Temat: Jak zbudowany jest język?
Motto:
“Granice mojego języka są granicami
mojego świata.” / Ludwig
Wittgenstein
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest powtórzeniu i uporządkowaniu
wiadomości o języku. Ma dać nauczycielowi rozeznanie w stopniu opanowania przez
uczniów materiału z nauki o języku. Ma prowadzić do refleksji, czym jest język
jako system.
Cele lekcji:
Uczeń:
- przedstawia język jako uporządkowaną całość (wymienia jednostki i podsystemy języka)
- wyjaśnia, czym jest gramatyka, wymienia jej działy
- opisuje zdanie jako podstawową jednostkę wyrażania myśli
- przedstawia i rozpoznaje w tekście typy i rodzaje zdań (oznajmujące, pytające i rozkazujące, pojedyncze i złożone, złożone podrzędnie, współrzędnie i wielokrotnie itp.)
- rozpoznaje zróżnicowanie składniowe zdań wielokrotnie złożonych
- wyjaśnia, czym jest leksem
- przedstawia język jako strukturę o budowie hierarchicznej (porządkuje jednostki i podsystemy)
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. Lekcja pozwoli się nauczycielowi
zorientować, na ile dobrze opanowany został materiał szkoły podstawowej z
zakresu nauki o języku. To stanie się podstawą do zaplanowania częstotliwości
powtórek.
Środki dydaktyczne:
- Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 42 - 43
- Kartka z zeszytu
- Karta pracy
Przebieg lekcji:
1.
Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji i
wprowadza w temat, stawiając przed młodziżą zadania:
a)
Wyobraź sobie, że znajdujesz się w nieznanym Ci
miejscu. Nie znasz języka, którym posługują się mieszkańcy miasta. Chcesz kupić chleb i wodę mineralną. Jak
sobie poradzisz? Wymyśl co najmniej dwa różne sposoby.
b)
Spotykasz cudzoziemca, który nie mówi po polsku,
ale zna niektóre słowa. Próbuje się z Tobą porozumieć. Mówi: mężczyzna,
dziecko, pomóc, ratować, niebezpieczeństwo. Zapisz jak najwięcej możliwych
informacji, jakie chce Ci przekazać turysta. Czy można jednoznacznie uznać
którąś z możliwości za prawdziwą? Dlaczego?
c)
Czym jest język? Jakie dwa elementy są
niezbędne, aby mógł właściwie funkcjonować?
2.
Na język składa się słownictwo i gramatyka.
Gramatyka to zhierarchizowana struktura języka. Czym zajmują się wskazane działy gramatyki:
fonetyka -
_________________________________________________________________
słowotwórstwo -
___________________________________________________________
semantyka -
______________________________________________________________
fleksja - __________________________________________________________________
składnia
- ________________________________________________________________
Nauczyciel wyjaśnia, że język funkcjonuje
jako system wewnętrznie powiązany. Wyróżnia się w nim cztery podsystemy: podsystem
fonologiczny, morfologiczny, leksykalny i składniowy.
3.
Nauczyciel wprowadza pojęcie leksemu.
a)
Czym różnią się wyrazy kot, kota, kotu, kotem,
kocie, koty, kotów, kotom, kotami, kotach? A co mają wspólnego?
b)
Zbiór form mających to samo znaczenie to leksem.
c)
Sprawdź w Słowniku
języka polskiego w jaki sposób zaznaczone są formy fleksyjne wyrazów: dom, stół, mówić, dobry, a jak
znaczenie leksemu.
d)
Określ formy gramatyczne wyrazów w zdaniu:
Chętnie poszłabym z Tobą na dobre lody.
e)
Wypisz leksemy tworzące to zdanie.
4.
Podstawową jednostką wyrażania myśli jest
wypowiedzenie. Przeanalizuj zasady podziału zdań zamieszczone w podręczniku na
stronie 42.
5.
Aby zorientować się, na ile dobrze opanowane są
przez uczniów zagadnienia językoznawcze, nauczyciel proponuje uczniom wykonanie
samodzielnie karty pracy. Jeśli uczniowie natrafią na problemy, których nie
będą umieli samodzielnie rozwiązać, mogą skorzystać z podpowiedzi. Potrzebę
pomocy sygnalizują podniesieniem karteczki z numerem zadania.
6.
Zadanie domowe – ćw. ! ze strony 43 w
podręczniku.
Karta pracy
Jak zbudowany jest język
___________________________________
Imię i nazwisko
1.
Z podanych liter ułóż dwa wyrazy: czasownik i
rzeczownik: a, a, a, c, ć, d, e, h, i, m, p, r, z, z, z.
2.
Utworzone wyrazy podziel na sylaby i głoski.
Przypomnij sobie, kiedy litera i tworzy sylabę, a kiedy nie?
3.
Jaki proces fonetyczny zachodzi przy wymawianiu
utworzonego rzeczownika?
4.
Od utworzonych w ćwiczeniu 1. wyrazów utwórz
wyrazy pochodne, wykorzystując podane formanty:
a)
-anie; ______________________________________
b)
-ły; ________________________________________
c)
-ąc ________________________________________
d)
–ać; ________________________________________
e)
za-, -ły;
_____________________________________
5.
Jakie części mowy powstały?
6.
Od wyrazu „tworzyć” utwórz rzeczownik będący
nazwą wykonawcy czynności i przysłówek określający czynność.
7.
Podziel powstałe wyrazy pochodne na podstawę
słowotwórczą i formant. Jakie oboczności zachodzą w podstawach słowotwórczych
tych wyrazów?
8.
Z wyrazów utworzonych w ćwiczeniu 1. Zbuduj
zdanie pojedyncze nierozwinięte. Jaką formę gramatyczną przybrał czasownik?
Dlaczego?
9.
Rozwiń utworzone zdanie, dodając dwa
okoliczniki. Co określają okoliczniki? Jak zostały wyrażone?
10.
Zamień jeden z okoliczników na zdanie podrzędne
i zapisz całe zdanie podrzędnie złożone.
11.
Narysuj wykres powstałej konstrukcji
składniowej.
Odpowiedzi
do karty pracy
1.
Zapadać, zmierzch
2.
Z-a-p-a-d-a-ć , z-mi-e- rz- ch; za-pa-dać ,
zmierzch.
I niezgłoskotwórcze, kiedy jest wyłącznie znakiem
zmiękczenia spółgłoski przed inną samogłoską.
I tworzy sylabę, kiedy jest samodzielną
samogłoską (może jednocześnie zmiękczać poprzedzającą spółgłoskę).
3.
Ubezdźwięcznienie rz pod wpływem ch (zmieszch)
4.
Zapadanie, zapadły, zapadając, zmierzchać,
zamierzchły
5.
Rzeczownik, przymiotnik, imiesłów przysłówkowy
(czasownik), czasownik, przymiotnik
6.
Twórca, twórczo
7.
Twór –ca, twórcz – o Oboczności: o:ó; rz:r, c:cz
8.
Zapadł zmierzch. Zapada zmierzch. Czasownik
przyjął formę osobową, gdyż orzeczenie występuje w takiej formie; czasownik
przyjął liczbę pojedynczą rodzaju męskiego, bo występuje w związku zgody z
podmiotem (zmierzch – liczba pojedyncza, rodzaj męski).
9.
Jesienią wcześnie zapada zmierzch. Okoliczniki
określają czasownik. Okolicznik czasu (kiedy
zapada?)– jesienią – wyrażony rzeczownikiem w narzędniku; okolicznik sposobu (jak
zapada?)– wcześnie – wyrażony przysłówkiem.
10.
Kiedy nadchodzi jesień, wcześnie zapada
zmierzch.
11.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz