Temat: Dzieło stworzenia – biblijny opis stworzenia świata i
człowieka
Motto: A Bóg widział, że były dobre. Rdz 1.12 BT
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest analizie i interpretacji biblijnego
opisu stworzenia świata i człowieka.
Cele lekcji:
Uczeń:
·
relacjonuje (streszcza) biblijny opis stworzenia
świata i człowieka
·
odczytuje biblijny opis stworzenia świata jako
hymn na cześć Wszechmogącego;
·
porównuje go z mitologiczną kosmogonią
·
wskazuje i nazywa środki stylistyczne
wykorzystane w opisie stworzenia świata i określa ich funkcje
·
określa miejsce człowieka w dziele
stworzenia
·
czyta ze zrozumieniem eseistyczny tekst
popularnonaukowy; wykorzystuje zawarte
w nim informacje do interpretacji opowieści biblijnej
w nim informacje do interpretacji opowieści biblijnej
·
odczytuje sens tekstu A. Świderkówny, główną
myśl, argumenty i sposób prowadzenia wywodu
·
na podstawie tekstu A. Świderkówny wyjaśnia, jak
Księga Genesis interpretuje godność człowieka
·
przedstawia (na podstawie znanych fragmentów
Księgi Rodzaju) hebrajskie wyobrażenie świata
·
opisuje cechy Boga ukazanego w Księdze
Rodzaju
·
przedstawia relację między człowiekiem a Bogiem (w świetle czytanych fragmentów)
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 lub 90 min. w zależności od sprawności
młodzieży w posługiwaniu się programem Canva. Konieczny jest dostęp do
komputera/ komputerów z dostępem do Internetu, ponieważ młodzież w pierwszej
części lekcji przygotowuje kolaż zdjęć ilustrujących kolejne dni stworzenia. W
zależności od warunków uczniowie pracują w grupach lub indywidualnie. W drugiej
części zajęć młodzież pracuje z podręcznikiem.
Środki dydaktyczne:
Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 92-93, 96-98
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu
Przebieg lekcji:
1. Na
początku lekcji uczniowie rejestrują się na stronie https://www.canva.com/ , następnie dzielą się
na grupy przez odliczenie do siedmiu. Każda grupa (lub pojedynczy uczeń)
wykonuje kolaż ze zdjęć do jednego dnia stworzenia. Zdjęcia powinny być
opatrzone cytatami.
Przykładowe rozwiązanie:
2. Na
podstawie wykonanego ćwiczenia uczniowie omawiają hebrajskie wyobrażenie
świata.
3. Zastanawiają
się, na czym polegało stwarzanie świata i jaka naczelna zasada decydowała o
ustanowieniu poszczególnych jego elementów. Tu odwołują się do motta lekcji.
4. Zastanawiają
się nad rolą człowieka w świecie. Interpretują słowa Boga: „Uczyńmy człowieka
na Nasz obraz, podobnego Nam”. Określają zadania, jakie Bóg wyznacza
człowiekowi.
5. Czytają
tekst Anny Świderkówny Hymn o początku
i przy jego pomocy dokonują interpretacji roli człowieka na świecie. Wyszukują
w tekście konteksty, które pozwalają zrozumieć myśl autora biblijnego.
6. Porównują
biblijny opis stworzenia z greckim mitem o powstaniu świata. W tym celu uzupełniają tabelę:
Podstawa porównanie
|
Mitologia grecka
|
Biblia
|
Co było przedtem?
|
||
Kto tworzy świat?
|
||
Jak powstawał świat?
|
||
Jaki jest powstający świat?
|
||
Skąd wziął się człowiek?
|
||
Jaka jest rola człowieka na świecie?
|
||
Jaki obraz bogów/Boga wyłania się z dzieła stworzenia?
|
Na podstawie zgromadzonego materiału wnioskują o
zasadniczych podobieństwach i różnicach obu kosmogonii.
Podobieństwa:
Różnice:
7. Anna
Świderkówna nazwała omawiany fragment Księgi Rodzaju Hymnem o początku. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie Słownika terminów literackich podali
cechy hymnu oraz ustalili, dlaczego początkowy fragment Księgi Rodzaju można
nazwać hymnem. [tekst pochwalny,
podniosły, na cześć Boga, wychwalający Jego zasługi].
8. Zadanie
domowe: Przeczytać [Grzech pierworodny i wygnanie z raju]
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz