Temat:
homer i epos
homerycki - ilada
Motto:
Czytanie
dobrych książek jest niczym rozmowa z najwspanialszymi ludźmi minionych czasów.
Kartezjusz
Główne
zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest wprowadzeniu do lektury poematów Homera. Analizie zostaną poddane fragmenty Iliady: Inwokacja i Pojedynek Hektora i Achillesa. Na lekcji kształcona będzie umiejętność streszczania utworu literackiego. Uwaga uczniów zostanie również skoncentrowana na cechach eposu homeryckiego.
Cele
lekcji
Uczeń:
- czyta ze zrozumieniem fragmenty Iliady (głośno, z właściwą dykcją i intonacją)
- streszcza przebieg wydarzeń przedstawionych w przeczytanych fragmentach
- określa tematykę Iliady, wymienia główne wydarzenia i bohaterów
- krótko opowiada najważniejsze mity greckie związane z przyczynami i przebiegiem wojny trojańskiej
- charakteryzuje narratora eposu, wiążąc go z postaciami starożytnych aojdów
- wie, kim był Homer; przywołuje legendy związane z jego postacią
- szerzej charakteryzuje najważniejszych bohaterów wojny trojańskiej, rozpoznając w nich ideał starogreckiego wojownika
- wskazuje związek starożytnej eschatologii z motywami decyzji i czynów bohaterów
- określa rolę Inwokacji w utworze
- w czytanym fragmencie wskazuje główne cechy stylu homeryckiego: słownictwo charakterystyczne dla stylu podniosłego, porównania homeryckie, stałe epitety (na przykładach)
- na podstawie fragmentu Iliady wskazuje główne cechy eposu starożytnego: patos, podniosłość stylu, dwupłaszczyznowość świata przedstawionego
- samodzielnie znajduje informacje badaniach archeologicznych związanych z czasami Homera i okresem „heroicznym” starożytnej Grecji (chętni)
Lekcja trwa 45 minut. W domu uczniowie przeczytali fragment Iliady z podręcznika oraz wskazówki do lektury oraz wypunktowali w porządku chronologicznym wydarzenia we fragmencie dotyczącym pojedynku bohaterów. Na lekcji zapoznają się z bardziej szczegółowymi informacjami na temat Iliady. Wstępny wykład wygłasza nauczyciel lub zainteresowany tematyką uczeń, który korzysta z przygotowanej mapy myśli (otrzymuje ją wcześniej i może swobodnie uzupełniać). W pracy wspólnej uczniowie analizują fragmenty eposu: inwokację i pojedynek Hektora z Achillesem (podręcznik s. 12- 16). Uczniowie zastanawiają się nad rolą inwokacji w strukturze dzieła Homerowego. Oglądają fragment filmu Troja i dyskutują na temat postaw bohaterów, odnosząc się do wierzeń eschatologicznych Greków, wyjaśniają motywy postępowania Achillesa. Oceniają bohaterów z punktu widzenia człowieka współczesnego. Na podstawie opracowanego w domu planu budują streszczenie fragmentu. Analizują styl homerycki, wskazując na przykładach patos, porównanie homeryckie, przestawny szyk wyrazów. Omawiają cechy eposu.
Środki dydaktyczne:
- Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś , cz. I, s 12-18
- Mapa myśli Iliada
- Fragment filmu Troja – Pojedynek Hektora i Achillesa
- https://www.youtube.com/watch?v=1TRMNQHj41U&t=127s
- kartka z zeszytu
- Jan Parandowski, Mitologia (Historia wojny trojańskiej, mity o bohaterach)
Pojęcia i terminy:
·
·
epos starożytny (Homerycki), Homer, inwokacja, styl homerycki, stałe
epitety, porównanie homeryckie, patos, heros, Hellada
(Hellenowie), Achajowie
Przebieg
lekcji:
1.
Nauczyciel lub wybrany uczeń zainteresowany Iliadą przedstawia krótko informacje o
poemacie, koncentrując się na przedstawieniu głównych bohaterów i wydarzeniach fabularnych (mapa myśli).
2.
Przy omawianiu tematu Iliady nauczyciel prosi o
głośne odczytanie inwokacji.
[Inwokacja]
gniew złowrogi, co krocie klęsk na Achajów
sprowadził,
wiele potężnych dusz bohaterów w podziemia Hadesu
strącił, zaś ciała na żer
rzucił psom i ptakom-drapieżcom.
Tak swoją wolę
spełniał Dzeus. A zaczęło się w ów czas,
kiedy w sporze
porywczym stanęli sobie naprzeciw
mężów pan, Agamemnon Atryda[2]
i boski Achilles. […]
Uczniowie ustalają:
·
do kogo skierowana jest inwokacja, (nauczyciel wyjaśnia, że muzą
poezji epickiej była Kaliope)
·
jak temat utworu określa narrator w inwokacji (gniew Achillesa – dopowiadamy:
dwukrotny, raz z powodu sporu z Agamemnonem o brankę, drugi raz z powodu
śmierci Patroklosa)
·
jaką problematykę podejmuje Iliada
(uniwersalne postawy, przeżycia i problemy egzystencjalne: miłość, zbrodnia,
zazdrość, gniew, wstyd, smutek, ból, żal, cierpienie ; tajemnica ludzkiego
losu, pytanie o źródło nieszczęść i radości dotykających człowieka; ukazanie bezsensu wojny, która niesie
nieszczęścia, śmierć, zło; pochwała
męstwa, ofiarności, patriotyzmuu
i heroizmu).
3.
Uczniowie zastanawiają się, co rządzi losem
bohaterów Homera. Zauważają, że zarówno ludzie jak i bogowie podlegają sile
przeznaczenia, ale nie zwalnia to człowieka z odpowiedzialności za swoje czyny.
4.
Wyświetlenie fragmentu filmu Troja z pojedynkiem Hektora i Achillesa.
Rozmowa o tym, który moment fabuły wyeksponował reżyser. Jak przedstawieni są w
tym fragmencie bohaterowie? Dlaczego Achilles postanowił zbezcześcić zwłoki
Hektora? Jaki to ma związek z wierzeniami starożytnych Greków na temat życia
pośmiertnego? Jak oceniacie takie postępowanie z punktu widzenia współczesnego
człowieka?
5.
Uczniowie głośno, wyraziście czytają fragment
poematu z podręcznika. Przedstawiają plan zdarzeń opracowany w domu. Na
podstawie planu budują streszczenie fragmentu, dbając o jego spójność i
zwięzłość.
6.
Uczniowie nazywają i omawiają cechy eposu
homeryckiego:
·
poemat bohaterski;
·
tło – przełomowe zdarzenia historyczne;
·
przenikanie się świata bogów i ludzi;
·
umieszczenie na początku inwokacji.
7.
Analiza stylu homeryckiego we fragmencie Iliady:
Skoczył Achilles, a serce wściekłością nabrzmiało mu dziką,
z przodu osłonił swą pierś puklerzem świetnym, kunsztownym,
na błyszczącym zaś szłomie[3]
o czterech kabłąkach złociste
kity piękne a gęste się chwiały, co bóg je Hefajstos
wprawił w szyszak Achillów, by czubem go sutym ozdobić.
Jako gwiazda wieczorna, co
wschodzi, gdy zmierzchy przednocne
niebo omroczą; a ona
najpiękniej błyszczy wśród wszystkich,
taki blask bił od grotu
ostrego włóczni Achilla,
którą potrząsał w prawicy,
w Hektora
mierząc boskiego
i bacząc, gdzie jego piękne najłacniej ugodzić by ciało.
Uczniowie wskazują środki językowe nadające
wypowiedzi patos:
·
epitety wskazujące na piękno i dostojeństwo bohaterów
·
przestawny
szyk wyrazów nadający wypowiedzi wzniosłość
·
porównanie homeryckie
Zadanie domowe: Przeczytać uważnie fragment Odysei oraz
Wskazówki do lektury. Przynieść kartki z bloku technicznego, kostkę do gry,
pionki oraz kolorowe mazaki i kredki.
Zadanie dla chętnych: Znajdź informacje o
badaniach archeologicznych związanych z czasami Homera i okresem
„heroicznym” starożytnej Grecji. Przygotuj na ten temat 3-4 minutową wypowiedź.
Pomysł świetnie sprawdził się na lekcji . Uczniowie byli zainteresowani i pod koniec zajęć sami trafnie wskazywali cechy eposu. Ciekawy był też fragment filmu, w którym mogli zobaczyć bohaterstwo i wyidealizowanie postaci.
OdpowiedzUsuńPomysł na lekcję świetnie się sprawdził. Uczniowie chętnie współpracowali i odpowiadali na pytania. Dobrze został odebrany też fragment filmu, w którym mogli zobaczyć bohaterów jako typowych herosów.
OdpowiedzUsuńPomysł świetnie sprawdził się na lekcji . Uczniowie byli zainteresowani tematem i chętnie odpowiadali na pytania. Ciekawy okazał się też fragment filmu Troja ,gdzie mogli zobaczyć odwagę i wyidealizowanie herosów. Obraz Priama był również wstępem do kolejnej lekcji z Iliady.
OdpowiedzUsuń