Karta pracy nr 1
Zinterpretujcie mit o Prometeuszu.
Scharakteryzujcie Prometeusza. W tym celu przeczytajcie tekst Karla Kerényiego [Prometeusz] z podręcznika (s. 33–34) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
.....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohatera?
.....................................................................................................................................................................
Jakie były zasługi Prometeusza dla ludzkości? Wymieńcie co najmniej dwie z nich i wyjaśnijcie, w jaki sposób wpłynęły na rozwój ludzkości.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Mity wyjaśniają pochodzenie zjawisk, rzeczy, obyczajów. Wskażcie w micie o Prometeuszu takie wyjaśnienie.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Prometeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika terminów literackich wyjaśnijcie, co oznacza termin „prometeizm”.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Prometeuszu.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Prometeusza. Uzasadnijcie wybór.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 2
Zinterpretujcie mit o Orfeuszu.
Scharakteryzujcie Orfeusza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Orfeuszu, przeczytajcie informację o Orfeuszu z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
...................................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
.....................................................................................................................................................................
c) Jak kończy się historia bohatera?
.....................................................................................................................................................................
Scharakteryzujcie krótko miłość Orfeusza do Eurydyki.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Jaką moc miała muzyka Orfeusza i jakie cechy antycznej koncepcji poezji dostrzegacie w micie o Orfeuszu? W odpowiedzi możecie skorzystać z ramki w podręczniku na s. 17.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Orfeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie krótko, czym był orfizm.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Orfeuszu.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Orfeusza. Uzasadnijcie wybór.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 3
Zinterpretujcie mit o Narcyzie.
Scharakteryzujcie Narcyza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Narcyzie, przeczytajcie informację o Narcyzie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohatera?
.....................................................................................................................................................................
Opiszcie stosunek Narcyza do miłości.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma narcyz. Dodajcie własne skojarzenia.
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Narcyza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie krótko, co oznacza termin „narcyzm”.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Narcyzie.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Narcyza. Uzasadnijcie wybór.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 4
Zinterpretujcie mit o Demeter i Korze.
Scharakteryzujcie Demeter. W tym celu przypomnijcie mit o Demeter i Korze i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterce?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niej priorytetem?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohaterki?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Zinterpretujcie mit o Narcyzie.
Scharakteryzujcie Narcyza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Narcyzie, przeczytajcie informację o Narcyzie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohatera?
.....................................................................................................................................................................
Opiszcie stosunek Narcyza do miłości.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma narcyz. Dodajcie własne skojarzenia.
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Narcyza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie krótko, co oznacza termin „narcyzm”.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Narcyzie.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Narcyza. Uzasadnijcie wybór.
.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 4
Zinterpretujcie mit o Demeter i Korze.
Scharakteryzujcie Demeter. W tym celu przypomnijcie mit o Demeter i Korze i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterce?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niej priorytetem?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohaterki?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Jak sądzicie, jakie zjawiska objaśnia mit o Demeter i Korze?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma ziarno oraz narcyz. Jaki to ma związek z bohaterkami mitu?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
\
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma ziarno oraz narcyz. Jaki to ma związek z bohaterkami mitu?
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
\
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Demeter i Kory w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Demeter i Korze.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Demeter. Uzasadnijcie wybór.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Demeter i Korze.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Demeter. Uzasadnijcie wybór.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 5
Zinterpretujcie mit o Syzyfie.
Scharakteryzujcie Syzyfa. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Syzyfie, informację o Syzyfie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
.....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohatera?
.....................................................................................................................................................................
Opiszcie stosunek Syzyfa do śmierci.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Napiszcie, jaki był stosunek Syzyfa do bogów i jaka go spotkała kara.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Syzyfa w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie, co oznacza związek frazeologiczny „syzyfowa praca”.
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Syzyfie.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Syzyfa. Uzasadnijcie wybór.
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Zinterpretujcie mit o Syzyfie.
Scharakteryzujcie Syzyfa. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Syzyfie, informację o Syzyfie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
.....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohatera?
.....................................................................................................................................................................
Opiszcie stosunek Syzyfa do śmierci.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Napiszcie, jaki był stosunek Syzyfa do bogów i jaka go spotkała kara.
.....................................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Syzyfa w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie, co oznacza związek frazeologiczny „syzyfowa praca”.
.......................................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Syzyfie.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Syzyfa. Uzasadnijcie wybór.
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 6
Zinterpretujcie mit o Tezeuszu w labiryncie.
Scharakteryzujcie Tezeusza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Tezeuszu, przeczytajcie informację o Tezeuszu w labiryncie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania.
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
.........................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
Karta pracy nr 6
Zinterpretujcie mit o Tezeuszu w labiryncie.
Scharakteryzujcie Tezeusza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Tezeuszu, przeczytajcie informację o Tezeuszu w labiryncie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania.
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
.........................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?
.........................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohatera?
.........................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma labirynt. Dodajcie własne skojarzenia.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Napiszcie, jakie, waszym zdaniem, symboliczne znaczenie ma Minotaur.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Tezeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli wyjaśnijcie, jakie znaczenia ma związek frazeologiczny „nić Ariadny”.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Tezeuszu.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać mitowi o Tezeuszu w labiryncie. Uzasadnijcie wybór.
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Jak kończy się historia bohatera?
.........................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma labirynt. Dodajcie własne skojarzenia.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Napiszcie, jakie, waszym zdaniem, symboliczne znaczenie ma Minotaur.
.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Tezeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika symboli wyjaśnijcie, jakie znaczenia ma związek frazeologiczny „nić Ariadny”.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Tezeuszu.
......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać mitowi o Tezeuszu w labiryncie. Uzasadnijcie wybór.
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz