niedziela, 6 września 2020

"Lalka" Bolesława Prusa - opracowanie

 


Z "Lalką" mogłabym się nie rozstawać. Wybaczcie mi więc, że propozycja jej omówienia jest tak obszerna. Naprawdę wyrzuciłam co najmniej jeszcze raz tyle pomysłów. Czuję wyraźny niedosyt, choć wiem, że w szkole nie ma tyle czasu, by delektować się lekturą. Wiem też aż nadto dobrze, że nie będziecie mieć Państwo luksusu omawiania utworu Bolesława Prusa tylko z młodzieżą dobrze znającą tekst 😓 Dlatego w propozycji jest tak dużo cytatów i pracy na fragmentach. Mam nadzieję, że daję Wam narzędzie skuteczne i ciekawe. Częstujcie się, proszę. 

sobota, 5 września 2020

Wokulski - człowiek o wielu twarzach

 


Postanowiłam oddzielnie opublikować gry dotyczące "Lalki". Łatwiej je będzie można znaleźć i wykorzystać.  😊


Motywy w "Lalce" - koło fortuny

 


Pracuję nad opracowaniem "Lalki" Bolesława Prusa. Dla potrzeb tegoż pomysłu przygotowałam koło fortuny w Wordwallu. Pomyślałam jednak, że warto je opublikować również oddzielnie, bo może się przydać przy maturalnych i nie tylko maturalnych powtórkach.  Upubliczniam więc. Proszę, częstujcie się. 😊

  

środa, 2 września 2020

Wakelet Bolesław Prus - "Lalka"

 Szanowni,

tym razem postąpię inaczej niż zwykle. Zamiast najpierw wypracować własną koncepcję metodyczną i na jej zakończenie podać źródła, najpierw opublikuję najciekawsze znalezione w sieci materiały, a dopiero za kilka dni przedstawię swój pomysł. Powodów takiego podejścia jest kilka. Po pierwsze i najważniejsze, wiem, że część z Was z niecierpliwością czeka na materiały o "Lalce". Po drugie, rzeczonych materiałów jest tak dużo, że można w ich gąszczu zginąć. Wszystkie wydają się godne uwagi, ale przecież nie można do matury bawić się jedną powieścią. Może zechcecie Państwo skorzystać z mojego wyboru, który na pewno jest daleko niedoskonały, ale pozwala chyba wykorzystać ciekawy materiał. Trzeci powód ma naturę bardziej osobistą. Poznaję nowe narzędzie Wakelet i postanowiłam je sprawdzić. 

Zapraszam do zajrzenia do kolekcji. Jak zawsze proszę o uwagi.

  

wtorek, 1 września 2020

Na początek roku szkolnego



To już trzeci rok szkolny, który zaczyna się beze mnie. Mimo to ciągle jeszcze żyję rytmem szkolnym. 

Dawniej pierwszego września składałam życzenia moim wychowankom i podopiecznym. Dziś zrobię to w stosunku do Państwa, moich Czytelników. 

Życzę Wam, aby ten trudny a zaczynający się wielkim chaosem i niepewnością rok okazał się ostatecznie rokiem dobrym, bez zawirowań i konieczności zdalnego nauczania. Aby dał Wam mnóstwo satysfakcji, inspiracji i poczucia sensu, a Waszym uczniom przyniósł ciekawość i entuzjazm w zdobywaniu wiedzy. Niech to będzie rok wzajemnej serdeczności, uważności i radości. Nie dajcie się ani Covidowi ani błędom systemu, ani zmęczeniu i wypaleniu! 

Mam nadzieję, że będziecie do mnie zaglądać i polecać mój blog kolegom i koleżankom, którzy go jeszcze nie znają. Ze swojej strony obiecuję pracować wytrwale, ile mi sił starczy. Będę Was zamęczać prośbami o uwagi do porzucanych materiałów. A poza tym uśmiechnijcie się serdecznie, uszy do góry i...   powodzenia!


poniedziałek, 24 sierpnia 2020

"Konrad Wallenrod" Adama Mickiewicza. Opracowanie lektury

 Szanowni,

kolejne opracowanie lektury zdążyłam przygotować jeszcze przed początkiem roku szkolnego. Myślę, że to dobrze, bo ci z Państwa, którzy zdecydują się z niego skorzystać, mogą sobie to spokojnie zaplanować. Co proponuję: skoncentrowanie uwagi na tragizmie Konrada Wallenroda, uważne przyjrzenie się kreacji Aldony (z tego jestem dumna!) i  refleksję na temat roli barda w kulturze (nie tylko romantycznej). Przy tym ostatnim zagadnieniu pozwoliłam sobie na osobisty wątek. Mam nadzieję, że Wy i uczniowie mi to wybaczycie. 

Zatem zapraszam. Częstujcie się i komentujcie. 

środa, 19 sierpnia 2020

"Lilla Weneda" Juliusza Słowackiego. Opracowanie lektury

 

Szanowni Państwo,

przedstawiam pomysł na zrealizowanie "Lilli Wenedy" na poziomie rozszerzonym. W przygotowanym materiale znajdą Państwo linki do tekstu, słuchowiska, czytania dramatu oraz materiały pomocnicze. Pracę nad lekturą proponuję zacząć od przyjrzenia się inspiracjom Słowackiego. Temat może okazać się fascynujący dla miłośników fantasy. Do świata przedstawionego wejdźmy przez grę skojarzeń, a charakterystyki bohaterów niech uczniowie opracują w postaci mapy myśli. Ważne wydaje się, aby młodzież poszukała w dramacie Słowackiego treści współczesnych. Dobrym wprowadzeniem w dyskusję jest zapis czytania w reżyserii Anny Augustynowicz. Mam nadzieję, że prezentowany materiał okaże się przydatny.  


Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.