Temat: Wizja ludzkiego losu w Antygonie Sofoklesa. Przygotowanie do napisania rozprawki.
Motto:
Teatr to aktywna refleksja nad samym sobą.
Główne zagadnienia lekcji:
Na lekcji następuje podsumowanie pracy nad dramatem
Sofoklesa. Uczniowie piszą test z lektury oraz przygotowują się do napisania
rozprawki.
Cele lekcji:
Uczeń:
·
analizuje fragmenty dramatu,
rozpoznając bohatera, o którym mowa lub który wypowiada daną kwestię
·
układa wydarzenia dramatu w
kolejności chronologicznej
·
wykazuje się znajomością i
rozumieniem zdarzeń fabularnych
·
formułuje motywy działania bohaterów
·
określa problematykę dramatu
·
wyodrębnia motywy literackie w
dramacie
·
określa ich rolę w tworzeniu znaczeń
uniwersalnych
·
odnosi je do innych dzieł
·
redaguje tekst argumentacyjny
(rozprawkę)
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 90 minut. Na pierwszej godzinie uczniowie
wykonują test z lektury (około 30 min). Następnie zastanawiają się nad motywami literackimi,
jakie można wyodrębnić w Antygonie i nad innymi tekstami kultury, w których
również one występują. Dyskutują, jaka wizja losu ludzkiego wyłania się z
dramatu Sofoklesa. Zastanawiają się, czy życie człowieka jest zdeterminowane
przez przeznaczenie czy zależy od wolnej woli człowieka i czy człowiek jest
skazany na cierpienie. Przypominają, jak należy napisać rozprawkę.
Środki dydaktyczne:
·
Sofokles, Antygona
·
Kserokopie testów z lektury (test Iwony
Gałężewskiej z Klubu Nauczyciela Stentor)
·
Tabela Motywy
literackie w Antygonie (do
uzupełnienia przez uczniów)
·
Kartka z
zeszytu: Wizja losu ludzkiego w Antygonie Sofoklesa. Przygotowanie do
pisania rozprawki.
Pojęcia i terminy:
tragedia, bohater tragiczny, konflikt tragiczny, ironia
tragiczna, wina tragiczna, wybór tragiczny, katharsis, motyw literacki, topos.
Przebieg lekcji:
1.
Test z lektury.
2.
Motywy literackie w Antygonie. Uczniowie otrzymują tabele do uzupełnienia. Pracują w
grupach. Następnie odpowiedzi są porównywane i dyskutowane. Przykładowa tabela
po wypełnieniu:
Motyw/topos
|
Bohater/
bohaterowie |
Wydarzenia
|
Inne utwory z danym
motywem
|
Konflikt
|
Antygona - Kreon
|
Kreon zakazuje grzebania
Polinika; Antygona łamie zakaz, za co zostaje skazana na śmierć.
|
A. Fredro, Zemsta (spór o
zamek)
|
Miłość
|
Antygona – Polinik, Eteokles
– miłość do rodzeństwa
|
Antygona kocha obu zmarłych
braci i chce, żeby obaj byli pochowani.
|
H. Sienkiewicz, W pustyni i w
puszczy (Staś Tarkowski i Nel Rollinson nie są rodzeństwem, ale kochają się
jak brat i siostra)
|
Antygona – Hajmon
|
Są narzeczonymi. Antygona
idąca na śmierć lamentuje, że nie dozna miłości małżeńskiej. Hajmon widząc
zwłoki ukochanej, popełnia samobójstwo.
|
A. Mickiewicz, Pan Tadeusz
(miłość Jacka Soplicy i Ewy Horeszkówny)
|
|
Władza
|
Kreon
|
Władca Teb, który w imię ładu
społecznego zakazuje grzebać zwłoki zdrajcy. Ironia tragiczna sprawia, że
okazuje się złym władcą, od którego odwrócili się poddani.
|
H. Sienkiewicz, Quo vadis
(Neron)
|
Rozpacz
|
Antygona
|
Rozpacz po śmierci braci i z
powodu zbezczeszczenia zwłok Polinika.
Skazana na śmierć głodową
wybiera samobójstwo. Rozpacza nad utraconym życiem, radością miłości i macierzyństwa.
|
H. Sienkiewicz, Quo vadis
|
Hajmon
|
Broni ukochanej, ale nie
uzyskuje złagodzenia wyroku. Widząc zwłoki Antygony, chce rzucić się z
mieczem na ojca, ale postanawia sam się zabić.
|
||
Eurydyka
|
Po śmierci syna sama popełnia
samobójstwo, przeklinając Kreona
|
||
Kreon
|
Ponosi całkowitą klęskę jako
władca, mąż i ojciec. Czuje się odpowiedzialny za śmierć Antygony, Hajmona i
Eurydyki. Pragnie śmierci.
|
3. Uczniowie w grupach mają przedyskutować następujące problemy:
Grupa a: Czy życie człowieka jest
zdeterminowane przez przeznaczenie, czy zależy od wolnej woli człowieka? W
rozważaniach należy odwołać się do tragedii Sofoklesa i innego utworu
literackiego lub filmowego.
Grupa b: Czy człowiek jest skazany na
cierpienie? W rozważaniach należy odwołać się do tragedii Sofoklesa i innego
utworu literackiego lub filmowego.
Po 10 minutach każda z grup przedstawia swoje
przemyślenia w postaci tezy, argumentów, przykładów i wniosków.
Nauczyciel prosi uczniów grupy słuchającej
o ustosunkowanie się do przedstawianych argumentów i przykładów.
Na koniec młodzież zastanawia się, jaka
wizja losu ludzkiego wyłania się z dramatu Sofoklesa?
4.
Zadanie domowe: Rozprawka na temat:
·
Jaką wizję ludzkiego losu przedstawia Antygona Sofoklesa? Swoje stanowisko
poprzyj argumentami.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz