Temat: Wizja ludzkiego losu w Antygonie Sofoklesa.
Przygotowanie do pisania rozprawki.
Motto:
Teatr to aktywna refleksja nad samym sobą.
Po lekcji będziesz:
·
wyodrębniał/a
motywy literackie w Antygonie;
·
umiał/a
odnaleźć je w innych utworach;
·
posługiwał/a
się pojęciami: tragedia, bohater tragiczny, konflikt tragiczny, katastrofa,
wina tragiczna, ironia tragiczna;
·
wiedział/a,
jak napisać rozprawkę;
·
umiał/a
argumentować przyjętą tezę.
1.
Wklej
swoją tabelę motywów literackich w Antygonie.
2.
Propozycje
rozwinięcia tematów dyskusji:
a)
Czy
życie człowieka jest zdeterminowane przez przeznaczenie czy zależy od wolnej
woli człowieka?
TEZA
________________________________________________________________________
Argument ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Argument
________________________________________________________________________
Przykład
________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Argument
________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład
________________________________________________________________________
Wnioski
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b)
Czy
człowiek jest skazany na cierpienie?
TEZA
________________________________________________________________________
Argument
________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład
________________________________________________________________________
Argument
________________________________________________________________________
Przykład
________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Argument
________________________________________________________________________
Przykład
________________________________________________________________________
Przykład
________________________________________________________________________
Wnioski
________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Słownictwo stosowane w rozprawce
W rozprawce przeważa słownictwo, które
świadczy o logicznym, rozumowym toku myślenia. Każda myśl powinna wynikać
z wcześniejszych. Możesz skorzystać z poniższych podpowiedzi.
Z jakich
zwrotów warto korzystać w rozprawce?
|
|
Wstęp
|
Warto się zastanowić, czy…
Zamierzam skupić się na… Najpierw zastanowię się nad znaczeniem… Problem, który chcę poruszyć… Warto rozważyć… Celem moich rozważań jest… |
Argumentacja
|
Swoją wypowiedź / swoje rozważania rozpocznę od…
Punktem wyjścia do moich rozważań jest… Podam jeszcze jeden przykład… Przejdę do kolejnego zagadnienia… Z tego wynika, że… Jest to jeden z dowodów… Stanowisko to potwierdzają również… Nie sposób nie zauważyć, że… Wszystko wskazuje na to, że… Należy nadmienić, że… Jak wynika z przytoczonych argumentów (faktów, dowodów), … Odniosę się do kolejnego przykładu… Zebrane tu przykłady potwierdzają … Z tego też powodu… Przywołajmy więc kolejny przykład… W świetle przedstawionych rozważań… |
Podkreślenie subiektywizmu wypowiedzi
|
Sądzę, że…
Uważam, że… Moim zdaniem… |
Zwroty zwiększające spójność
|
toteż, czyli, zatem, bowiem
z jednej strony…, z drugiej strony zaś jak wiadomo… odnosząc się do…, mianowicie… nie tylko…, ale także… |
Podsumowanie
|
Podsumowując rozważania, stwierdzam, że…
Wszystkie przedstawione przykłady wskazują/pozwalają sądzić, że… Podsumowując,… Na zakończenie warto więc… Spróbujmy podsumować… |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz