Tren I
|
||
Autor
|
Jan Kochanowski
|
|
Podmiot liryczny
|
Zrozpaczony po
śmierci córeczki ojciec
|
|
Adresat liryczny
|
Łzy
Heraklitowe, skargi Symonidowe, troski, płacze, lamenty, rąk łamania…
|
|
Sytuacja liryczna
|
Rozważanie poety,
który sam nie wie, czy łatwiej nie ukrywać swojej rozpaczy, czy walczyć ze
swoją naturą. Jest zdruzgotany rodzinną tragedią.
|
|
O czym mówi podmiot?
|
Zaprasza wszystkie zgryzoty
w swój dom, prosząc je, aby pomogły mu opłakiwać Urszulkę.
|
|
Skarży się, że
„niepobożna” śmierć pozbawiła go całej radości życia. Porównuje ją do smoka,
który znienacka wybiera małe słowiczki z gniazda. Choć matka broni piskląt,
jest bezsilna i sama z trudem z życiem uchodzi. [motyw śmierci i motyw
bezsilności]
|
||
Rozważa rady
niektórych, tłumaczących, że nie warto płakać. Dochodzi do wniosku, że w
życiu nic nie warto, bo jest ono ciągłym błądzeniem. [refleksja filozoficzna]
|
||
Wyznaje, że sam nie
wie, jak ma sobie poradzić z żałobą.
|
||
Jak mówi? Najważniejsze środki
stylistyczne i ich funkcja:
|
Utwór jest napisany
regularnym stychicznym (wierszem ciągłym, bez podziału na strofy) sylabowcem
dwunastozgłoskowym (7+5). Rytm jest niespokojny, co oddaje trudności z
mówieniem czy myśleniem w sytuacji żałoby po stracie dziecka.
|
|
·
wyliczenia
|
Służą wzmocnieniu bólu i żalu ojca:
Wszytki
troski na
świecie, wszytki wzdychania
|
|
·
personifikacja
|
||
·
epitety
|
Epitet Niepobożna
śmierć wskazuje na nienaturalną śmierć dziewczynki, pojawiającą się
wbrew porządkowi ustanowionemu przez Boga.
|
|
·
porównanie
homeryckie (bardzo rozbudowane)
|
Śmierć porównana do
smoka podkreśla wywołane nią zaskoczenie i bezsilność matki wobec tragedii
dziecka, a Urszulka do słowiczka.
Wizja śmierci jest
apokaliptyczna. Przywołuje na myśl obraz z Apokalipsy św. Jana.
|
|
·
pytanie
retoryczne
|
Służy wzbudzeniu w
czytelniku refleksji, poddaniu w wątpliwość sens jakichkolwiek działań. To
wyraz buntu przeciw filozofii stoickiej:
|
|
Niezbędne
konteksty
|
||
·
historycznoliteracki
|
Tren to gatunek wywodzący się ze starożytności. Kochanowski
przywołuje Symonidesa z Keos twórcę trenów.
|
|
·
filozoficzny
|
Poeta przywołuje Heraklita z Efezu, który według tradycji był filozofem
rozpaczającym nad losem ludzkim pełnym cierpienia i bólu. Do jego myśli
nawiązuje w końcu trenu w słowach: Błąd – wiek człowieczy (Błądzić to los
człowieka).
Próżno płakać to rady
stoików, których poglądy Kochanowski wysoko cenił. W analizowanym trenie na
taką radę wybucha i odpowiada pytaniem retorycznym, na które natychmiast
odpowiada: Wszystko
próżno.
Nie tylko więc odrzuca filozofię stoicką, ale przeciwstawia jej postawę z biblijnej Księgi
Koheleta.
|
|
·
biograficzny
|
W 1579 roku zmarła nagle dwuipółletnia córeczka poety Urszula
Kochanowska.
|
|
Wniosek
interpretacyjny:
|
||
Tren I
wprowadza w tematykę całego cyklu. Prezentuje bohaterkę i bohatera utworów.
Przedstawia podmiot liryczny nie tylko jako zrozpaczonego po stracie dziecka
ojca, ale i jako poetę – filozofa, człowieka renesansu, który przeżywa kryzys
światopoglądowy.
|
Tren I - notatka Cornella
Subskrybuj:
Posty (Atom)
Wypowiedź ustna - "Skąpiec"
Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.
-
Z "Lalką" mogłabym się nie rozstawać. Wybaczcie mi więc, że propozycja jej omówienia jest tak obszerna. Naprawdę wyrzuciłam co n...
-
Z potrzeby chwili powstało, może się komuś przyda.
-
Przygotowanie lekcji zdalnych jest zarówno czasochłonne, jak i wcale niełatwe. Postanowiłam wyjść naprzeciw oczekiwaniom wielu polonistów ...
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz