Temat: Jak będziemy pracować na lekcjach języka polskiego?
Motto:
Słyszę i zapominam
Widzę i pamiętam
Robię i rozumiem. (Konfucjusz)
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest organizacji pracy na lekcjach języka
polskiego w klasie pierwszej. Ma przede wszystkim zmotywować uczniów do
systematycznej pracy. Ważnym elementem motywacji wewnętrznej jest świadomość
praw i obowiązków, norm i zasad, jakie będą obowiązywały. Ważne, aby nie były
to zasady siłą narzucone, ale wspólnie wypracowane. Od tego zależy, na ile
uczniowie zechcą się zaangażować. Na
lekcji uczniowie zapoznają się z PZO, listą lektur i podręcznikiem.
Cele lekcji
Uczeń:
- § współtworzy zasady pracy na lekcji;
- § dyskutuje na temat swoich praw i obowiązków;
- § aktywnie uczestniczy w pracy grupowej;
- § zna zasady oceniania przedmiotowego;
- § zna listę lektur obowiązkowych;
- § samodzielnie pracuje z podręcznikiem, poznając jego budowę;
- § wyraża opinię o podręczniku i ją uzasadnia.
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. To drugie spotkanie z pierwszą klasą. Odbywa
się ono w nieco zmienionej scenerii. Ławki przygotowane są do pracy w trzech
grupach. Na każdym stoliku stworzonym przez połączone ławki leży duży arkusz
papieru pakowego oraz mazak (3 kolory – każda grupa w innym kolorze). Uczniowie
zajmują miejsca dowolnie.
Warto na początku przeprowadzić ćwiczenie integrujące, aby
utrwalić imiona uczniów. Zasadnicza część zajęć poświęcona jest wypracowaniu
norm i zasad obowiązujących na lekcjach polskiego. Nauczyciel zapozna klasę
również z przedmiotowym ocenianiem, listą lektur, a uczniowie samodzielnie
przejrzą podręczniki i wyrażą o nich
swoją opinię.
Środki dydaktyczne:
- Kartki do wklejenia do zeszytu z celami lekcji.
- 4 arkusze papieru pakowego – 3 dla grup, jeden dla nauczyciela (na nim już z góry przygotowany katalog praw i obowiązków) .
- Kartki z materiałami dodatkowymi: mapa myśli: Przedmiotowe zasady oceniania; lista lektur; ćwiczenie do analizy podręcznika.
- Kartki na wizytówki i do ewaluacji.
Przebieg lekcji:
1.
Ćwiczenie integracyjne: Każdy uczeń pisze na
kartce swoje imię pionowo. Następnie do każdej litery dopisuje zdanie, który
przedstawi jego myśli, marzenia, plany, motto życiowe itp. Wyglądać to może następująco:
Boję się ciemności.
|
Rysuję dobrze karykatury.
|
Atakuję swoje wady.
|
Otwartość to ja.
|
Szanuję swoich rodziców.
|
Marzę o podróżach.
|
Interesuję się malarstwem.
|
Egoistów nie lubię.
|
Akceptuję poglądy innych.
|
Książki podróżnicze czytam.
|
Alternatywnie,
jeśli uczniowie na poprzedniej lekcji sami robili wizytówki z cytatami - motywatorami,
teraz odczytują i komentują wybrane przez siebie sentencje. Na ławkach obok
uczniów stoją wizytówki.
2.
Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali 5 celów,
dla których uczą się języka polskiego. Po 2-3 minutach prosi, aby kolejno
odczytywali po jednym celu i zapisuje je na tablicy. Jeśli pojawia się cel
zbliżony do już zapisanego, nauczyciel pyta, czy myśl jest tożsama i nie notuje
go ponownie, tylko odznacza powtarzalność. Po wyczerpaniu pomysłów uczniowie
ustalają, czy rzeczywiście cele najczęściej się pojawiające są dla nich
najważniejsze. Budują piramidę celów.
3.
Tworzenie katalogu praw i obowiązków metodą 353.
Trzy grupy wypracowują 5 pomysłów praw i obowiązków w ciągu 3 minut. Następnie
grupy przechodzą do innego stolika zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Czytają
propozycje kolegów, uzupełniają o nowe, dopisując na arkuszu 5 pomysłów w ciągu
3 minut. Znów następuje przejście do kolejnego stolika i procedura się powtarza.
Po 3 minutach grupy wracają do swojego arkusza. Odczytują propozycje i
eliminują powtarzające się lub synonimiczne zapisy. Decydują, z którymi
pomysłami się zgadzają, a które ich zdaniem trzeba odrzucić. Następnie
nauczyciel prezentuje na tablicy swój arkusz i zapoznaje z nim uczniów. Katalog praw i obowiązków tutaj) Prosi o
komentarze i uzupełnienia. Każdy zapis, który ma się stać obowiązującym prawem
powinien być przedyskutowany. (Nauczyciel prosi chętnych o estetyczne
przepisanie katalogu na nowym arkuszu i powieszenie go w sali. Praca do
wykonania po lekcjach.)
5.
Zapoznanie z listą lektur obowiązkowych i
ustalenie terminu omawiania Mitologii
Jana Parandowskiego (wrzesień) oraz Antygony
Sofoklesa (wrzesień/październik). Nauczyciel prosi, aby uczniowie podczas
lektury Antygony zastanawiali się,
jakie rekwizyty będą im się z tą lekturą kojarzyły i aby takie rekwizyty
przygotowali i włożyli do „Pudełka z lekturą”, które zaprezentują na pierwszej
lekcji poświęconej utworowi. Rekwizyty to może być np. edykt Kreona o zakazie
grzebania Polinika, chusta Antygony itp.)
6.
Nauczyciel prezentuje podręcznik Przeszłość i
dziś. Może skorzystać z prezentacji zamieszczonej na stronie WWW.stentor.pl Następnie uczniowie
samodzielnie przeglądają książkę i uzupełniają notatkę. Piszą również opinię o
podręczniku i ją uzasadniają.
7.
Ewaluacja. Nauczyciel rozdaje każdemu kartkę A4. Prosi,
aby każdy odrysował na niej swoją dłoń. Na tablicy wiesza plakat z dużą dłonią
i opisanymi poszczególnymi palcami:
» Co było najlepszą stroną? – na kciuku,
» O czym opowiem znajomym? – na
wskazującym,
» Co było najsłabszą stroną? – na
środkowym,
» Co bym zmienił/a? – na serdecznym,
» Czego się nauczyłem/am (ew.
dowiedziałam/em, co było zaskakujące)? – na małym.
Prosi uczniów, aby zgodnie z legendą opisali
palce na swoich dłoniach. Na każdym palcu powinna się znaleźć odpowiedź na
jedno pytanie. Rysunki warto zebrać, przeanalizować, opatrzyć wnioskami i datą.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz