Temat:
homer i epos
homerycki - ilada
Motto:
Czytanie
dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów.
Kartezjusz
Po
lekcji będziesz:
·
Streszczał/a przebieg
wydarzeń przedstawionych w przeczytanych fragmentach
·
Określał/a tematykę Iliady,
wymienia główne wydarzenia i bohaterów
·
krótko opowiadał/a
najważniejsze mity greckie związane z przyczynami i przebiegiem wojny
trojańskiej
·
charakteryzował/a
najważniejszych bohaterów wojny trojańskiej, rozpoznając w nich ideał
starogreckiego wojownika
·
wskazywał/a związek starożytnej eschatologii z
motywami decyzji i czynów bohaterów
Analiza stylu homeryckiego we fragmencie Iliady:
Skoczył Achilles, a serce wściekłością nabrzmiało mu dziką,
z przodu osłonił swą pierś puklerzem świetnym, kunsztownym,
na błyszczącym zaś szłomie[1]
o czterech kabłąkach złociste
kity piękne a gęste się chwiały, co bóg je Hefajstos
wprawił w szyszak Achillów, by czubem go sutym ozdobić.
Jako gwiazda wieczorna, co wschodzi, gdy zmierzchy przednocne
niebo omroczą; a ona najpiękniej błyszczy wśród wszystkich,
taki blask bił od grotu ostrego włóczni Achilla,
którą potrząsał w prawicy, w Hektora mierząc boskiego
i bacząc, gdzie jego piękne najłacniej ugodzić by ciało.
Wskaż, zaznaczając różnymi kolorami, środki językowe nadające wypowiedzi patos:
·
epitety wskazujące na piękno i dostojeństwo
bohaterów
·
przestawny szyk wyrazów nadający wypowiedzi
wzniosłość
·
porównanie homeryckie
⌂ Przeczytaj uważnie fragment Odysei oraz Wskazówki do
lektury. Przynieś 2 kartki z bloku technicznego, kostkę do gry, pionki oraz
kolorowe mazaki i kredki.
Zadanie dla chętnych: Znajdź informacje o
badaniach archeologicznych związanych z czasami Homera i okresem
„heroicznym” starożytnej Grecji. Przygotuj na ten temat 3-4 minutową wypowiedź.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz