Temat: Antygona Sofoklesa
jako dramat racji. Ćwiczenia dramowe.
Motto:
Nad szczęścia błysk, co złudą mar, największy skarb – rozumu dar.
(Sofokles)
Główne zagadnienia lekcji
Na lekcji uczniowie pracują metodą dramy. Wchodząc w role
bohaterów dramatu Sofoklesa, wnikają w motywy działania postaci, analizują
emocje, jakimi kierowali się bohaterowie.
Cele lekcji
Uczeń
- interpretuje szczegółowo fragmenty tragedii;
- · określa źródła konfliktu między głównymi bohaterami Antygony;
- · rozumie, na czym polega w Antygonie konflikt racji;
- · przedstawia motywy postępowania Antygony i Kreona;
- · wyjaśnia, na czym polega istota tragizmu w dramacie antycznym;
- · zgadza się z cudzymi poglądami lub polemizuje z nimi, rzeczowo uzasadniając własne zdanie;
- · redaguje list/wypowiedź argumentacyjną;
- · uczestniczy w ćwiczeniach dramowych, wchodząc w role bohaterów;
- · głośno i wyraziście czyta fragmenty utworu.
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 90 minut. Istotne są warunki, w jakich będzie
się odbywała. Uczniowie powinni mieć
możliwość siedzenia w kole, swobodnego poruszania się w przestrzeni. Ławki i
krzesła nie będą konieczne. Przed lekcją nauczyciel umawia się z jednym
uczniem, że na początku zajęć siądzie z boku i po omówieniu zwyczajów
pogrzebowych Greków podejdzie do grupy i odczyta Edykt Kreona. Na drugiej
jednostce lekcyjnej mogą przydać się rekwizyty i materiały do dokonania
charakteryzacji postaci.
Środki dydaktyczne:
- Sofokles, Antygona
- Papier do napisania tekstów argumentacyjnych
- Edykt Kreona
- Ewentualne materiały do charakteryzacji postaci
- Karteczki samoprzylepne w dwóch kolorach
- Dwa plakaty z narysowanym koszem i walizeczką
- Kartka z zeszytu: Antygona Sofoklesa jako dramat racji. Ćwiczenia dramowe.
Pojęcia i terminy:
dramat antyczny, tragedia antyczna, tragizm, konflikt
tragiczny, katastrofa, wina tragiczna (hamartia), przeznaczenie, hybris
(pycha), ironia tragiczna (ironia losu), dramat racji, konflikt racji,
katharsis, litość i trwoga, mimesis
Przebieg lekcji:
1. Uczniowie siadają w
kręgu na podłodze. Nauczyciel prosi, aby zamknęli oczy i spróbowali sobie
wyobrazić, że znaleźli się w starożytnej Grecji. Są mieszkańcami Teb. Wierzą,
że człowieka tworzy ciało i dusza. Po śmierci dusza opuszcza ciało, a zmarły
przechodzi spod panowania bogów olimpijskich we władzę bogów podziemi (Hadesa i
Persefony). Tylko dopełnienie symbolicznego obrzędu pogrzebowego, polegającego
na posypaniu ciała ziemią i złożeniu ofiary płynnej, umożliwia przejście do
królestwa zmarłych. Zaniechanie obrzędu skazuje duszę nieszczęśnika na błąkanie
się po ziemi, gdzie nie ma dlań spoczynku ani ukojenia. Pogrzeb sprawić powinna
rodzina zmarłego, gdyż niepogrzebane ciało obraża zarówno bogów olimpijskich,
jak i bóstwa podziemne).
2. W tym momencie wchodzi
Strażnik (uczeń, który wcześniej poznał swoją rolę) i odczytuje Edykt Kreona:
„O Tebańczycy, nareszcie bogowie z bratobójczej wojny
wyrwali to miasto. Ja władzę i tron ten objąłem, który mi z prawa po zmarłych
przypada. Wydam więc ukaz na Edypa synów:
Dzielnego w walce Eteokla, który w obronie poległ tego
miasta, w grobie pochować i uczcić ofiarą. Brata zaś jego – Polinika, który to
bogów i ziemię ojczystą napadł i zbrukał, niech nikt się nie waży ni chować, ni
płakać. Ciało jego ma być przez psy rozwłóczone i przez ptaki rozdarte. A kto
by rozkazu nie posłuchał, na śmierć skazanym będzie. Podpisano Kreon, władca
Teb”
3. Tebańczycy (uczniowie
nadal nie wychodzą z roli) komentują rozkaz Kreona, wyrażając swoje uczucia i
refleksje. A następnie płynnie
przechodzą do wspominania bohaterów i ich rodu. Nauczyciel (będący jednym z
mieszkańców miasta) tak kieruje rozmową, aby został opowiedziany mit o
Labdakidach.
4. Ochotnik lub
ochotniczka wchodzi w rolę Antygony, kto inny w rolę ciała Polinejkesa.
Antygona improwizuje symboliczny pochówek brata. Obserwujący ją uczniowie
zapisują na karteczkach myśli, jakie mogą w tym momencie targać dziewczyną. Na
klaśnięcie obraz zastyga, a do Antygony podchodzą ochotnicy, którzy zostawiają
swoje karteczki. Antygona czyta je i wybiera te, które są jej bliskie. Ponownie
nieruchomieje, a jedna z osób odczytuje wybrane przez dziewczynę myśli.
5. Uczniowie na chwilę
wychodzą z roli i rozmawiają o motywach postępowania Antygony. Oceniają etyczną
wartość jej postępowania.
6. Uczniowie dobierają się
w 4 grupy. Jedna z nich zastanawia się, jakimi argumentami Antygona może
przekonać Kreona, że słusznie zrobiła. Druga zastanawia się, jak władca ma
wytłumaczyć Antygonie, że popełniła zbrodnię godną kary śmierci. W czasie pracy
uczniowie mogą korzystać z tekstu dramatu Sofoklesa, ale powinni mówić swoimi
słowami. Grupy trzecia i czwarta budują rzeźby Antygony i Kreona uchwyconych podczas sporu. Wybierają spośród
siebie rzeźby, a pozostali członkowie grup są rzeźbiarzami. Ustalają, jakie
pozycje powinni przyjąć bohaterowie (czy mają stać, czy siedzieć, a może
Antygona powinna klęczeć?), jakie gesty powinni wykonać, jaką przybrać mimikę.
Nazywają uczucia, jakie targają bohaterami i znajdują dla nich wyraz
artystyczny. Kiedy rzeźby są gotowe, członkowie grup pierwszej i drugiej
podkładają głos, starając się odpowiadać na argumenty przeciwnika.
[Tu prawdopodobnie nastąpi koniec pierwszej lekcji.
Kolejne zadanie można polecić uczniom do wykonania w domu lub od niego zacząć
drugą godzinę.]
7. Uczniowie podzieleni na
5 grupy piszą teksty argumentacyjne:
a) Antygona żegnająca się
z życiem pisze list do Ismeny, w którym wyjaśni swoją decyzję o popełnieniu
samobójstwa. Wykorzystać należy słowa: „Wybrałaś życie – ja życia ofiarę”.
b) Hajmon pisze list
pożegnalny do Eurydyki, w którym wyjaśni motywy swojego samobójstwa i
wykorzysta słowa Antygony: „Słowami świadczyć miłość – to nie miłość.”
c) Eurydyka pisze list
pożegnalny do Kreona, w którym wyjaśni motywy swojego samobójstwa i nazwie
Kreona dzieciobójcą.
d) Przewodnik chóru w
imieniu ludu tebańskiego spisuje zarzuty, jakie miasto stawia Kreonowi.
e) Obrońca Kreona
przygotowuje mowę, w której wyjaśni motywy postępowania Kreona.
