017 Scenariusz lekcji: Teatr starożytnej Grecji. Wprowadzenie do "Antygony" Sofoklesa

Temat: Teatr starożytnej Grecji. Wprowadzenie do Antygony Sofoklesa. 


Motto:
Teatr ma w sobie magię.


Główne zagadnienia lekcji 

Na lekcji uczniowie pracują samodzielnie z podręcznikiem, uzupełniając kartę pracy. Karta przygotowana jest na podstawie rozdziału Teatr i tragedia grecka. Uczniowie zapoznają się z genezą teatru greckiego, rolą aktora i chóru, cechami greckiej tragedii oraz jej budową.

Cele lekcji 

Uczeń:

  • podaje synonimy wyrazów: tragiczny, dramatyczny; 
  • prezentuje własne odczucia i refleksje związane z lekturą dramatu; 
  • czyta ze zrozumieniem tekst informacyjny; 
  • znajduje w nim wiadomości potrzebne do interpretacji tragedii; 
  • analizuje strukturę tekstu informacyjnego: odczytuje jego sens, określa sposób prowadzenia wywodu, wskazuje argumenty; 
  • czyta ze zrozumieniem fragmenty literatury naukowej; 
  • znajduje potrzebne informacje i wykorzystuje je w wypowiedziach własnych; 
  • wyjaśnia pojęcia: mimesis, katharsis; 
  • przedstawia budowę tragedii antycznej: określa rolę aktora i chóru, wyjaśnia, na czym polegały trzy jedności, wymienia inne zasady rządzące budową tragedii antycznej (np. niepokazywanie scen drastycznych, maksimum trzech aktorów na scenie itp.); 
  • opisując budowę tragedii, używa określeń: epejsodion, stasimon, prolog, parodos, eksodos, epilogos, katastrofa itp.; 
  • swoimi słowami wyjaśnia wymienione pojęcia; 
  • wyjaśnia, dlaczego Antygonę można uznać za wzorcową tragedię antyczną (odnosi się do budowy dzieła, konstrukcji bohaterów, sposobu przedstawienia konfliktu wartości); 
  • przedstawia budowę tragedii antycznej na przykładzie poznanego dramatu. 


Uwagi dotyczące realizacji: 

Lekcja trwa 45 minut. We wstępnej części zajęć uczniowie dzielą się wrażeniami po lekturze Antygony. W zasadniczej pracują z podręcznikiem, uzupełniając kartę pracy, w końcowej odnoszą zdobytą wiedzę do Antygony Sofoklesa.

Środki dydaktyczne: 


  • Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, cz. 1, s. 58–61, 63–64 
  • karta pracy 
  • Słownik terminów literackich 
  • Słownik wyrazów bliskoznacznych 
  • kartka z zeszytu: Teatr starożytnej Grecji. Wprowadzenie do Antygony Sofoklesa 


Pojęcia i terminy: 

teatr, tragedia, komedia, zasada trzech jedności, katharsis, aktor, hamartia, ironia tragiczna, hybris, prolog, parodos, epejsodion, stasimon, eksodos

Przebieg lekcji: 

Uczniowie podczas czytania lektury mieli zastanawiać się, jakie rekwizyty będą im się kojarzyły z treścią Antygony. Mieli w domu przygotować te rekwizyty i włożyć je do „pudełka z lekturą”. Pudełko to nauczyciel polecił przynieść na lekcję. Uczniowie prezentują swoje pudełka i uzasadniają, dlaczego włożyli poszczególne rekwizyty, np. Edykt Kreona o zakazie grzebania zwłok Polinika – centralny motyw dramatu. To ten zakaz wywołał zdarzenia; pudełeczko z ziemią – to tak Antygona uczciła zwłoki brata; miecz Hajmona – to tym narzędziem Hajmon popełnił samobójstwo itd. Można pozwolić uczniom chodzić po klasie i swobodnie rozmawiać na temat zgromadzonych rekwizytów. Przy okazji prezentowania pudełek nauczyciel prosi, aby uczniowie mówili o swoich wrażeniach z samodzielnej lektury dramatu.
Uczniowie oceniają wybierają ich zdaniem najciekawsze pudełko i uzasadniają swój wybór w zeszytach. Warto docenić kreatywność uczniów i najciekawsze pudełka nagrodzić wysokimi ocenami. (około 10 min).
Uczniowie samodzielnie pracują z podręcznikiem, uzupełniając kartę pracy. Czas: 25 min.


Uczniowie zastanawiają się, dlaczego Antygonę można uznać za wzorcową tragedię grecką. Odwołują się do budowy dramatu, cech tragedii, kreacji głównych bohaterów ( około 10 min). Zadanie domowe: Przygotuj streszczenie Antygony na takim formacie papieru, aby zmieściło się na wewnętrznej stronie wieczka Twojego pudełka z lekturą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.