Temat: Co te oczy widziały, co te uszy słyszały? Biografia Adama
Mickiewicza
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest opracowaniu w nietypowej formie
biografii Adama Mickiewicza. Da to młodzieży szansę spojrzenia na postać poety
nie jak na zmitologizowanego wieszcza, a jak na zwykłego człowieka. Pozwoli też
łatwiej zapamiętać niektóre fakty z życia pisarza, bowiem uczniowie będą nie
tylko wyszukiwać informacje, ale je twórczo przetwarzać. Zajęcia mają też uczyć
młodzież współpracy w grupie i negocjowania z innymi grupami.
Cele lekcji
Uczeń:
- rozpoznaje formy przypadków, liczby, osoby, czasu, trybu i rodzaju gramatycznego odpowiednio: rzeczownika, przymiotnika, liczebnika, czasownika i zaimka oraz określa ich funkcje w wypowiedzi; oddziela temat fleksyjny od końcówki;;
- stosuje poprawne formy gramatyczne wyrazów odmiennych;
- pisze poprawnie pod względem ortograficznym rzeczowniki obce zakończone na - ia oraz stosuje i wyjaśnia reguły pisowni;
- dokonuje selekcji informacji;
- korzysta z informacji zawartych w różnych źródłach, gromadzi wiadomości, selekcjonuje informacje;
- rozwija umiejętność krytycznej oceny pozyskanych informacji;
- rzetelnie, z poszanowaniem praw autorskich, korzysta z informacji.
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja prowadzona jest w formie indywidualnych ćwiczeń
językowych oraz grupowej pracy polegającej na zgromadzeniu i wykorzystaniu
informacji o życiu i twórczości Adama Mickiewicza. Uczniowie korzystają z
opracowań encyklopedycznych (Encyklopedii PWN lub Wikipedii). Każda grupa
zajmuje się innym okresem życia poety.
Środki dydaktyczne:
Papier formatu A0 z narysowanymi oczami, uszami, nosem,
ustami, sercem, dłońmi i stopami.
Materiały biurowe (nożyczki, klej, zakreślacze, cienki
sznurek, koperty, spinacze, zszywki itp.)
Papier kserograficzny
Encyklopedia PWN lub dostęp do Wikipedii
Przebieg lekcji:
Wyjaśnienie pojęcia biografia.
Zwrócenie uwagi na odmianę rzeczownika i jego pisownię.
Zadanie 1.
Odmień wyraz biografia przez przypadki. Oddziel temat
fleksyjny od końcówek.
(Wyjaśnij, dlaczego w D, C, Msc liczby pojedynczej oraz D l.
mn pisze się ten wyraz przez podwójne i . Wykorzystaj wiadomości z fonetyki i
fleksji. – w zależności od możliwości uczniów: albo nauczyciel zadaje zbadanie
tych zależności, albo sam wyjaśnia. )
Sformułuj ogólną zasadę pisowni dotyczącą rzeczowników
pochodzenia obcego zakończonych w mianowniku na – ia
Podział uczniów na grupy. Zadania dla grup:
Grupa I
Zadanie 1
Odszukajcie wiadomości o dzieciństwie i młodości Adama Mickiewicza. Sprawdźcie, jakie Wasze
lektury w tym okresie napisał.
Zadanie 2.
Na podstawie zgromadzonych informacji przygotujcie
odpowiedzi na pytania:
Co te oczy widziały?
Co te uszy słyszały?
Co wąchał ten nos?
Czego dotykały te dłonie?
Gdzie stąpały te stopy?
Co czuło to serce?
Postarajcie się wykorzystać jak najwięcej faktów z życia
poety. Każdą odpowiedź zapiszcie na osobnej kartce.
Każda grupa musi odpowiedzieć na wszystkie pytanie, więc na
plakacie może być mało miejsca. Przemyślcie, jaki kształt i formę powinny mieć Wasze kartki. Możecie
wykorzystać składanie kartki w harmonijkę, włożenie do koperty, nadanie
kształtu chmurki lub tak, jak Wam wyobraźnia podpowie. Z innymi grupami trzeba
wynegocjować miejsce. Bez przemocy, kłótni i obrażania.
Grupa II
Zadanie 1
Odszukajcie wiadomości o więzieniu, zesłaniu i emigracji (do
wyjazdu do Paryża) Adama Mickiewicza.
Sprawdźcie, jakie Wasze lektury w tym okresie napisał.
Zadanie 2.
Na podstawie zgromadzonych informacji przygotujcie
odpowiedzi na pytania:
Co te oczy widziały?
Co te uszy słyszały?
Co wąchał ten nos?
Czego dotykały te dłonie?
Gdzie stąpały te stopy?
Co czuło to serce?
Postarajcie się wykorzystać jak najwięcej faktów z życia
poety. Każdą odpowiedź zapiszcie na osobnej kartce.
Każda grupa musi odpowiedzieć na wszystkie pytanie, więc na
plakacie może być mało miejsca. Przemyślcie, jaki kształt i formę powinny mieć Wasze kartki. Możecie
wykorzystać składanie kartki w harmonijkę, włożenie do koperty, nadanie
kształtu chmurki lub tak, jak Wam wyobraźnia podpowie. Z innymi grupami trzeba
wynegocjować miejsce. Bez przemocy, kłótni i obrażania.
Grupa III
Zadanie 1
Odszukajcie wiadomości o pobycie Adama Mickiewicza w Paryżu. Sprawdźcie, jakie
Wasze lektury w tym okresie napisał.
Zadanie 2.
Na podstawie zgromadzonych informacji przygotujcie
odpowiedzi na pytania:
Co te oczy widziały?
Co te uszy słyszały?
Co wąchał ten nos?
Czego dotykały te dłonie?
Gdzie stąpały te stopy?
Co czuło to serce?
Postarajcie się wykorzystać jak najwięcej faktów z życia
poety. Każdą odpowiedź zapiszcie na osobnej kartce.
Każda grupa musi odpowiedzieć na wszystkie pytanie, więc na
plakacie może być mało miejsca. Przemyślcie, jaki kształt i formę powinny mieć Wasze kartki. Możecie
wykorzystać składanie kartki w harmonijkę, włożenie do koperty, nadanie
kształtu chmurki lub tak, jak Wam wyobraźnia podpowie. Z innymi grupami trzeba
wynegocjować miejsce. Bez przemocy, kłótni i obrażania.
Grupa IV
Zadanie 1
Odszukajcie wiadomości o ostatnich latach życia Adama Mickiewicza w Paryżu. Sprawdźcie, czy
jakieś Wasze lektury w tym okresie napisał.
Zadanie 2.
Na podstawie zgromadzonych informacji przygotujcie
odpowiedzi na pytania:
Co te oczy widziały?
Co te uszy słyszały?
Co wąchał ten nos?
Czego dotykały te dłonie?
Gdzie stąpały te stopy?
Co czuło to serce?
Postarajcie się wykorzystać jak najwięcej faktów z życia
poety. Każdą odpowiedź zapiszcie na osobnej kartce.
Każda grupa musi odpowiedzieć na wszystkie pytanie, więc na
plakacie może być mało miejsca. Przemyślcie, jaki kształt i formę powinny mieć Wasze kartki. Możecie
wykorzystać składanie kartki w harmonijkę, włożenie do koperty, nadanie
kształtu chmurki lub tak, jak Wam wyobraźnia podpowie. Z innymi grupami trzeba
wynegocjować miejsce. Bez przemocy, kłótni i obrażania.
Cicha praca uczniów.
Nauczyciel informuje młodzież, że „portret”,
który powstanie będzie wykorzystany na wystawie poświęconej epopei „Pan Tadeusz”,
towarzyszącej uczniom do końca omawiania utworu. Możliwe będą zmiany i
udoskonalenia plakatu.
Nauczyciel monitoruje postępy w pracy uczniów, w razie
trudności udziela dodatkowych porad. Sugeruje grupom wykorzystanie tych
informacji, które później okażą się przydatne przy omawianiu genezy „Pana
Tadeusza”.
Zbudowanie plakatu – „portretu” Adama Mickiewicza.
Grupy
negocjują miejsce. Nauczyciel stara się nie ingerować, jednak czuwa nad
konstruktywnymi negocjacjami. W razie konieczności przerywa je i podejmuje
arbitralną decyzję.
Krótka dyskusja na temat efektu działań. Próba nazwania
uczuć, jakie uczniom towarzyszyły przy pracy. Wskazanie zalet takiej formy
opracowania biografii. Refleksja nad trudnościami, na jakie uczniowie
natrafili. Sugerowanie zmian i udoskonaleń.
Uwagi:
Zamiast notatki z zajęć uczniowie mogą wykonać
zdjęcia plakatu i wkleić je do zeszytu.
Zamiast plakatu można też budować kukłę Mickiewicza, jeśli młodzież ma wystarczające zacięcie plastyczne.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz