Temat: KORZENIE KULTURY EUROPEJSKIEJ
Motto:
Człowiek
kwiatem wypuszczającym korzenie w głąb światowej gleby. Owoc życia zależy
od składu podłoża...
Główne
zagadnienia lekcji
Cele
lekcji
Uczeń:
- współpracuje w grupie;
- przedstawia okres klasyczny jako szczyt rozwoju kultury greckiej (literatura, filozofia, sztuka);
- przedstawia, jak rozwijała się literatura starożytnej Grecji i Rzymu („mityczne” początki, periodyzacja);
- wymienia najważniejsze osiągnięcia kultury greckiej i rzymskiej ;
- wyjaśnia, czym były okres klasyczny kultury greckiej i złoty okres kultury rzymskiej (wskazuje ich główne dokonania);
- krótko przedstawia starożytność jako epokę stanowiącą fundament kultury europejskiej;
- wyjaśnia antyczną etymologię pojęć: literatura, poezja, epos, dramat, liryka;
- charakteryzuje ogólnie kulturę rzymską i przedstawia jej najważniejsze osiągnięcia (wykorzystuje posiadane wiadomości z innych przedmiotów);
Uwagi
dotyczące realizacji:
Lekcja
trwa 45 minut. Uczniowie pracują w dwóch kilku grupach. Warto przearanżować
przestrzeń w klasie tak, aby młodzież mogła swobodnie przechodzić wokół
stolików z mapami myśli i w różnych miejscach dopisywać skojarzenia. Nauczyciel
może przygotować dla grup początek map myśli tak, aby podać przykładowe
kategorie, w których młodzi mają gromadzić informacje.
Środki
dydaktyczne:
- Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś , cz. I, s 10,11
- Wybrane przez nauczyciela zdjęcia osiągnięć antycznej Grecji , Rzymu oraz zdjęcia z Jerozolimy, ukazujące ją jako miasto trzech wielkich systemów monoteistycznych
- Teledyski z filmów Troja i Gladiator oraz teledysk z piosenka Pasja miłości
- Papier do wykonanie map myśli – arkusz A2 lub kilka kartek A4 dla każdej grupy (wówczas trzeba je stopniowo doklejać)
- Padlet z przygotowanymi materiałami https://padlet.com/rad14gor/ksni1fgz0c69
- Karty z wykreślaną i sudoku do zadania domowego (trzeba wydrukować z PDF).
Przebieg
lekcji:
- Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Wyjaśnia cele lekcji i omawia sposób wykonania mapy skojarzeń.
- Uczniowie spontanicznie próbują sobie przypomnieć, co wiedzą już o starożytności.
- Nauczyciel wyjaśnia, że starożytność datuje się od wynalazku pisma przez Sumerów do upadku cesarstwa zachodniorzymskiego. Uczniowie zastanawiają się, jakie znaczenie miało wynalezienie pisma.
- Uczniowie przyglądają się zdjęciom waz greckich. Ustalają, jaką wiedzę o starożytności one przekazują. Zapisują swoje skojarzenia. Podobnie postępują ze zdjęciami zabytków greckich i teledyskiem z filmu Troja.
- Na podstawie zdjęć zabytków rzymskich i teledysku z Gladiatora notują skojarzenia ze starożytnym Rzymem.
- Podobnie postępują z materiałem ikonograficznym i muzycznym dotyczącym Jerozolimy.
- Grupy zamieniają się miejscami i przyglądają się pracom kolegów.
- Swoje wnioski uzupełniają, przeglądając wstępny wykład z podręcznika.
- Warto, by prace uczniów zostały w pracowni wyeksponowane. Można zachęcić młodzież, aby zadbała o estetyczne wykonanie mapy. Gotowe mapy uczniowie powinni sfotografować, wydrukować i wkleić do zeszytu.(Jeśli jest to zasadne na koniec można porównać uczniowskie realizacje map myśli z opracowaną przez nauczyciela).
- Zadanie domowe: Przypomnieć omawiane w szkole podstawowej w klasach VII i VIII lektury obowiązkowe. Wykonać wykreślankę lub sudoku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz