Temat: Biblia – książka nad książkami
Biblia weszła tak głęboko w kulturę całego naszego świata, że trudno
jest jej nie znać, nie szanować. Anna
Kamieńska
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest wprowadzeniu ogólnych informacji o
Biblii oraz określeniu jej roli w kulturze europejskiej.
Cele lekcji:
Uczeń:
·
podaje
podstawowe wiadomości na temat Biblii (pochodzenie, budowa, Stary i Nowy
Testament, księgi biblijne, gatunki biblijne, języki Biblii, Pięcioksiąg
Mojżeszowy, rozdziały i wersety)
·
wymienia
najważniejsze księgi Starego Testamentu, postaci bohaterów biblijnych (np. Kain
i Abel, Abraham, Izaak i Jakub, Noe, Salomon i Dawid, postacie
proroków itp.) oraz motywy (np. wieża Babel, potop, zniszczenia Sodomy
i Gomory itp.)
·
przedstawia treść Nowego Testamentu,
wymieniając jego główne części (Ewangelie, Dzieje apostolskie, Listy
apostolskie, Apokalipsa św. Jana)
·
wyjaśnia,
na czym polega religijna i kulturowa rola Biblii
·
zna
zasadę numerowania ksiąg , rozdziałów i wersetów Biblii
·
wymienia
sposoby odczytywania Biblii (jako księgi świętej, jako dzieła zawierającego
sens moralny, jako tekstu kultury)
·
wyjaśnia pochodzenie i znaczenie
etymologiczne nazwy Biblia
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. Konieczny jest dostęp do komputera/
komputerów, ponieważ nauczyciel wykorzystuje e-lekcję Biblia przygotowaną przez
Wydawnictwo Stentor. Jeśli istnieje taka
możliwość, lekcja powinna odbyć się w pracowni komputerowej, gdzie uczniowie
będą mieli dostęp do Internetu.
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 88 – 91
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu
Miejsce i znaczenie Biblii w literaturze i kulturze
europejskiej https://www.starozytnosc.info/biblia/miejsce-i-znaczenie-biblii-w-kulturze-i-literaturze
Przebieg lekcji:
1. Lekcję
rozpoczyna analiza motta i swobodna rozmowa na temat roli Biblii w życiu
Europejczyka.
2. Na
postawie podręcznika oraz mapy myśli uczniowie ustalają:
A. znaczenie słowa „Biblia”,
B. pochodzenie
Pisma Świętego, jego budowę,
C. zawartość
Starego i Nowego Testamentu,
D. podział
ksiąg,
E.
skróty wybranych ksiąg biblijnych.
3. Wykonują
ćwiczenia utrwalające z e-lekcji Biblia: Księgi Starego i Nowego Testamentu,
Budowa Pięcioksięgu, Rodzaje ksiąg, Skróty ksiąg biblijnych.
4. Uczniowie
łączą postacie biblijne z ich opisem i ustalają, czy postacie te pochodzą ze
Starego czy z Nowego Testamentu. (ćwiczenie z e-lekcji)
5. Korzystając
ze wskazanej strony internetowej (https://www.starozytnosc.info/biblia/miejsce-i-znaczenie-biblii-w-kulturze-i-literaturze
) oraz mapy myśli ustalają, na czym polega uniwersalna wartość Biblii. Robią
notatki obejmujące co najmniej po cztery argumenty dla wpływu Biblii na
płaszczyznę religijną, moralną i kulturową dziedzictwa europejskiego. Następnie
ustnie je komentują, odwołując się do przykładów ze Starego i Nowego Testamentu.
Np. Biblia miała i ma ogromny wpływ na ludzi, którzy się z
nią zetknęli. W ciągu prawie 3000 lat jej istnienia oddziaływała na kulturę i
to na kilku płaszczyznach:
RELIGIJNEJ:
RELIGIJNEJ:
- Stanowi sacrum dla wyznawców dwóch religii: chrześcijaństwa i
judaizmu.
- Jest autorytetem religijnym.
- Ujawnia liczne boże tajemnice.
- Mówi o obecności Boga na ziemi
i o jego działaniu.
MORALNEJ:
- Przedstawia ponadczasowe wzory
postępowania.
- Ustanawia kodeks moralny.
- Określa i postanawia odróżnić
to co dobre, od tego co złe, kształtując w ten sposób wnętrze człowieka.
- Daje odpowiedzi na nurtujące
człowieka pytania egzystencjalne, określa sens ludzkiego istnienia i mówi
o tym co nas czeka po śmierci.
KULTUROWEJ:
- Wprowadza konkretną wiedzę o
świecie i sposobie, w jaki został stworzony. Odpowiada na pytania, które
od zarania dziejów stawiała sobie ludzkość.
- Jest natchnieniem dla
myślicieli, twórców literatury i sztuki wszystkich epok na całym świecie
- Jest tekstem ważnym pod
względem literackim, niezwykle bogatym w przeróżne formy wypowiedzi,
zawiera wiele anegdot, fabuł, motywów do których wciąż odwołują się
twórcy.
- W języku funkcjonują związki
frazeologiczne zaczerpnięte z Biblii - jest źródłem stylizacji językowej.
6. Zadanie
domowe: Przeczytać fragment Księgi Rodzaju: Stworzenie świata i człowieka (podręcznik
s. 92 -93) poszukać na portalu Pixabay zdjęć, które mogłyby być ilustracją do
poszczególnych aktów tworzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz