Temat: Przygotowanie projektu: W greckim teatrze…
Motto:
Sukces to maksymalne wykorzystanie możliwości, jakie masz. (Zig Ziglar)
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest organizacji pracy przy realizacji
projektu edukacyjnego W greckim teatrze... Przewidujemy, że będzie to praca
zbiorowa. Czas realizacji wynosi 5 tygodni. W efekcie każda grupa przedstawi
pakiet edukacyjny obejmujący treści obowiązkowe i fakultatywne. Prezentacja
projektu odbędzie się na forum klasy lub szkoły w zależności od decyzji
nauczyciela i zespołu klasowego. Na planowanej lekcji trzeba zadbać o powołanie
grup, ustalenie zasad pracy w grupach i zasad współpracy z nauczycielem. Podać
i doprecyzować tematy zadań obowiązkowych oraz wybrać temat zadania
fakultatywnego.
Cele lekcji
Uczeń:
·
współpracuje w grupie;
·
bierze odpowiedzialność za efekty pracy
zespołowej;
·
planuje wykonanie zadania;
·
organizuje warunki własnej pracy nad projektem;
·
nabywa nawyk systematycznego uczenia się,
porządkowania zdobytej wiedzy;
·
planuje swój proces uczenia się.
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. To dopiero trzecie spotkanie z
pierwszą klasą, dlatego nauczyciel musi starannie przemyśleć sposób powołania
grup. Podobnie wnikliwego przemyślenia wymaga decyzja o tym, czy grupy mają
mieć liderów, którzy w ich imieniu kontaktują się z nauczycielami, czy działają
jako demokratyczne gremium. Na lekcji
nie muszą zapadać ostateczne decyzje dotyczące wszystkich szczegółów planowanej
pracy. Najważniejsze jest, aby zachęcić uczniów do realizacji projektu, wzmóc
ich motywację.
Środki dydaktyczne:
- · Zasady pracy w grupie dla ucznia
- · Przed rozpoczęciem projektu uczniowie otrzymują materiały, które pozwolą im zaplanować i monitorować pracę:
- o instrukcję;
- o ramowy plan pracy z terminami konsultacji;
- o zasady i termin prezentacji;
- o zasady oceniania;
- o przykładowe źródła wiedzy i wybrane pozycje bibliograficzne.
- · Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś , cz. I, s 58-76
Przebieg lekcji:
1. Swobodna rozmowa na temat doświadczeń uczniów w pracy metodą projektu.
2. Nauczyciel wyjaśnia cele planowanego projektu. Informuje o czasie jego trwania i ogólnej koncepcji projektu.
3. Uczniowie dobierają się w grupy robocze. Ze względu na szeroki zakres tematyczny projektu grupy powinny liczyć do 8 osób.
4. Zespoły otrzymują materiały. Najpierw zapoznają się z zasadami pracy w grupie. Ustalają, w jaki sposób będą podejmować decyzje. Ważne jest, aby każdy był przekonany do tego, co ma zrobić.
5. Uczniowie w grupach zapoznają się z instrukcją projektu. Korzystając z podręcznika Przeszłość i dziś, cz. I, s. 58-76, orientują się w zakresie tematycznym projektu. Nauczyciel podkreśla, że informacje z podręcznika to podstawowe źródło ich wiedzy, którą będą poszerzać, sięgając do różnych źródeł. Grupy starają się doprecyzować temat. Wybierają uszczegółowienie treści w zadaniu 1 oraz w zadaniu 5. Wybierają temat fakultatywny.
6. Członkowie grup starają się przydzielić sobie poszczególne zadania, wykorzystując zainteresowania i umiejętności każdego z nich.
7. Uczniowie zapoznają się z ramowym planem pracy i ustalają z nauczycielem termin pierwszej obowiązkowej konsultacji.
8. Nauczyciel ustala z klasą termin prezentacji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz