Temat:
Narodziny świata – grecki mit o początku
Po
lekcji będziesz:
- znał/a i rozumiał/a treść mitów kosmogonicznych
- przedstawiał/a propozycje interpretacji motywów pojawiających się w micie i formułował/a argumenty na poparcie swych sądów;
- rozpoznawał/a w mitach uniwersalne problemy i wypowiadał/a się w tym kontekście na temat wartości;
- znał/a i rozumiał/a pojęcie archetypu;
- umiał/a poprawnie odmienić i zapisać rzeczowniki zakończone na –eja i –ea;
- analizował/a ukształtowanie stylistyczne fragmentu mitu i określał/a jego funkcję.
Zanotuj informacje, które wykorzystasz w opowiadaniu o swoim (postaci mitycznej) udziale w stworzeniu świata.
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Analiza stylistycznego ukształtowania fragmentu
mitu (akapit Razem z bogami…) W jaki sposób Jan Parandowski przedstawił rodzący
się świat?
a)
Jakich zdań jest najwięcej: pojedynczych
nierozwiniętych, pojedynczych rozwiniętych, złożonych współrzędnie, złożonych
podrzędnie? Z czego to wynika?
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b)
Jakie zdania przeważają: oznajmujące, pytające,
rozkazujące? Dlaczego?
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
c)
Wypisz przymiotniki, określ ich znaczenie. Dlaczego
pojawia się tak duża liczba przymiotników? Jakie właściwości tej części mowy
wykorzystał autor?
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
d)
Podsumuj: jakie cechy rodzącego się świata
wydobywa opis? Nazwij trzy cechy tego świata.
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2.
Przyjrzyj się odmianie i pisowni rzeczowników
zakończonych w mianowniku na –ja, -a
M. Reja, Gaja, Amaltea
D. Rei, ______________, ______________
C. Rei, _______________, ________________
B. Reję, ______________, Amalteę
N. Reją, ______________, ________________
Msc. Rei, _____________, ________________
W. Rejo, _____________, ________________
Komentarz:
Zakończenie -eja występuje zarówno w rzeczownikach
rodzimych, jak i zapożyczonych, np.
aleja, breja, epopeja, fleja, fokreja, knieja, mierzeja, onomatopeja, Pompeja, reja, szweja, transzeja, tuleja, ukleja.
W dopełniaczu i
miejscowniku liczby pojedynczej piszemy -ei, np.
alei, brei, epopei, flei, fokrei, kniei, mierzei, onomatopei, Pompei, rei, szwei, transzei, tulei, uklei.
Podobnie w dopełniaczu
liczby mnogiej, np.
epopei, mierzei, transzei, tulei, zawiei.
Zakończenie -ea mają
tylko rzeczowniki pochodzenia obcego, np.
Cheronea, gwinea, idea, kamea, Korea, orchidea, teodycea.
Odmieniają się one
według następującego wzoru:
liczba pojedyncza liczba
mnoga
M. idea, kamea idee, kamee
D. idei, kamei idei, kamei
C. idei, kamei ideom, kameom
B. ideę, kameę idee, kamee
N. ideą, kameą ideami, kameami
Ms. idei, kamei ideach, kameach
W. ideo! kameo! idee!
kamee!
Notatka graficzna
Zadanie domowe: Opracuj w postaci notatki graficznej mit o czterech wiekach ludzkości
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz