piątek, 13 września 2019

017 Scenariusz lekcji Teatr starożytnej Grecji. Wprowadzenie do Antygony Sofoklesa

Zaczynamy nowy cykl lekcji poświęcony omówieniu Antygony Sofoklesa. Na całość zaplanowałam pięć godzin lekcyjnych. Na pierwszej uczniowie dzielą się spostrzeżeniami po lekturze i zapoznają z informacjami na temat starożytnego teatru. Pracują z podręcznikiem. 

Temat: Teatr starożytnej Grecji. Wprowadzenie do Antygony Sofoklesa. 


Motto:
Teatr ma w sobie magię.



Główne zagadnienia lekcji 

Na lekcji uczniowie pracują samodzielnie z podręcznikiem, uzupełniając kartę pracy. Karta przygotowana jest na podstawie rozdziału Teatr i tragedia grecka. Uczniowie zapoznają się z genezą teatru greckiego, rolą aktora i chóru, cechami greckiej tragedii oraz jej budową.

Cele lekcji 

Uczeń:

  • podaje synonimy wyrazów: tragiczny, dramatyczny; 
  • prezentuje własne odczucia i refleksje związane z lekturą dramatu; 
  • czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny; 
  • znajduje w nim wiadomości potrzebne do interpretacji tragedii; 
  • analizuje strukturę tekstu informacyjnego: odczytuje jego sens, określa sposób prowadzenia wywodu, wskazuje argumenty; 
  • czyta ze zrozumieniem fragmenty literatury naukowej; 
  • znajduje potrzebne informacje i wykorzystuje je w wypowiedziach własnych; 
  • wyjaśnia pojęcia: mimesis, katharsis; 
  • przedstawia budowę tragedii antycznej: określa rolę aktora i chóru, wyjaśnia, na czym polegały trzy jedności, wymienia inne zasady rządzące budową tragedii antycznej (np. niepokazywanie scen drastycznych, maksimum trzech aktorów na scenie itp.); 
  • opisując budowę tragedii, używa określeń: epejsodion, stasimon, prolog, parodos, eksodos, epilogos, katastrofa itp.; 
  • swoimi słowami wyjaśnia wymienione pojęcia; 
  • wyjaśnia, dlaczego Antygonę można uznać za wzorcową tragedię antyczną (odnosi się do budowy dzieła, konstrukcji bohaterów, sposobu przedstawienia konfliktu wartości); 
  • przedstawia budowę tragedii antycznej na przykładzie poznanego dramatu. 


Uwagi dotyczące realizacji: 

Lekcja trwa 45 minut. We wstępnej części zajęć uczniowie dzielą się wrażeniami po lekturze Antygony. W zasadniczej pracują z podręcznikiem, uzupełniając kartę pracy, w końcowej odnoszą zdobytą wiedzę do Antygony Sofoklesa.

Środki dydaktyczne: 


  • Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, cz. 1, s. 58–61, 63–64 
  • karta pracy 
  • Słownik terminów literackich 
  • Słownik wyrazów bliskoznacznych 
  • kartka z zeszytu: Teatr starożytnej Grecji. Wprowadzenie do Antygony Sofoklesa 


Pojęcia i terminy: 

teatr, tragedia, komedia, zasada trzech jedności, katharsis, aktor, hamartia, ironia tragiczna, hybris, prolog, parodos, epejsodion, stasimon, eksodos

Przebieg lekcji: 

Uczniowie podczas czytania lektury mieli zastanawiać się, jakie rekwizyty będą im się kojarzyły z treścią Antygony. Mieli w domu przygotować te rekwizyty i włożyć je do „pudełka z lekturą”. Pudełko to nauczyciel polecił przynieść na lekcję. Uczniowie prezentują swoje pudełka i uzasadniają, dlaczego włożyli poszczególne rekwizyty, np. Edykt Kreona o zakazie grzebania zwłok Polinika – centralny motyw dramatu. To ten zakaz wywołał zdarzenia; pudełeczko z ziemią – to tak Antygona uczciła zwłoki brata; miecz Hajmona – to tym narzędziem Hajmon popełnił samobójstwo itd. Można pozwolić uczniom chodzić po klasie i swobodnie rozmawiać na temat zgromadzonych rekwizytów. Przy okazji prezentowania pudełek nauczyciel prosi, aby uczniowie mówili o swoich wrażeniach z samodzielnej lektury dramatu.
Uczniowie oceniają wybierają ich zdaniem najciekawsze pudełko i uzasadniają swój wybór w zeszytach. Warto docenić kreatywność uczniów i najciekawsze pudełka nagrodzić wysokimi ocenami. (około 10 min).
Uczniowie samodzielnie pracują z podręcznikiem, uzupełniając kartę pracy. Czas: 25 min.


Uczniowie zastanawiają się, dlaczego Antygonę można uznać za wzorcową tragedię grecką. Odwołują się do budowy dramatu, cech tragedii, kreacji głównych bohaterów ( około 10 min). Zadanie domowe: Przygotuj streszczenie Antygony na takim formacie papieru, aby zmieściło się na wewnętrznej stronie wieczka Twojego pudełka z lekturą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.