028 029 Kartka z zeszytu Horacjańska refleksja nad życiem


Temat: Horacjańska refleksja nad życiem

Motto:
Sapere aude – Odważ się być mądrym”  / Horacy

Po lekcji będziesz:

·         czytał/a ze zrozumieniem wiersze Horacego; określa ich tematykę i problematykę
·         czytał/a pieśni Horacego głośno, wyraziście, z właściwą intonacją
·         swoimi słowami przedstawiał/a filozoficzną problematykę czytanych wierszy; wskazywał/a elementy stoicyzmu i epikureizmu
·         wskazywał/a toposy ważne dla twórczości Horacego (arkadia, śmierć, przemijanie)
i określał/a ich funkcje
·         wyjaśniał/a, co jest powodem dumy artysty
·         wyjaśniał/a, o jakim pomniku pisze Horacy w swej pieśni
·         dostrzegał/a autobiograficzny charakter utworu
·         dostrzegał/a i komentował/a toposy exegi monumentum i non omnis moriar; określał/a ich funkcję w wierszu
·         rozważał/a, na czym polegają uniwersalne wartości utworów Horacego
·         czytał/a ze zrozumieniem tekst naukowy na temat poezji Horacego



1.       Wybierz jedną sentencję Horacego  i ją skomentuj.
2.       Wyjaśnij znaczenie słów mecenas, mecenat.
3.       Wklej sfotografowane notatki graficzne dotyczące pieśni Horacego. 
4.       Czy poezja Horacego jest jeszcze aktualna, czy mówi o wartościach dziś ważnych? Przedstaw pisemnie  swój stosunek do filozofii życiowej przedstawionej w twórczości Horacego. Uzasadnij swoje stanowisko. 
5.       Przeczytaj artykuł Jerzego Krókowskiego Horacjańska refleksja nad życiem i wykonaj zadania spod tekstu. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.