Temat: Jak zbudowany jest język?
Motto:
“Granice mojego języka są granicami
mojego świata.” / Ludwig
Wittgenstein
Po lekcji będziesz:
- przedstawiał/a język jako uporządkowaną całość (wymieniał/a jednostki i podsystemy języka)
- wyjaśniał/a, czym jest gramatyka, wymieniał/a jej działy
- opisywał/a zdanie jako podstawową jednostkę wyrażania myśli
- przedstawiał/a i rozpoznawał/a w tekście typy i rodzaje zdań (oznajmujące, pytające i rozkazujące, pojedyncze i złożone, złożone podrzędnie, współrzędnie i wielokrotnie itp.)
- rozpoznawał/a zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych
- wyjaśniał/a, czym jest leksem
1.
Na język składa się słownictwo i gramatyka.
Gramatyka to zhierarchizowana struktura języka. Czym zajmują się wskazane działy gramatyki:
fonetyka -
_________________________________________________________________
słowotwórstwo -
___________________________________________________________
semantyka -
______________________________________________________________
fleksja - __________________________________________________________________
składnia
- ________________________________________________________________
Język funkcjonuje jako system wewnętrznie
powiązany. Wyróżnia się w nim cztery podsystemy: podsystem fonologiczny,
morfologiczny, leksykalny i składniowy.
2.
Zbiór form mających to samo znaczenie to leksem.
3.
Sprawdź w Słowniku
języka polskiego w jaki sposób zaznaczone są formy fleksyjne wyrazów: dom, stół, mówić, dobry, a jak
znaczenie leksemu.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Określ formy gramatyczne wyrazów w zdaniu:
Chętnie poszłabym z Tobą na dobre lody.
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
5.
Wypisz leksemy tworzące to zdanie.
____________________________________________________________________________
6.
Podstawową jednostką wyrażania myśli jest
wypowiedzenie. Przeanalizuj zasady podziału zdań zamieszczone w podręczniku na
stronie 42.
7.
Wklej kartę pracy.
8.
Zadanie domowe – ćw. 1 ze strony 43 w
podręczniku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz