Instrukcja przygotowania gry planszowej „Tułaczka Odysa”
1.
Waszym zadaniem jest przygotowanie planszowej
gry edukacyjnej opartej na motywach tułaczki Odyseusza.
2.
Na mapce dołączonej do instrukcji zaznaczono 12
miejsc, do których dotarł Odys. Możecie
tę trasę jeszcze wydłużyć o pozostałe miejsca przygód bohatera.
3.
Korzystajcie z Dziennika podróży Odysa w
podręczniku (s. 22) oraz Mitologii Jana Parandowskiego – Tułaczka Odyseusza w
rozdziale Historia wojny trojańskiej.
4.
W każdym miejscu postoju Odyseusza na gracza
mają czekać zagadki. Za każdym razem gracz losuje zagadkę spośród trzech do
wyboru, więc musicie przygotować co najmniej 33 zagadki razem z wzorami
poprawnych rozwiązań lub warunkami uznania wykonania zadania.
5.
Zagadki mają dotyczyć:
·
przygód Odyseusza pod Troją i podczas podróży,
·
toposu wędrówki innych bohaterów mitologicznych,
·
charakterystyki bohatera, jego doświadczeń
życiowych, decyzji, pomysłów, itp.,
·
informacji o Iliadzie
i Odysei Homera, w tym o stylu
homeryckim, eposie jako gatunku epickim,
·
frazeologizmów wywodzących się z Iliady i Odysei,
Iliada:
Pięta Achillesa
Koń trojański
Jabłko niezgody
Tarcza Achillesa
Pięta Achillesa
Koń trojański
Jabłko niezgody
Tarcza Achillesa
Kasandryczne wieści
Odyseja:
powracać do Itaki
miecz Damoklesa
Wierna Penelopa
Syreni śpiew
Odyseja:
powracać do Itaki
miecz Damoklesa
Wierna Penelopa
Syreni śpiew
odyseja (małą literą)
·
stosowania pojęć: topos, motyw, patos, epos,
Hellada, Achajowie,
·
mitów o wojnie trojańskiej.
6.
Postarajcie się, by zagadki i zadania nie były
monotonne. Niech to będą proste pytania, ale też rebusy, króciutkie krzyżówki,
zgadywanki, kalambury itp.
7.
Zaplanujcie nagrody za poprawne rozwiązanie i
kary za błędną odpowiedź, ale nie bądźcie okrutni – nie każcie zaczynać od
początku. Nagrodą może być np. dodatkowy ruch, przeskoczenie kilku pól, a karą
strata kolejki, cofnięcie się o kilka pól.
8.
Miejsca postojów Odyseusza są od siebie bardzo
odległe. (Przecież Odyseusz wędrował aż 10 lat!). Zaplanujcie pola pośrednie, z
których niektóre mogą kryć niespodzianki (ale nie muszą).
9.
Zdecydujcie, jak będzie wyglądała Wasza plansza
do gry. Możecie wykorzystać mapkę, naklejając ją na blok techniczny, wrysowując
w nią pola i ozdabiając. Możecie zrobić planszę po swojemu. Ważne, aby znalazły
się na niej wszystkie zaplanowane miejsca.
10.
Pracy przed Wami dużo, a czasu niewiele. Macie
40 minut. Rozsądnie podzielcie się pracą.
Na następnej lekcji nastąpi
testowanie Waszych gier. Najciekawsza zdobędzie nagrodę – niespodziankę!
Do dzieła!
Powodzenia!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz