014 015 Karty pracy - charakterystyki postaci mitologicznych


Karta pracy nr 1


Zinterpretujcie mit o Prometeuszu.

Scharakteryzujcie Prometeusza. W tym celu przeczytajcie tekst Karla Kerényiego [Prometeusz] z podręcznika (s. 33–34) i odpowiedzcie na pytania:

Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?

.....................................................................................................................................................................

Co jest dla niego priorytetem?

.....................................................................................................................................................................

Jak kończy się historia bohatera?

.....................................................................................................................................................................

Jakie były zasługi Prometeusza dla ludzkości? Wymieńcie co najmniej dwie z nich i wyjaśnijcie, w jaki sposób wpłynęły na rozwój ludzkości.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
Mity wyjaśniają pochodzenie zjawisk, rzeczy, obyczajów. Wskażcie w micie o Prometeuszu takie wyjaśnienie.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Prometeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika terminów literackich wyjaśnijcie, co oznacza termin „prometeizm”.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
Wnioski.

Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Prometeuszu.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Prometeusza. Uzasadnijcie wybór.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.




Karta pracy nr 2

Zinterpretujcie mit o Orfeuszu.

Scharakteryzujcie Orfeusza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Orfeuszu, przeczytajcie informację o Orfeuszu z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:

Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?

...................................................................................................................................................................


Co jest dla niego priorytetem?

.....................................................................................................................................................................

c) Jak kończy się historia bohatera?

.....................................................................................................................................................................
Scharakteryzujcie krótko miłość Orfeusza do Eurydyki.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
Jaką moc miała muzyka Orfeusza i jakie cechy antycznej koncepcji poezji dostrzegacie w micie o Orfeuszu? W odpowiedzi możecie skorzystać z ramki w podręczniku na s. 17.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Orfeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie krótko, czym był orfizm.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Wnioski.

Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Orfeuszu.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Orfeusza. Uzasadnijcie wybór.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................


Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.




Karta pracy nr 3

Zinterpretujcie mit o Narcyzie.

Scharakteryzujcie Narcyza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Narcyzie, przeczytajcie informację o Narcyzie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?

.....................................................................................................................................................................
Co jest dla niego priorytetem?

....................................................................................................................................................................
Jak kończy się historia bohatera?

.....................................................................................................................................................................
Opiszcie stosunek Narcyza do miłości.

.....................................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma narcyz. Dodajcie własne skojarzenia.

.......................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Narcyza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).

.....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie krótko, co oznacza termin „narcyzm”.

.....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................

Wnioski.

Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Narcyzie.

.....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Narcyza. Uzasadnijcie wybór.

.....................................................................................................................................................................

....................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.




Karta pracy nr 4

Zinterpretujcie mit o Demeter i Korze.

Scharakteryzujcie Demeter. W tym celu przypomnijcie mit o Demeter i Korze i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterce?

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Co jest dla niej priorytetem?

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Jak kończy się historia bohaterki?

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
Jak sądzicie, jakie zjawiska objaśnia mit o Demeter i Korze?

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma ziarno oraz narcyz. Jaki to ma związek z bohaterkami mitu?

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
\
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Demeter i Kory w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................
Wnioski.

Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Demeter i Korze.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Demeter. Uzasadnijcie wybór.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................


Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.



Karta pracy nr 5

Zinterpretujcie mit o Syzyfie.

Scharakteryzujcie Syzyfa. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Syzyfie, informację o Syzyfie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:

Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?

.....................................................................................................................................................................

Co jest dla niego priorytetem?

.....................................................................................................................................................................

Jak kończy się historia bohatera?

.....................................................................................................................................................................

Opiszcie stosunek Syzyfa do śmierci.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Napiszcie, jaki był stosunek Syzyfa do bogów i jaka go spotkała kara.

.....................................................................................................................................................................

.....................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Syzyfa w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).

...............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie, co oznacza związek frazeologiczny „syzyfowa praca”.

.......................................................................................................................................................................

.......................................................................................................................................................................

Wnioski.

Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Syzyfie.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Syzyfa. Uzasadnijcie wybór.

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.




Karta pracy nr 6


Zinterpretujcie mit o Tezeuszu w labiryncie.

Scharakteryzujcie Tezeusza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Tezeuszu, przeczytajcie informację o Tezeuszu w labiryncie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania.

Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?

.........................................................................................................................................................

Co jest dla niego priorytetem?
.........................................................................................................................................................

Jak kończy się historia bohatera?

.........................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma labirynt. Dodajcie własne skojarzenia.

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Napiszcie, jakie, waszym zdaniem, symboliczne znaczenie ma Minotaur.

.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Tezeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Na podstawie Słownika symboli wyjaśnijcie, jakie znaczenia ma związek frazeologiczny „nić Ariadny”.

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wnioski.

Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Tezeuszu.

......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać mitowi o Tezeuszu w labiryncie. Uzasadnijcie wybór.

Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.