Temat: Miłośnicy mądrości
Motto:
“ U początku filozofii stoi – zdziwienie.” /
Arystoteles
Po lekcji
będziesz:
o
wiedział/a,
co jest przedmiotem filozofii i jakie są główne dyscypliny filozoficzne
o
stawiał/a
podstawowe pytania filozoficzne
o
wyjaśniał/a,
kim byli: Tales z Miletu, Pitagoras, Heraklit, Sokrates, Platon, Arystoteles,
Diogenes, Zenon z Kition, Epikur, Seneka i Marek Aureliusz
o
krótko
charakteryzował/a najważniejsze założenia filozofii omawianych filozofów
greckich (na podstawie podręcznika)
o
prezentował/a
główne szkoły filozoficzne starożytnej Grecji i Rzymu, wskazując ich
najważniejsze poglądy (na podstawie podręcznika)
o
dostrzegał/a
treści filozoficzne we współczesnej muzyce
o
interpretował/a
obrazy Rafaela Szkoła ateńska i Davida
Śmierć Sokratesa, wykorzystując
posiadane informacje na temat przedstawionych na nich filozofów.
o
objaśniał/a
znane sentencje starożytnych filozofów
1. Filozofia i jej dyscypliny – wykład
nauczyciela.
Filozofia „umiłowanie mądrości”) – systematyczne i krytyczne rozważania
na temat podstawowych problemów i idei, dążące do poznania ich istoty, a także do całościowego zrozumienia
świata
Dziedziny filozofii:
·
ontologia – dotyczy natury bytu i
rzeczywistości;
·
epistemologia – zajmuje się problemem poznania,
wiedzy, prawdy i ich relacji do rzeczywistości
·
aksjologia – nauka o wartościach – wyróżnia się
w niej etykę – dotyczącą moralności,
norm postępowania, cnót oraz estetykę –
dociekającą istoty piękna;
·
historia filozofii – bada rozwój myśli filozoficznej;
·
logika – nauka o regułach poprawnego
rozumowania i uzasadniania twierdzeń.
2.
Wzór na szczęście według starożytnych miłośników
mądrości. Sfotografuj i wklej mapę myśli.
3.
Chciałbym/ chciałabym być uczniem/uczennicą
antycznej szkoły ___________________,
ponieważ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
4.
Myśli filozoficzne we współczesnych piosenkach:
„Świat w obłokach” ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
„Ważne”
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
⌂ Jeśli masz ochotę, poszukaj piosenki, która mogłaby być muzycznym
znakiem szkoły filozoficznej, którą wybrałeś. Przygotuj jej krótką
interpretację.
5.
Wklej kartę pracy do obrazu Rafaela, Szkoła ateńska
6. Zanalizuj obraz J. L. Davida, Śmierć
Sokratesa. Wykorzystaj wiadomości o filozofie, jego naukach i okolicznościach
jego śmierci. Zwróć uwagę na gesty bohaterów dzieła i je zinterpretuj. Weź także
pod uwagę rolę światła na płótnie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz