skorzystać. :)

poniedziałek, 21 września 2020

sobota, 19 września 2020

"Zbrodnia i kara" Fiodora Dostojewskiego - opracowanie lektury

Szanowni, 
przedstawiam Państwu kolejne opracowanie lektury. Tym razem zmierzyłam się ze znakomitą powieścią Fiodora Mikołajewicza Dostojewskiego "Zbrodnia i kara", która znów wróciła na listę lektur obowiązkowych. Powieść piękna, mądra i dobra. Pozycja raczej lubiana przez młodzież. Tym bardziej zależało mi, aby zaproponować ciekawy sposób jej oglądu. W sumie jestem zadowolona z efektu, choć oczywiście mam mnóstwo wątpliwości. Najważniejsza z nich dotyczy głównej bolączki polonistów. Czy nauczyciel znajdzie dość czasu, by spokojnie się nad tekstem pochylić? Nie wiem, ale wiem, że warto. Zachęcam Państwa do tego. 
Przyjemnej lektury i owocnej pracy :) Proszę, zostawcie ślad, że czytacie :).

czwartek, 10 września 2020

"Potop" Henryka Sienkiewicza - opracowanie lektury

 




Szanowni, 

oddaję Wam opracowanie "Potopu". Oczywiście, nie jest ono pełne, ale w szkole chyba nikt nie wygospodaruje tyle czasu, ile można by poświęcić tej powieści. W zamyśle jest to propozycja, która wpisuje losy Kmicica w monomityczny schemat podróży bohatera. Analiza dokonana podczas zajęć ma za zadanie pokazać, że dzieło Sienkiewicza jest mocno zakorzenione w kulturze światowej, a Kmicica jako bohatera możemy omawiać zarówno w kontekście Prometeusza czy Jazona, jak i Froda czy Harrego Pottera. Sugeruję wprowadzenie zagadnień związanych z sarmatyzmem i rozmowę o zaletach i wadach szlachty sarmackiej zakończoną refleksją o zjawiskach ksenofobicznych dziś. W jednym z zadań odwołuję się do artykułu Stefana Chwina, który "Potop" nazywa "zatrutym ciasteczkiem". Z drugiej strony zależało mi na tym, aby pokazać młodzieży koncepcję Sienkiewicza, który tak przedstawia tło historyczne, by  uwypuklić, że droga bohatera od błędów do ich naprawienia jest zbieżna z losami narodu, który najpierw błądzi, by potem powstać przeciw wrogowi i naprawić zło. Zdecydowałam, że nie należy pominąć też kontrowersji, jakie budził i budzi Sienkiewicz. Uczniowie otrzymują pokaźny zestaw opinii o pisarstwie noblisty. Od prowadzącego zajęcia nauczyciela będzie zależało, w jakim stopniu wykorzysta teksty źródłowe. Wydaje mi się, że warto też przy okazji lektury omówić archaizację oraz zagadnienia związane z edukacją filmową. Opracowanie kończy propozycja badania opinii publicznej i dyskusji o dzisiejszym odbiorze utworu.  

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.