Temat: Relacje między Bogiem a człowiekiem w Księdze Psalmów
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja dotyczy relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem
ukazanych w Biblii, wprowadza też zagadnienia z zakresu teorii literatury
(psalm jako gatunek biblijny).
Cele lekcji:
Uczeń:
·
potrafi powiedzieć, kim był Dawid;
·
przedstawia
cechy gatunkowe psalmu;
·
analizuje
i interpretuje Psalm 6 i Psalm 144;
·
wyjaśnia,
jak Księga Psalmów ukazuje relacje pomiędzy człowiekiem a Bogiem;
·
tworzy notatkę graficzną.
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 min. Uczniowie najpierw porządkują wiadomości
o biblijnym Dawidzie i przyglądają się dziełom sztuki prezentującym jego
postać, następnie zapoznają się z psalmem jako gatunkiem literackim i tworzą
notatkę graficzną Księga Psalmów. Druga część lekcji poświęcona jest analizie
relacji między Bogiem a człowiekiem w psalmach 6 i 144. Powstaje kolejna notatka
graficzna.
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 105 - 106
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu
Władysław Kopaliński, Słownik symboli
Schematy notatek graficznych
Pojęcia i terminy:
Dawid, psalm, harfa, Bóg i człowiek
Przebieg lekcji:
1. Podczas
pogadanki heurystycznej nauczyciel prosi uczniów, aby opowiedzieli o biblijnym
królu Dawidzie. Nauczyciel uzupełnia informacje uczniów, prezentując dzieła
sztuki ukazujące postać Dawida (np. fotografie rzeźb Donatella https://pl.wikipedia.org/wiki/Dawid_(rze%C5%BAba_Donatella),
Michała Anioła https://pl.wikipedia.org/wiki/Dawid_(rze%C5%BAba),
Berniniego https://pl.wikipedia.org/wiki/Dawid_(rze%C5%BAba_Berniniego)
i obrazów: Dawid i Saul Rembrandta https://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Saul_and_David_rembrandt.jpg,
Dawid grający na harfie w otoczeniu aniołów Hendricka ter Brugghena http://cyfrowe.mnw.art.pl/dmuseion/docmetadata?id=3093
).
2. Następnie
prosi uczniów o zapoznanie się z notką na temat psalmu umieszczoną we
Wskazówkach do lektury (→ podręcznik, s. 106). Rozdaje egzemplarze Słownika
symboli Władysława Kopalińskiego, w których młodzież odnajduje wyjaśnienia
dotyczące biblijnej symboliki związanej z motywem harfy. Uczniowie budują
notatkę graficzną na temat Księgi Psalmów, która powinna zawierać informacje o
gatunku literackim, rodzajach psalmów, stylu właściwym psalmom oraz uwagi na
temat relacji między człowiekiem a Bogiem. Młodzież może korzystać z
zaproponowanych schematów, ale nie musi.
3. Nauczyciel prosi wybranego ucznia o głośne
odczytanie Psalmu 6 (→ podręcznik, s. 105). Uczniowie opisują nastrój tekstu
oraz sytuację, w jakiej znajduje się podmiot liryczny. Określają charakter
relacji pomiędzy człowiekiem a Bogiem. Odnajdują w tekście określenia Boga,
wyjaśniają ich sens.
4. Według
tego samego porządku przebiega analiza i interpretacja Psalmu 144 (→
podręcznik, s. 106). Efekty pracy młodzieży zostają zapisane w postaci notatek
graficznych.
5. Podsumowanie
Nauczyciel prosi uczniów o refleksje na temat przedstawionej w psalmach relacji
pomiędzy człowiekiem a Bogiem
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz