Geneza „Pana Tadeusza”


Temat: Epopeja z nostalgii i miłości zrodzona – geneza „pana tadeusza”


Główne zagadnienia lekcji

Lekcja poświęcona jest omówieniu genezy „Pana Tadeusza”. Uczniowie utrwalają poznane na historii wiadomości o Wielkiej Emigracji; wykorzystują wiadomości z poprzedniej lekcji o  biografii Adama Mickiewicza; wzbogacają słownictwo o wyrazy nostalgia, epopeja, inwokacja, epilog; rozpoznają cechy gatunkowe eposu dokonują analizy i interpretacji Epilogu, Inwokacji i tytułu dzieła Mickiewicza.   

Cele lekcji

Uczeń:
  • rozpoznaje rodzaje literacki, określa cechy charakterystyczne epiki;
  • przypisuje „Pana Tadeusza” do epiki;
  • rozróżnia epopeję jako gatunek literacki; wskazuje jej cechy;
  • wyjaśnia, dlaczego „Pan Tadeusz” jest epopeją;
  • pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni;
  • określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji;
  • wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze;
  • wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, społeczny.


Uwagi dotyczące realizacji:

Lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem metod aktywizujących. Uczniowie korzystają z gier dydaktycznych, prezentacji multimedialnej. 


Środki dydaktyczne:

Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
Słownik języka polskiego
Słownik terminów literackich
Wielka Emigracja – prezentacja https://prezi.com/p/aeh_vpyjxguh/?present=1

Przebieg lekcji:


1. Wprowadzenie: poinformowanie uczniów o celach lekcji, zapisanie tematu.
2. Wprowadzenie pojęcia nostalgia:
a) wyjaśnienie pojęcia nostalgia (sprawdzenie znaczenia w Słowniku języka polskiego);
b) przypomnienie zasady ortograficznej dotyczącej pisowni rzeczowników pochodzenia obcego zakończonych w M na –ia;
c) utworzenie od wyrazu nostalgia przymiotnika i przysłówka;
d) zastosowanie w zdaniach związków frazeologicznych: ogarnia kogoś nostalgia, ktoś cierpi na nostalgię, nostalgiczny nastrój.
3. Wprowadzenie pojęcia epopeja:
a) sprawdzenie w Słowniku języka polskiego lub Słowniku terminów literackich znaczenia pojęcia;
b) wypisanie na tablicy cech eposu;
c) wypisanie wyrazów bliskoznacznych: epopeja – epos, poemat opisowy;
d) zapisanie odmiany rzeczownika epopeja w liczbie pojedynczej i mnogiej;
e) zwrócenie uwagi na pisownię D,C i Msc. l. poj. oraz D l. mn.; omówienie zasady ortograficznej;
f) ćwiczenie ortograficzne: Uzupełnienie zdań właściwymi formami rzeczowników: aleja, epopeja, szyja, nadzieja:
Nie mogli znaleźć __________ Niepodległości w Warszawie.
Skawiński zaczytał się w ______________ Adama Mickiewicza.
Andrzej Wajda podjął się ekranizacji naszej narodowej ______________ .
Lekarz uważnie przyglądał się ____________ pacjentki.
Diagnoza lekarska dała mu trochę ____________ na wyzdrowienie.
4. Ćwiczenie w argumentowaniu, że „Pan Tadeusz” posiada cechy epopei. https://learningapps.org/display?v=psnhhnpot20
5. Wielka Emigracja – prezentacja https://prezi.com/p/aeh_vpyjxguh/?present=1
6. Uczniowie przypominają, co po upadku powstania listopadowego działo się z Adamem Mickiewiczem.
7. Analiza Epilogu praca z tekstem. Wnioski.



8. Analiza Inwokacji:
a) wzorcowa recytacja;
b) Znajdź parę - https://wordwall.net/pl/resource/831907/inwokacja-34pana-tadeusza-34 (Program daje też możliwość wydrukowania ćwiczenia w postaci krzyżówki, łaczenia w pary albo testu);
c) wnioski.
9. Analiza tytułu:

10. Notatka podsumowująca: https://wordwall.net/pl/resource/843645

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wypowiedź ustna - "Skąpiec"

Szanowni, tym razem coś na specjalną prośbę. Obiecałam, więc zrobiłam. Spójrzcie, może się Wam przyda.