003 Scenariusz lekcji Przygotowanie projektu: W greckim teatrze


Temat: Przygotowanie projektu: W greckim teatrze…
Motto:
Sukces to maksymalne wykorzystanie możliwości, jakie masz.  (Zig Ziglar)

Główne zagadnienia lekcji

Lekcja poświęcona jest organizacji pracy przy realizacji projektu edukacyjnego W greckim teatrze... Przewidujemy, że będzie to praca zbiorowa. Czas realizacji wynosi 5 tygodni. W efekcie każda grupa przedstawi pakiet edukacyjny obejmujący treści obowiązkowe i fakultatywne. Prezentacja projektu odbędzie się na forum klasy lub szkoły w zależności od decyzji nauczyciela i zespołu klasowego. Na planowanej lekcji trzeba zadbać o powołanie grup, ustalenie zasad pracy w grupach i zasad współpracy z nauczycielem. Podać i doprecyzować tematy zadań obowiązkowych oraz wybrać temat zadania fakultatywnego.

Cele lekcji

Uczeń:
·         współpracuje w grupie;
·         bierze odpowiedzialność za efekty pracy zespołowej;
·         planuje wykonanie zadania;
·         organizuje warunki własnej pracy nad projektem;
·         nabywa nawyk systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy;
·         planuje swój proces uczenia się.

Uwagi dotyczące realizacji:

Lekcja trwa 45 minut. To dopiero trzecie spotkanie z pierwszą klasą, dlatego nauczyciel musi starannie przemyśleć sposób powołania grup. Podobnie wnikliwego przemyślenia wymaga decyzja o tym, czy grupy mają mieć liderów, którzy w ich imieniu kontaktują się z nauczycielami, czy działają jako demokratyczne gremium.  Na lekcji nie muszą zapadać ostateczne decyzje dotyczące wszystkich szczegółów planowanej pracy. Najważniejsze jest, aby zachęcić uczniów do realizacji projektu, wzmóc ich motywację.

Środki dydaktyczne:

  • ·        Zasady pracy w grupie dla ucznia
  • ·         Przed rozpoczęciem projektu uczniowie otrzymują materiały, które pozwolą im zaplanować i monitorować pracę:
  • o      instrukcję;
  • o      ramowy plan pracy z terminami konsultacji;
  • o     zasady i termin prezentacji;
  • o    zasady oceniania;
  • o     przykładowe źródła wiedzy i wybrane pozycje bibliograficzne.
  • ·         Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś , cz. I, s 58-76

Przebieg lekcji: 


1.   Swobodna rozmowa na temat doświadczeń uczniów w pracy metodą projektu.
2.       Nauczyciel wyjaśnia cele planowanego projektu. Informuje o czasie jego trwania i ogólnej koncepcji projektu.
3.       Uczniowie dobierają się w grupy robocze. Ze względu na szeroki zakres tematyczny projektu grupy powinny liczyć do 8 osób.
4.       Zespoły otrzymują materiały. Najpierw zapoznają się z zasadami pracy w grupie. Ustalają, w jaki sposób będą podejmować decyzje. Ważne jest, aby każdy był przekonany do tego, co ma zrobić.
5.       Uczniowie w grupach zapoznają się z instrukcją projektu. Korzystając z podręcznika Przeszłość i dziś, cz. I, s. 58-76, orientują się w zakresie tematycznym projektu. Nauczyciel podkreśla, że informacje z podręcznika to podstawowe źródło ich wiedzy, którą będą poszerzać, sięgając do różnych źródeł. Grupy starają się doprecyzować temat. Wybierają uszczegółowienie treści w zadaniu 1 oraz w zadaniu 5. Wybierają temat fakultatywny.
6.        Członkowie grup starają się przydzielić sobie poszczególne zadania, wykorzystując zainteresowania i umiejętności każdego z nich.
7.       Uczniowie zapoznają się z ramowym planem pracy i ustalają z nauczycielem termin pierwszej obowiązkowej konsultacji.
8.       Nauczyciel ustala z klasą termin prezentacji.       

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.