033 Scenariusz lekcji: Dzieło stworzenia


Temat: Dzieło stworzenia – biblijny opis stworzenia świata i człowieka

Motto: A Bóg widział, że były dobre. Rdz 1.12 BT

Główne zagadnienia lekcji:

Lekcja poświęcona jest analizie i interpretacji biblijnego opisu stworzenia świata i człowieka.

Cele lekcji:

Uczeń:
·         relacjonuje (streszcza) biblijny opis stworzenia świata i człowieka
·         odczytuje biblijny opis stworzenia świata jako hymn na cześć Wszechmogącego;
·         porównuje go z mitologiczną kosmogonią
·         wskazuje i nazywa środki stylistyczne wykorzystane w opisie stworzenia świata i określa ich funkcje
·         określa miejsce człowieka w dziele stworzenia
·         czyta ze zrozumieniem eseistyczny tekst popularnonaukowy; wykorzystuje zawarte
w nim informacje do interpretacji opowieści biblijnej
·         odczytuje sens tekstu A. Świderkówny, główną myśl, argumenty i sposób prowadzenia wywodu
·         na podstawie tekstu A. Świderkówny wyjaśnia, jak Księga Genesis interpretuje godność człowieka
·         przedstawia (na podstawie znanych fragmentów Księgi Rodzaju) hebrajskie wyobrażenie świata
·         opisuje cechy Boga ukazanego w Księdze Rodzaju
·         przedstawia relację między człowiekiem  a Bogiem (w świetle czytanych fragmentów)



Uwagi dotyczące realizacji:

Lekcja trwa 45 lub 90 min. w zależności od sprawności młodzieży w posługiwaniu się programem Canva. Konieczny jest dostęp do komputera/ komputerów z dostępem do Internetu, ponieważ młodzież w pierwszej części lekcji przygotowuje kolaż zdjęć ilustrujących kolejne dni stworzenia. W zależności od warunków uczniowie pracują w grupach lub indywidualnie. W drugiej części zajęć młodzież pracuje z podręcznikiem. 
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 92-93, 96-98
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu

Przebieg lekcji:

1.       Na początku lekcji uczniowie rejestrują się na stronie https://www.canva.com/ , następnie dzielą się na grupy przez odliczenie do siedmiu. Każda grupa (lub pojedynczy uczeń) wykonuje kolaż ze zdjęć do jednego dnia stworzenia. Zdjęcia powinny być opatrzone cytatami.
Przykładowe rozwiązanie:







2.       Na podstawie wykonanego ćwiczenia uczniowie omawiają hebrajskie wyobrażenie świata.
3.       Zastanawiają się, na czym polegało stwarzanie świata i jaka naczelna zasada decydowała o ustanowieniu poszczególnych jego elementów. Tu odwołują się do motta lekcji.
4.       Zastanawiają się nad rolą człowieka w świecie. Interpretują słowa Boga: „Uczyńmy człowieka na Nasz obraz, podobnego Nam”. Określają zadania, jakie Bóg wyznacza człowiekowi.
5.       Czytają tekst Anny Świderkówny Hymn o początku i przy jego pomocy dokonują interpretacji roli człowieka na świecie. Wyszukują w tekście konteksty, które pozwalają zrozumieć myśl autora biblijnego.
6.       Porównują biblijny opis stworzenia z greckim mitem o powstaniu świata.  W tym celu uzupełniają tabelę:
Podstawa porównanie
Mitologia grecka
Biblia
Co było przedtem?





Kto tworzy świat?





Jak powstawał świat?





Jaki jest powstający świat?




Skąd wziął się człowiek?




Jaka jest rola człowieka na świecie?




Jaki obraz bogów/Boga wyłania się z dzieła stworzenia?





Na podstawie zgromadzonego materiału wnioskują o zasadniczych podobieństwach i różnicach obu kosmogonii.
Podobieństwa:



Różnice:



7.       Anna Świderkówna nazwała omawiany fragment Księgi Rodzaju Hymnem o początku. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie Słownika terminów literackich podali cechy hymnu oraz ustalili, dlaczego początkowy fragment Księgi Rodzaju można nazwać hymnem.  [tekst pochwalny, podniosły, na cześć Boga, wychwalający Jego zasługi].
8.       Zadanie domowe: Przeczytać [Grzech pierworodny i wygnanie z raju]

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.