012 Kartka z zeszytu Narodziny świata - grecki mit o początku


Temat: Narodziny świata – grecki mit o początku

Po lekcji będziesz:
  •        znał/a i rozumiał/a treść mitów kosmogonicznych
  • przedstawiał/a propozycje interpretacji motywów pojawiających się w micie i formułował/a argumenty na poparcie swych sądów;
  • rozpoznawał/a w mitach uniwersalne problemy i wypowiadał/a się w tym kontekście na temat wartości;
  • znał/a i rozumiał/a pojęcie archetypu;
  • umiał/a  poprawnie odmienić i zapisać rzeczowniki zakończone na –eja i –ea;
  • analizował/a ukształtowanie stylistyczne fragmentu mitu i określał/a jego funkcję.


Zanotuj informacje, które wykorzystasz w opowiadaniu o swoim (postaci mitycznej) udziale w stworzeniu świata. 
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Analiza stylistycznego ukształtowania fragmentu mitu (akapit Razem z bogami…) W jaki sposób Jan Parandowski przedstawił rodzący się świat?
a)      Jakich zdań jest najwięcej: pojedynczych nierozwiniętych, pojedynczych rozwiniętych, złożonych współrzędnie, złożonych podrzędnie? Z czego to wynika?
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
b)      Jakie zdania przeważają: oznajmujące, pytające, rozkazujące? Dlaczego?
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

c)       Wypisz przymiotniki, określ ich znaczenie. Dlaczego pojawia się tak duża liczba przymiotników? Jakie właściwości tej części mowy wykorzystał autor?
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

d)      Podsumuj: jakie cechy rodzącego się świata wydobywa opis? Nazwij trzy cechy tego świata.
_____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________


2.       Przyjrzyj się odmianie i pisowni rzeczowników zakończonych w mianowniku na –ja, -a


M. Reja, Gaja, Amaltea
D. Rei, ______________, ______________
C. Rei, _______________, ________________
B. Reję, ______________, Amalteę
N. Reją, ______________, ________________
Msc. Rei, _____________, ________________
W. Rejo, _____________, ________________ 

Komentarz:
Zakończenie -eja występuje zarówno w rzeczownikach rodzimych, jak i zapożyczonych, np.
alejabrejaepopejaflejafokrejakniejamierzejaonomatopejaPompejarejaszwejatranszejatulejaukleja.
W dopełniaczu i miejscowniku liczby pojedynczej piszemy -ei, np.
aleibreiepopeifleifokreiknieimierzeionomatopeiPompeireiszweitranszeituleiuklei.
Podobnie w dopełniaczu liczby mnogiej, np.
epopeimierzeitranszeituleizawiei.

Zakończenie -ea mają tylko rzeczowniki pochodzenia obcego, np.

CheroneagwineaideakameaKoreaorchideateodycea.
Odmieniają się one według następującego wzoru:
liczba pojedyncza liczba mnoga
M. ideakamea ideekamee
D. ideikamei ideikamei
C. ideikamei ideomkameom
B. ideękameę ideekamee
N. ideąkameą ideamikameami
Ms. ideikamei ideachkameach
W. ideo! kameo! idee! kamee!


Notatka graficzna

Zadanie domowe: Opracuj w postaci notatki graficznej mit o czterech wiekach ludzkości




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.