Temat:
Bohaterowie
Homera – czyli ideał starogreckiego herosa
Motto:
Główne
zagadnienia lekcji:
Celem lekcji jest charakterystyka bohaterów Iliady i Odysei,
w których uczniowie powinni rozpoznać ideał starogreckiego herosa. Dokonują analizy
fragmentów Iliady. Czytają tekst naukowy Starogrecki ideał rycerski. Informacje
w nim zawarte wykorzystują do zweryfikowania swoich spostrzeżeń i ich
uzupełnienia. Kontekstem do odczytania utworu jest znajomość starożytnej
eschatologii i ogólnego pojmowania świata przez dawnych Greków. Uczniowie
budują hierarchię cech idealnego herosa, a następnie tworzą chmurę wyrazów w
programie Word Art.
Cele
lekcji:
Uczeń:
·
rozpoznaje sposoby kreowania bohaterów;
·
w postaciach Achillesa, Hektora i
Odyseusza odnajduje cechy starogreckiego herosa;
·
w interpretacji utworu wykorzystuje potrzebne
konteksty (a zwłaszcza historyczny, kulturowy, mitologiczny i egzystencjalny);
·
odczytuje tekst naukowy, znajdując w nim
informacje potrzebne do interpretacji dzieła Homera;
·
rozpoznaje wartości obecne w dziele Homera,
odnosi się do nich;
·
wypowiada się na temat omawianych zagadnień:
formułuje pytania, odpowiedzi, oceny; redaguje informacje, uzasadnia swoje
sądy i opinie.
Uwagi
dotyczące realizacji:
Temat realizowany jest na dwóch jednostkach lekcyjnych.
Uczniowie pracują w grupach, tworząc chmurę wyrazów
przedstawiającą ideał greckiego herosa. Zastosowana została metoda grup
równoległych (wszystkie grupy realizują to samo zadanie, prezentacja pozwoli
porównać jego wykonanie przez poszczególne zespoły, wybrać najciekawsze
realizacje, podkreślić istotne elementy, które się pojawią). W scenariuszu
założono, że uczniowie wiedzą, czym jest chmura wyrazów.
W drugiej części lekcji opracowany wzorzec staro greckiego
herosa zostanie porównany z opisem
zawartym we fragmencie tekstu Marii Ossowskiej odnoszącym się do Odyseusza (podręcznik,
s. 27–28).
Środki
dydaktyczne:
·
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, cz. 1,
s. 12–18 oraz 27–28
·
Władysław Kopaliński, Słownik mitów i tradycji
kultury
·
karty pracy, arkusze papieru i flamastry
·
komputer z dostępem do internetu (jeśli jest w
pracowni); uczniowie mogą sięgnąć do bardziej wiarygodnych serwisów
tematycznych, np. klp.pl, starozytnosc.info, historiasztuki.com.pl (dział:
mitologia grecka) czy nawet do Wikipedii
·
kartka z zeszytu
Pojęcia
i terminy:
epos starożytny (Homerycki), Homer, inwokacja, styl
homerycki, stałe epitety, porównanie homeryckie, patos, heros, Hellada
(Hellenowie), Achajowie
Przebieg
lekcji:
1.
Wprowadzenie – pogadanka heurystyczna. Uczniowie
krótko prezentują Achillesa, Hektora oraz Odyseusza.
2.
Nauczyciel prosi, aby uczniowie pracując z fragmentami
Iliady charakteryzowali Achillesa i Hektora i analizowali wyłaniający się z
utworu ideał herosa. W tym celu pracują w grupach z kartą pracy. Czas ok. 25
min.
3.
Po upływie wyznaczonego czasu uczniowie przedstawiają
opracowane przez siebie hierarchie cech herosa: uzasadniają swój wybór,
komentują, charakteryzują bohaterów, przytaczają cytaty i inne dowody z tekstu
(np. zachowania i reakcje bohaterów), odwołują się do innych herosów
mitologicznych. Nauczyciel komentuje (ocenia) efekty pracy grup.
4.
Warto zwrócić uwagę na niektóre kwestie, m.in.:
·
ideał greckiego herosa przywołuje świat wartości, z
którym dzisiejszy świat ma wiele wspólnego (np. kult piękna i męstwa), ale
które mogą także dziwić (np. zaciekłość Achillesa i pragnienie okrutnej zemsty
człowiek współczesny uzna za mało szlachetne);
·
zachowanie Achillesa jest w pełni zrozumiałe w kontekście
starożytnej eschatologii;
najwspanialszemu z Greków nie wystarcza, że pozbawi wroga życia i że zbezcześci
jego ciało; pragnie jeszcze swą zemstą nękać duszę Hektora;
·
styl homerycki jest adekwatny do tematu dzieła i rangi
bohaterów: wielcy bohaterowie i ich czyny są opiewani podniosłym stylem;
·
w świecie przedstawionym eposów Homera dostrzegamy zarówno
realizm, jak i idealizację – ta ostatnia dotyczy m.in. bohaterów, których cechy
są wyolbrzymione.
5.
Po przedstawieniu cech starogreckich herosów uczniowie
zapoznają się z tekstem Marii Ossowskiej Starogrecki ideał rycerski (podręcznik,
s. 27–28) i wynotowują cechy owego ideału, które wymienia autorka (np. szlachetne
pochodzenie, uroda, siła, sprawności fizyczne, władanie bronią, piękne wysławianie
się i ogłada towarzyska, dbałość o cześć, pragnienie sławy i wyróżnienia itp.).
6.
Uzupełniają swoje piramidy cech o te, których
samodzielnie nie zauważyli.
7.
Na podstawie zgromadzonego materiału tworzą w
programie Word Art. (lub innym do tworzenia chmur wyrazowych) chmurę wyrazów
pod tytułem Ideał starożytnego herosa. Starają się nadać chmurze odpowiedni
kształt. Np.
8.
Praca domowa:
Napisz wypracowanie w
dowolnej formie, w którym omówisz grecki ideał herosa. Przeprowadź z nim
dyskusję, biorąc pod uwagę współczesny punkt widzenia.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz