Lekcja 002 Organizacja pracy


Temat: Jak będziemy pracować na lekcjach języka polskiego?
Motto:
Słyszę i zapominam
Widzę i pamiętam
Robię i rozumiem.  (Konfucjusz)

Główne zagadnienia lekcji

Lekcja poświęcona jest organizacji pracy na lekcjach języka polskiego w klasie pierwszej. Ma przede wszystkim zmotywować uczniów do systematycznej pracy. Ważnym elementem motywacji wewnętrznej jest świadomość praw i obowiązków, norm i zasad, jakie będą obowiązywały. Ważne, aby nie były to zasady siłą narzucone, ale wspólnie wypracowane. Od tego zależy, na ile uczniowie zechcą się zaangażować.  Na lekcji uczniowie zapoznają się z PZO, listą lektur i podręcznikiem.

Cele lekcji

Uczeń:

  • §  współtworzy zasady pracy na lekcji;
  • §  dyskutuje na temat swoich praw i obowiązków;
  • §  aktywnie uczestniczy w pracy grupowej;
  • §  zna zasady oceniania przedmiotowego;
  • §  zna listę lektur obowiązkowych;
  • §  samodzielnie pracuje z podręcznikiem, poznając jego budowę;
  • §  wyraża opinię o podręczniku i ją uzasadnia.


Uwagi dotyczące realizacji:

Lekcja trwa 45 minut. To drugie spotkanie z pierwszą klasą. Odbywa się ono w nieco zmienionej scenerii. Ławki przygotowane są do pracy w trzech grupach. Na każdym stoliku stworzonym przez połączone ławki leży duży arkusz papieru pakowego oraz mazak (3 kolory – każda grupa w innym kolorze). Uczniowie zajmują miejsca dowolnie.
Warto na początku przeprowadzić ćwiczenie integrujące, aby utrwalić imiona uczniów. Zasadnicza część zajęć poświęcona jest wypracowaniu norm i zasad obowiązujących na lekcjach polskiego. Nauczyciel zapozna klasę również z przedmiotowym ocenianiem, listą lektur, a uczniowie samodzielnie przejrzą podręczniki i  wyrażą o nich swoją opinię.

Środki dydaktyczne:


  • Kartki do wklejenia do zeszytu z celami lekcji.
  • 4 arkusze papieru pakowego – 3 dla grup, jeden dla nauczyciela (na nim już z góry przygotowany katalog praw i obowiązków) .
  • Kartki z materiałami dodatkowymi: mapa myśli: Przedmiotowe zasady oceniania; lista lektur; ćwiczenie do analizy podręcznika.
  • Kartki na wizytówki i do ewaluacji.

Przebieg lekcji:

1.       Ćwiczenie integracyjne: Każdy uczeń pisze na kartce swoje imię pionowo. Następnie do każdej litery dopisuje zdanie, który przedstawi jego myśli, marzenia, plany, motto życiowe itp. Wyglądać to może następująco:
Boję się ciemności.
Rysuję dobrze karykatury.
Atakuję swoje wady.
Otwartość to ja.
Szanuję swoich rodziców.
Marzę o podróżach.
Interesuję się malarstwem.
Egoistów nie lubię.
Akceptuję poglądy innych.
Książki podróżnicze czytam.


Alternatywnie, jeśli uczniowie na poprzedniej lekcji sami robili wizytówki z cytatami - motywatorami, teraz odczytują i komentują wybrane przez siebie sentencje. Na ławkach obok uczniów stoją wizytówki.           

2.       Nauczyciel prosi uczniów, aby zapisali 5 celów, dla których uczą się języka polskiego. Po 2-3 minutach prosi, aby kolejno odczytywali po jednym celu i zapisuje je na tablicy. Jeśli pojawia się cel zbliżony do już zapisanego, nauczyciel pyta, czy myśl jest tożsama i nie notuje go ponownie, tylko odznacza powtarzalność. Po wyczerpaniu pomysłów uczniowie ustalają, czy rzeczywiście cele najczęściej się pojawiające są dla nich najważniejsze. Budują piramidę celów.
3.       Tworzenie katalogu praw i obowiązków metodą 353. Trzy grupy wypracowują 5 pomysłów praw i obowiązków w ciągu 3 minut. Następnie grupy przechodzą do innego stolika zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Czytają propozycje kolegów, uzupełniają o nowe, dopisując na arkuszu 5 pomysłów w ciągu 3 minut. Znów następuje przejście do kolejnego stolika i procedura się powtarza. Po 3 minutach grupy wracają do swojego arkusza. Odczytują propozycje i eliminują powtarzające się lub synonimiczne zapisy. Decydują, z którymi pomysłami się zgadzają, a które ich zdaniem trzeba odrzucić. Następnie nauczyciel prezentuje na tablicy swój arkusz i zapoznaje z nim uczniów. Katalog praw i obowiązków tutaj)  Prosi o komentarze i uzupełnienia. Każdy zapis, który ma się stać obowiązującym prawem powinien być przedyskutowany. (Nauczyciel prosi chętnych o estetyczne przepisanie katalogu na nowym arkuszu i powieszenie go w sali. Praca do wykonania po lekcjach.)
4.       Nauczyciel rozdaje uczniom mapę myśli z PZO. Prosi o jej przeanalizowanie i skomentowanie.

5.       Zapoznanie z listą lektur obowiązkowych i ustalenie terminu omawiania Mitologii Jana Parandowskiego (wrzesień) oraz Antygony Sofoklesa (wrzesień/październik). Nauczyciel prosi, aby uczniowie podczas lektury Antygony zastanawiali się, jakie rekwizyty będą im się z tą lekturą kojarzyły i aby takie rekwizyty przygotowali i włożyli do „Pudełka z lekturą”, które zaprezentują na pierwszej lekcji poświęconej utworowi. Rekwizyty to może być np. edykt Kreona o zakazie grzebania Polinika, chusta Antygony itp.)
6.       Nauczyciel prezentuje podręcznik Przeszłość i dziś. Może skorzystać z prezentacji zamieszczonej na stronie WWW.stentor.pl Następnie uczniowie samodzielnie przeglądają książkę i uzupełniają notatkę. Piszą również opinię o podręczniku i ją uzasadniają.
7.       Ewaluacja.  Nauczyciel rozdaje każdemu kartkę A4. Prosi, aby każdy odrysował na niej swoją dłoń. Na tablicy wiesza plakat z dużą dłonią i opisanymi poszczególnymi palcami:
» Co było najlepszą stroną? – na kciuku,
» O czym opowiem znajomym? – na wskazującym,
» Co było najsłabszą stroną? – na środkowym,
» Co bym zmienił/a? – na serdecznym,
» Czego się nauczyłem/am (ew. dowiedziałam/em, co było zaskakujące)? – na małym.
Prosi uczniów, aby zgodnie z legendą opisali palce na swoich dłoniach. Na każdym palcu powinna się znaleźć odpowiedź na jedno pytanie. Rysunki warto zebrać, przeanalizować, opatrzyć wnioskami i datą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.