czwartek, 8 października 2020

Propozycja


Kochani,
pracuję nad Norwidem. Zamarzyło mi się oddolne uczczenie dwusetnej rocznicy urodzin czwartego wieszcza we wrześniu 2021 roku. 
Mam w związku z tym do Państwa pytania:
1. Co sądzicie o pomyśle urządzenia międzyszkolnego projektu MÓJ NORWID, którego celem byłoby popularyzowanie poezji romantyka i stworzenie okazji do artystycznych i literackich działań młodzieży oraz koncepcyjnych przedsięwzięć nauczycieli? 
Wyobrażam sobie, że uczestnik projektu - uczeń - opracowałby jeden utwór Norwida - taki, który mocno do niego przemawia. Napisałby esej i przygotował artystyczną prezentację utworu - w postaci recytacji, melodeklamacji, śpiewu albo jeszcze innej formy. Nauczyciel - uczestnik projektu - opracowałby scenariusz lekcji, na której pracowano by z jednym tekstem Norwida. Efektem projektu mogłyby być: 
a) blog projektu,
b) ebook z esejami młodzieży i scenariuszami lekcji nauczycieli;
c) publiczna prezentacja artystycznych interpretacji (być może nagranie?)
d) spotkanie lub e-konferencja podsumowująca projekt.
2. Czy chcielibyście wziąć udział w tak (lub podobnie) zakrojonym projekcie?
3. Czy zdecydowalibyście się na pracę w grupie, która miałaby przygotować przedsięwzięcie?
4. Czy umielibyście pozyskać sponsorów i mecenasów dla projektu?

poniedziałek, 5 października 2020

"Bracia Lwie Serce" - opracowanie lektury

Szanowni, 
proponuję zachęcić uczniów do przeczytania ciepłej, dobrej, choć wcale nie łatwej powieści o braterskiej miłości i przyjaźni, o umiłowaniu wolności, odpowiedzialności i szlachetności. Historia braci porusza, a jednocześnie stawia trudne problemy. 
Czy słuszna jest moja decyzja o umieszczeniu zadania dotyczącego sporu wokół samobójstwa braci? Omawiać tę kwestię czy nie? To niewątpliwie będzie każdorazowo decyzja znającego zespół uczniowski nauczyciela. Sama stoję na stanowisku, że trzeba uczyć dzieciaki również patrzenia krytycznego na arcydzieła.
Życzę miłej, inspirującej lektury. Czytajcie, wykorzystujcie, komentujcie. 
 

wtorek, 29 września 2020

"Nie-Boska komedia" - opracowanie lektury



Szanowni Państwo, 
 skończyłam opracowywać "Nie-Boską komedię" Zygmunta Krasińskiego. Propozycja zawiera ćwiczenia dramowe, podczas których uczniowie mają zastanowić się nad istotą rewolucji. Ważne, aby po zakończeniu ćwiczeń podjęli dyskusję, czy rewolucja to dobry sposób wprowadzania zmian. Przy opracowywaniu cyklu korzystałam z pomysłu Weroniki Łucyk <<Oblicza rewolucji – wokół „Nie-Boskiej komedii" Zygmunta Krasińskiego>> publikowanego w Teatrotece Szkolnej. Cenną pomocą były także lekcje przygotowane przez Grzegorza Kotłowskiego, emitowane przez TVP. Linki do oryginalnych materiałów znajdziecie Państwo w Źródłach. 

 Nie wiem, jak się Państwu będzie pracowało z tym materiałem. Nie miałam możliwości sprawdzenia, a dawno już dramatu Krasińskiego nie omawiałam. 

Zapraszam do lektury i ewentualnego skorzystania z pomysłu. Komentujcie, proszę. Chcę się od Was uczyć😄

wtorek, 22 września 2020

"Kordian" Juliusza Słowackiego - opracowanie lektury

Proszę Państwa, 
oto kolejne opracowanie lektury obowiązkowej. Zadbałam, abyście się nie nudzili. Ani Wy, ani Wasi uczniowie. Materiału jest sporo. Formy pracy przeróżne. Od muzycznych rytmów rapu przez budowanie dramowych scenek do napisania scenariusza filmowego. I jakby tego było mało jeszcze coś na dokładkę. Ale o tym sza! Czytajcie, wykorzystujcie, komentujcie (i jeśli chcecie i możecie, wesprzyjcie blog).

Kordian - akt III - chronologia wydarzeń

Na potrzeby opracowania przygotowałam gierkę z aktu III Kordiana. Może przyda się też komuś, kto z całości nie będzie chciał skorzystać. :)

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.