8. Uczniowie budują żywy
obraz Sąd nad Kreonem. Wybierają
spośród siebie grupę reżyserów, aktorów i ekipę techniczną. Reżyserzy
wypracowują koncepcję sceny: ustawienie poszczególnych postaci, ich gesty i
miny, wzajemne relacje. Rozmieszczają na scenie postaci sędziów, oskarżyciela,
obrońcę, świadków, którzy odczytają listy Antygony, Hajmona i Eurydyki oraz
chór. Aktorzy określają emocje bohaterów, w których się wcielają. Młodzież
szuka dla tych emocji właściwej ekspresji. Ekipa techniczna zastanawia się nad
światłem, rekwizytami, charakteryzacją bohaterów.
Obraz na chwilę zastyga.
Reżyserzy i ekipa techniczna stają się uczestnikami
procesu jako obserwatorzy.
Obraz ożywa, zmieniając się w improwizowany sąd. Sędzia
informuje, że odbywa się sąd nad Kreonem. Przewodnik chóru odczytuje zarzuty
wobec Kreona. Kolejno świadkowie odczytują listy samobójców. Obrońca wygłasza
mowę. Chór odczytuje stasimon I i eksodos.
9. Młodzież wychodzi z
roli i siada w kręgu. Dzieli się doznaniami po przeprowadzonym ćwiczeniu.
Nauczyciel tak prowadzi rozmowę, aby wybrzmiało w niej, na czym polegał tragizm
Kreona.
10. W dalszej części rozmowy określają również istotę tragizmu Antygony. Uczniowie podsumowują, że zarówno Antygona, jak i Kreon
są bohaterami tragicznymi, gdyż każde musi wybierać między ważnymi wartościami, przy czym
wybór jednej pociąga za sobą unicestwienie drugiej,
a bohater zawsze poniesie klęskę. Konflikt między Antygoną i
Kreonem jest konfliktem racji i przebiega na płaszczyźnie moralnej, religijnej i społecznej.
Na płaszczyźnie moralnej racje uczuć Antygony, jej prawa do siostrzanej
miłości i decydowania o własnych działaniach są zderzone z racjonalizmem Kreona
i odrzucaniem przez niego emocjonalnych praw siostrzenicy. Kreon nie rozumie
jej i złości się, że sprzeciwia mu się kobieta. Antygona wyżej stawia odwieczne
prawa boskie nakazujące szacunek dla zmarłych i cześć dla bóstw niż rozkaz
królewski. Wina Kreona – na płaszczyźnie
religijnej - polega na zlekceważeniu
praw boskich. Prowadzić to będzie do katastrofy.
Wina Kreona to wina tragiczna – nie
chciał źle, ale jego czyny obróciły się przeciw niemu. Ujawni się tu ironia tragiczna. Mimo że Kreon
występuje w obronie interesu państwa, chce oddać cześć obrońcy miasta i ukarać
zdrajcę, los się od niego odwróci. Nie inaczej jest na płaszczyźnie społecznej. Lud nazwie Kreona tyranem i współczuć
będzie Antygonie, najbliżsi, nie mogąc pogodzić się z konsekwencjami decyzji
władcy odbiorą sobie życie. I nic nie pomoże, że Kreon zmieni decyzję, sam
pójdzie pochować ciało Polinika. Będzie już za późno, odpowiadać będzie
moralnie za śmierć trzech osób: Antygony, Hajmona i Eurydyki.
11 Ewaluacja. KOSZ I
WALIZECZKA
To metoda ewaluacyjna, która wywołuje refleksję ukierunkowaną na
rozwój. Potrzebne dwa plakaty z narysowanym koszem i walizeczką:
· nauczyciel rozdaje uczniom kartki
samoprzylepne w 2 kolorach,
· prosi, aby ocenili lekcję, biorąc pod uwagę
następujące aspekty:
o
co chciałbym zabrać ze sobą w walizce?
-
co było dla mnie ważne?
-
czego się nauczyłem?
-
co zapamiętałem?
o
co chciałbym wyrzucić do kosza?
-
co było nieistotne?
-
o czym chciałbym zapomnieć?
-
co sprawiło mi trudność?
o
uczniowie przylepiają w odpowiednich miejscach
swoje wypowiedzi,
· Młodzież odczytuje najpierw zawartość kosza,
potem walizeczki,
· Uczestnicy zajęć dyskutują, komentują swoje
uwagi.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz