Temat: Zanim sięgniesz po epopeję „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza
Motto:
Tadeusz Różewicz
Chleb
który żywi i zachwyca
który się w krew narodu zmienia
poezja Mickiewicza
sto lat nas karmi
ten sam chleb
siłą uczucia
rozmnożony
Po lekcji będziesz:
rozumiał/a główny zarys fabuły utworu;
orientował/a się w tematyce utworu;
wdrażał się systematycznego uczenia się;
wiedział/a, jak czytać epopeję;
przygotowywał/a się do gromadzenia i porządkowania zdobytej wiedzy;
znajdował/a omawianych piosence i skeczu nawiązania do „Pana Tadeusza”
1. Wypisz wyszukane tytuły utworów Adama Mickiewicza. Pamiętaj o cudzysłowach i zasadach ortografii dotyczących pisowni tytułów literackich.
2. Zapowiedź omawiania „Pana Tadeusza”:
a) termin omawiania: za 3 tygodnie;
b) sposoby czytania dzieła: słuchanie audiobooka z jednoczesnym śledzeniem tekstu oczami lub głośne czytanie tekstu; po każdej księdze przerwa, zanotowanie pytań i odpowiedzi oraz rekapitulacja wydarzeń według planu z początku księgi;
c) zadania długoterminowych do lektury:
· zadanie dla wszystkich: Przygotuj po 5 fiszek z każdej księgi „Pana Tadeusza”. Fiszki to kartoniki o wymiarach 6x9 cm, na których na jednej stronie umieszczasz pytanie oraz numer księgi, a na drugiej odpowiedź oraz numer księgi. Pytania i odpowiedzi zapisuj poziomo.
· Zadanie 1 dla chętnych: Soplicowskie menu – przygotuj pięknie opracowane graficznie menu restauracji, która serwuje gościom potrawy i napoje opisane w „Panu Tadeuszu”. Podaj informacje, z czego składa się potrawa. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
· Zadanie 2 dla chętnych: Moda z początku XIX wieku – album. Powinny się w nim znaleźć opisy strojów damskich i męskich opatrzone rysunkami lub zdjęciami i cytatami z epopei.
· Zadanie 3 dla chętnych: Atlas soplicowskich grzybów. Powinien zawierać opisy gatunków grzybów występujących w soplicowskim lesie i ich rysunki lub zdjęcia. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
· Zadanie 4 dla chętnych: „Łowów historyja krótka” – komiks zawierający przebieg polowania na podstawie gry Wojskiego na rogu.
· Zadanie 5 dla chętnych: Lapbook z lektury, czyli plakat z doklejonymi informacjami dotyczącymi lektury. Schemat plakatu: tytuł utworu (pełny), autor (informacje o innych dziełach), czas powstania dzieła, gatunek i rodzaj literacki, główne wydarzenia w punktach, motywy, chmura wyrazów związanych z utworem, ważni bohaterowie, najpiękniejszy cytat, króciusieńko, o czym jest „Pan Tadeusz”. (Dużo pracy, ale świetna powtórka przed egzaminem).
Z zestawu zadań dla chętnych uczeń realizuje jedno wybrane.
3. O czym jest „Pan Tadeusz”?
Wypisz 3 zasadnicze wątki poematu:
Chleb
który żywi i zachwyca
który się w krew narodu zmienia
poezja Mickiewicza
sto lat nas karmi
ten sam chleb
siłą uczucia
rozmnożony
Po lekcji będziesz:
rozumiał/a główny zarys fabuły utworu;
orientował/a się w tematyce utworu;
wdrażał się systematycznego uczenia się;
wiedział/a, jak czytać epopeję;
przygotowywał/a się do gromadzenia i porządkowania zdobytej wiedzy;
znajdował/a omawianych piosence i skeczu nawiązania do „Pana Tadeusza”
1. Wypisz wyszukane tytuły utworów Adama Mickiewicza. Pamiętaj o cudzysłowach i zasadach ortografii dotyczących pisowni tytułów literackich.
2. Zapowiedź omawiania „Pana Tadeusza”:
a) termin omawiania: za 3 tygodnie;
b) sposoby czytania dzieła: słuchanie audiobooka z jednoczesnym śledzeniem tekstu oczami lub głośne czytanie tekstu; po każdej księdze przerwa, zanotowanie pytań i odpowiedzi oraz rekapitulacja wydarzeń według planu z początku księgi;
c) zadania długoterminowych do lektury:
· zadanie dla wszystkich: Przygotuj po 5 fiszek z każdej księgi „Pana Tadeusza”. Fiszki to kartoniki o wymiarach 6x9 cm, na których na jednej stronie umieszczasz pytanie oraz numer księgi, a na drugiej odpowiedź oraz numer księgi. Pytania i odpowiedzi zapisuj poziomo.
· Zadanie 1 dla chętnych: Soplicowskie menu – przygotuj pięknie opracowane graficznie menu restauracji, która serwuje gościom potrawy i napoje opisane w „Panu Tadeuszu”. Podaj informacje, z czego składa się potrawa. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
· Zadanie 2 dla chętnych: Moda z początku XIX wieku – album. Powinny się w nim znaleźć opisy strojów damskich i męskich opatrzone rysunkami lub zdjęciami i cytatami z epopei.
· Zadanie 3 dla chętnych: Atlas soplicowskich grzybów. Powinien zawierać opisy gatunków grzybów występujących w soplicowskim lesie i ich rysunki lub zdjęcia. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
· Zadanie 4 dla chętnych: „Łowów historyja krótka” – komiks zawierający przebieg polowania na podstawie gry Wojskiego na rogu.
· Zadanie 5 dla chętnych: Lapbook z lektury, czyli plakat z doklejonymi informacjami dotyczącymi lektury. Schemat plakatu: tytuł utworu (pełny), autor (informacje o innych dziełach), czas powstania dzieła, gatunek i rodzaj literacki, główne wydarzenia w punktach, motywy, chmura wyrazów związanych z utworem, ważni bohaterowie, najpiękniejszy cytat, króciusieńko, o czym jest „Pan Tadeusz”. (Dużo pracy, ale świetna powtórka przed egzaminem).
Z zestawu zadań dla chętnych uczeń realizuje jedno wybrane.
3. O czym jest „Pan Tadeusz”?
Wypisz 3 zasadnicze wątki poematu:
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz