Temat: Horacjańska refleksja nad
życiem
Motto:
“ Sapere aude – Odważ się być mądrym” / Horacy
Po lekcji
będziesz:
·
czytał/a ze zrozumieniem wiersze Horacego;
określa ich tematykę i problematykę
·
czytał/a pieśni Horacego głośno, wyraziście,
z właściwą intonacją
·
swoimi słowami przedstawiał/a filozoficzną
problematykę czytanych wierszy; wskazywał/a elementy stoicyzmu
i epikureizmu
·
wskazywał/a toposy ważne dla twórczości Horacego
(arkadia, śmierć, przemijanie)
i określał/a ich funkcje
i określał/a ich funkcje
·
wyjaśniał/a, co jest powodem dumy artysty
·
wyjaśniał/a, o jakim pomniku pisze Horacy
w swej pieśni
·
dostrzegał/a autobiograficzny charakter utworu
·
dostrzegał/a i komentował/a toposy exegi
monumentum i non omnis moriar; określał/a ich funkcję w wierszu
·
rozważał/a, na czym polegają uniwersalne
wartości utworów Horacego
·
czytał/a ze zrozumieniem tekst naukowy na temat
poezji Horacego
1. Wybierz jedną sentencję Horacego i ją skomentuj.
2. Wyjaśnij znaczenie słów mecenas,
mecenat.
3. Wklej sfotografowane notatki
graficzne dotyczące pieśni Horacego.
4. Czy poezja Horacego jest jeszcze
aktualna, czy mówi o wartościach dziś ważnych? Przedstaw pisemnie swój stosunek do filozofii życiowej
przedstawionej w twórczości Horacego. Uzasadnij swoje stanowisko.
5. Przeczytaj artykuł Jerzego
Krókowskiego Horacjańska refleksja nad
życiem i wykonaj zadania spod tekstu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz